Uploaded March 3, 2020

Recorded March 2020

2.2
4.4

near Sant Cebrià dels Alls, Catalunya (España)

Excursió gairebé circular pel sector central del Massís de les Gavarres que ascendeix als tres turons més elevats d'aquesta formació. El massís de les Gavarres és una alineació muntanyosa integrada a la Serralada Litoral amb forma d'arc obert cap al nord i constitueix el límit meridional de l'extensa plana de l'Empordà, a cavall entre les comarques de la Selva, el Gironès i el Baix Empordà.

Es tracta d'una ruta assequible, de desnivells suaus, que combina corriols amb pistes, tot i que hi trobarem alguns petits trams entre Can Genoer i Can Caçà una mica bruts per la presència de branques talades o per la malesa que inunda el vell camí i que dificulta la progressió.

Entre els al·licient de l'itinerari es poden destacar les magnífiques panoràmiques que ofereix el mirador del Puig d'Arques, els diversos testimonis de la intervenció humana sobre el territori al llarg del temps (megàlit del Puig d'Arques, masos antics en diferents estats de conservació...), i una vegetació amb predomini de l'alzina i amb algun arbre monumental.

La ruta comença a l'aparcament habilitat als Plans de Can Sabater, on s'arriba per una pista asfaltada que surt del km. 8 de la carretera GIV-6612, a tocar de Romanyà de la Selva. Fent drecera per un corriol en sentit nord iniciarem la ruta fins arribar al proper Puig d'Arques, inconfusible pel radar meteorològic que el corona, al costat del qual en conserva un dòlmen restaurat. El mirador construït al cim permet gaudir d'enormes panoràmiques en totes direccions. Hi albirarem La Bisbal, el Massís del Montgrí, Torroella i les illes Medes, la Serra de Montnegre, el Montseny, les Guilleries, el Collsacabra, el Puigmal, el Canigó, el Puig Neulós...

Reprenent la marxa ens podem acostar als propers Puig de la Gavarra, on trobarem un vèrtex geodèsic instal·lat sobre un elevat pedestal, i al Puig d'Aiguabona, diluït enmig del bosc. Continuant tot seguit la progressió per una còmoda pista haurem d'estar atents a desviar-nos en una cruïlla per dirigir-nos cap a Can Genoer, després de passar pel monumental i sorprenent Arboç de Can Genoer (abans haurem passat per la font homònima, pràcticament perduda). Can Genoer ens sorprendrà per la seva ubicació i el seu tamany. En una àmplia clariana assolellada es conserven les ruïnes, parcialment restaurades, d'aquest mas rònec, ben representatives del que deuria haver estat un dels masos més significats de la zona.

Prosseguint la pista ens haurem de desviar per un camí envaït per branques i troncs que després de travessar la riera de Can Genoer progressa pel vessant contrari enlairant-se cap a l'ampli llom carener a l'alçada de Can Caçà. En aquesta part de la ruta haurem d'estar atents per no despistar-nos ja que el camí en la part propera a la riera es desdibuixa entre la densa vegetació. A més, superada la riera, trobarem alguns trams del camí amb malesa abans d'arribar a la pista de Can Caçà.

Després de passar pel mas de Can Caçà, aquest sí en bon estat, seguirem la pista durant la resta de l'itinerari fins al punt de partida. En aquesta part del recorregut podem aprofitar per desviar-nos cap als vestigis d'antigues tombes antropomorfes a l'anomenat Cementiri dels Jueus i, cap a la part final, acostar-nos a les ruïnes del Mas Fonollet, completament ensorrat.

En acabar tot plegat haurem fet poc més de 14 km i 500 metres de desnivell positiu d'una entretinguda i interessant ruta per un dels massisos més septentrionals de la Serralada Litoral.

Creu d'en Sabater (Plans de Can Sabater)

Drecera

Puig d'Aiguabona

Cruïlla dreta

Cadena

Font d'en Genoer (ensorrada)