Uploaded March 7, 2018

Recorded March 2018

2.3
4.6

near Juncosa, Catalunya (España)

Itinerari per les muntanyes que encerclen la petita localitat de Juncosa del Montmell, al Baix Penedès. Tot i la seva modesta alçada, es tracta d'un itinerari exigent en alguns dels trams a recórrer, costeruts i per terreny descompost i pedregós. En general els camins i corriols són ben marcats i fressats, voltats per una vegetació baixa i llenyosa típicament mediterrània que aconsella no sortir-se'n.

Gràcies a la seva ubicació, integrat en la Serralada Prelitoral, des dels punts més enlairats del recorregut podrem gaudir d'extenses panoràmiques en totes direccions: la façana marítima des de les costes del Garraf fins al golf de Sant Jordi, bona part de la Serralada Litoral (Montserrat, La Mola, Montseny, Ports de Beseit...), la vall de Juncosa... En un dia clar fins i tot podrem albirar el Pirineu oriental (aconsellable dur binocles). També hi cal destacar alguns elements naturals i històrics d'interès, com ara el pintoresc abric de la Cova Gran o Cova Plana, les ruïnes del castell medieval o l'església romànica de Sant Miquel del Montmell.

L'itinerari comença al casc urbà de Juncosa del Montmell des d'on, travessant el poble en sentit sud-est, prendrem un corriol que creua la carretera TV-2401b. Seguint una pista ens desviarem poc després per un corriol pedregós que puja per un torrent sec fins al bonic abric de la Cova Gran. Vorejant-lo per la banda nord-oest superarem el tram acinglerat de la cova per ascendir amb fort pendent fins al Puig de la Cova, on ja començarem a albirar en tota la seva amplitud les magnífiques vistes que anirem contemplant al llarg del recorregut (façana marítima, serralades prelitorals...) i tindrem una perspectiva completa de la llarga carena que recorrerem passant per la Talaia del Montmell i el Puig de les Forques.

Seguint un ampla pista carenera des del Puig de la Cova ens dirigirem al Coll d'Arca, on comença l'ascensió carenera. En aquest tram, de terreny irregular i accidentat, l'ascensió es fa més dura tot travessant diversos collets fins assolir el punt culminant del recorregut, la Talaia del Montmell, on les vistes són més completes i espectaculars.

Des de la Talaia del Montmell seguirem carenant per terreny accidentat en direcció a dos punts prominents: el de la Creu del Cap de la Serra i el castell medieval. Per pujar al castell cal estar atents a un corriol que puja pel dret mig amagat entre la vegetació fins a les ruïnes d'aquesta petita fortalesa de vigilància fronterera, amb unes enormes vistes que justifiquen el seu emplaçament estratègic.

Tornant per l'abrupte corriol de pujada al castell, davallarem fins al camí que ara seguirem a la dreta (atenció als senyals de pintura) per dirigir-nos, per sota dels contraforts meridionals del castell, cap a l'església romànica de Sant Miquel, enlairada en un paratge singular i construïda parcialment sobre la roca, un edifici que, encara dempeus, es troba en un lamentable estat de conservació, tot i el seu valor històric.

Des de l'església baixarem per un corriol indicat fins una cruïlla que ens portarà a la pista, a prop de l'església nova de Sant Miquel. Continuant a la dreta per la pista arribarem al Collet de Sant Pere, on remuntarem novament cap a la carena per terreny accidentat i pedregós tot passant pel Puig de les Forques i el Purroig, amb magnífiques panoràmiques de l'entorn i del castell i l'església de Sant Miquel.

Continuant pel corriol carener davallarem fins a un ampli coll, on ens desviarem per un camí en direcció sud fins a una pista que ens retornarà a la Juncosa, fent drecera pels marges d'alguns camps de vinyes. En acabar tot plegat haurem fet uns 14 km i 800 metres de desnivell d'una gratificant i bastant exigent ruta.