Time  59 minutes

Recorded June 2019

2.1
4.2

near Vallfogona, Catalunya (España)

Una bona matinal per fer ben d'hora ben d'hora doncs és molt ombrívola fins al Coll de Canes i solellada fins a Vallfogona. No té cap dificultat tècnica. No hi ha aigua. Està marcada el principi amb marques del Gr i a partir del Col de les fonts de l'Orri es pot seguir les marques blanques i grogues. El temps que marca la web és erroni, en realitat són 4:20 hores però el canviar les piles del GPS el temps es va posar a zero.

Deixem el cotxe a Vallfogona del Ripollès, on hi hem arribar per la N-260 a. El poble té el seu encant, amb un cas antic molt bonic al voltant la casa feudal del senyor de Milany. destaca la Plaça Major, per aquest motiu hem començat a caminar primer cap el poble per després sortir i agafar el corriol que ens portarà al Coll de les Fonts de l'Orri.

El corriol de sortida és a l'alta cantó de la carretera per on hem arribar amb cotxe. Està tancat amb un filat elèctric i al principi despista una mica perquè hi ha molts camins fets per les vaques. Cal seguir les marques del GR que ens portarà en paral·lel a la carretera però uns metres per sobre, passarem la granja de Can Costa i trobarem una capella feta al mig d'un mur de pedra seca. Com a curiositat dir-vos que el nen Jesús que té la Verge porta barba i bigoti.

Seguim en suau pujada fins arribar a les Fonts de l'Orri que són un bassal al terra i estan molt xafades per les vaques. Seguirem pujant fins arribar al Coll de les Fonts de l'Orri que un pal indicador ens ho adverteix. Aquí hem de deixar el Gr i agafar en direcció a llevant seguint les marques blanques i grogues.

Durant la pujada hem pogut observar una gran varietat de vegetació, així com al principi dominaven els avellaners i roures, posteriorment hem entrat en zona de pins i boixos amb algun faig. En canvi, a l'arribar al Puig Estela hi trobarem una fageda molt bonica.

Com dèiem, som al Coll de les Fonts de l'Orri i per darrera del Puig de Sant Miquel ens dirigim al Coll de la Creu. A partir d'aquí seguirem per la carena de la serralada i en alguna ocasió anirem uns metres per sota de la carena ja per la part obaga o nord amb vistes a la Serra Caballera i a voltes per la part solellada o sud amb vistes a la carena de Milany i Santa Magdalena.

És un tobogan: pujada seguida de baixada i tornem a pujar i tornem a baixar fins arribar al Coll de la Fageda (ja veureu per on li ve el nom) on agafarem el camí que ens enfilarà fins el Puig Estela on podrem gaudir amb sort de bones vistes cap el Puigsacalm, la Garrotxa i com dèiem la serralada de Milany.

La baixada és molt abrupta, el camí costa una mica de trobar, cal fixar-se en un pi que hi ha uns metres al sud del cim amb la marca blanca i groga. No seguiu les marques vermelles. A partir del pi ja no hi ha pèrdua, el corriol en ziga-zaga ens baixarà fins el coll de Canes.

Al Coll de Canes cal creuar la carretera i agafar per darrera la tanca de protecció un camí que va en paral·lel a la carretera, passant primer pel mig de la casa pairal del Pinós i posteriorment pel mig de Cal Nei fins que el camí ens abocarà a la carretera que seguirem uns 300 metres fins arribar a l'entrada del poble de Vallfogona.

L'arribada és per davant de Sant Julià de Vallfogona, una església que havia estat inicialment romànica amb una portalada interessant. No obstant, té adossada una nau barroca que li dona una imatge molt estranya doncs tenen diferents amplades. El més interessant és el comunicador, una teulada sostinguda per quatre pilans on el capellà "comunicava" amb els sants per evitar pestes o pedregades o el que fos. N'hi havia molts abans, ara en queden pocs.

Des de l'església de Sant Julià entrem al poble pel carrer del Puig Estela fins on hem deixat el cotxe.
Foto de Vallfogona
Foto de la font
Foto del Coll
Foto del coll de la creu