September 29, 2020

September 2020

near Sant Bartomeu del Grau, Catalunya (España)

Recorregut d'anada i tornada des de l'aparcament de Pujolís fins a la font del Vicari pujant pel torrent de la Tuta. Per no tornar exactament pel mateix camí, a la baixada passarem per Santa Perpètua.

Sortim de l'aparcament baixant pel camí que ens queda ben bé a sota fins a la riera de Sorreigs. Per aquest tram coincideixen el GR-3 (sender de la Catalunya Central, amb marques vermelles i blanques) i el PR C-49 (sender del Voltreganès, amb marques grogues i blanques).
River

Passera d'Angelats - Riera de Sorreigs

Travessem la riera i, un cop a l'altra banda, seguim pel camí de l'esquerre, per on discorren el GR-3 i PR C-49 que en aquest tram coincideixen. Cal parar atenció perquè en aquest punt hem trobat un altre sender: el PR C-46. Aquest continua per la dreta seguint el Sorreigs fins al seu naixement.

Drecera

Molt de compte en aquest punt! Hem de deixar el GR-3 i pujar pel corriol força esborrat de la dreta per anar a trobar el sender de petit recorregut C-223 de Sant Bartomeu.
Door

Connexió PR C-223

Franquegem la tanca de bestiar que separa les finques del Pujol i Pujolís per aquesta porta. Uns metres més endavant trobem un ample camí per on discorre el PR C-223 i que agafarem cap a l'esquerre.

Bifurcació

Seguim pel sender de Sant Bartomeu. Aquí podríem escurçar la ruta, que ja no ens portaria a la nostra destinació, seguint per l'esquerra cap a la plaça Balladora, per on passarem més tard tornant de la font del Vicari.

Compte que en arribar en aquest punt hem de deixar el camí principal i seguir pel corriol de l'esquerre. Ara hi ha l'indicador vertical i no té pèrdua, però abans de ser-hi era fàcil despistar-se.
Lake

Bassa de la font del Vicari.

Hem arrribat a la nostra destinació. Les fonts del Vicari i del Boix queden a l'altra banda de la bassa. Seguint per la dreta arribaríem al poble de Sant Bartomeu en uns 20 minuts. Ara recularem i seguirem pel GR-3 fins a Santa Perpètua.

Bifurcació

Per l'esquerra és per on hem pujat fa una estona. Ara continuem per la dreta seguint el GR-3 (marques vermelles i blanques).
Mountain pass

Plaça Balladora

L'esplanada que ens envolta rep el nom de Plaça Balladora, un topònim que evoca l'època que les bruixes freqüentaven aquestes contrades. Seguim pel GR-3 carenejant fins a Santa Perpètua pel mateix camí d'accés en cotxe a l'ermita.

Drecera

Si estem cansats i renunciem a visitar l'ermita de Santa Perpètua, podem continuar pel corriol de l'esquerra. És una drecera que ens porta, en un parell de minuts, al camí dels avellaners, que prendrem igualment de baixada tornant de Santa Perpètua.
Religious site

Ermita de Santa Perpètua

Arribats a l'ermita de Santa Perpètua, restaurada fa pocs anys, ens hi podem aturar una bona estona per contemplar el paisatge. Val la pena atansar-se als miradors, sobretot el de llevant amb vistes de vertigen. Pel mirador del NW podem comprovar si encara tenim el cotxe a l'aparcament. Continuarem el nostre itinerari anant a buscar el camí dels avellaners que surt del cantó SW de Santa Perpètua. Les marques seran a partir d'ara grogues i blanques perquè seguirem pel PR C-49 del Voltreganès.

Bifurcació

Aquí s'acaba el camí dels avellaners. El PR C-49, per on hem baixat, conflueix aquí amb el GR-3 que havíem deixat a Santa Perpètua i que baixa rodejant la muntanya. Seguim descendint per l'esquerra.
River

Torrent de la Tuta

Aquest torrent, afluent de la riera de Sorreigs que baixa de Sant Bartomeu del Grau, havia estat molt contaminat anys enrere. En el seu moment se'n va parlar molt perquè va donar lloc a la primera condemna de presó a l'estat espanyol per delicte mediambiental. https://elpais.com/diario/1995/06/23/sociedad/803858414_850215.html
Parking

Aparcament de Pujolís

Arribats al final del recorregut, i si portem les sabates enfangades, podem netejar-nos les soles al pelafangs que hi ha al costat de la paperera. El banc és molt còmode per canviar-se el calçat.