Technical difficulty   Moderate

Recorded December 2016

1.8
3.5

near Alpens, Catalunya (España)

Avui és el dia de Nadal i es tracta de cremar els torrons del tió i en veritat que ho hem aconseguit!!.

D'entrada ens hem desplaçat fins Alpens, per nosaltres un lloc autèntic i amb glamour per la seva situació dins de la comarca del LLuçanès. Aparquem davant de les escoles i per tant sortim del grup escultòric a la sardana que d'entrada ja ens reporta una agradable sensació. Seguirem pel carrer de Rocadepena i cap al pedronet de Sant Antoni, una d'aquelles curiositats del segle XIX que ja no es fan. des del primer moment hem trobat les marques vermella i blanca del GR que ens servirà de guia fins a Santa Margarida.

A partir d'aquí fem la sortida d'Alpens per un corriol que en paral·lel a la carretera de Borredà, ens portarà fins a cal Torrats, una preciosa casa de pagès que avui constitueix una segona residència molt bonica. Aquí agafarem la pista que ens portà montanya amunt fins aprop de la casa de Puig Empí; si bé abans trobarem la famosa Roca de Pena que segons la llegenda a la nit de Sant Joan, i només aquesta, en arribar-hi, pel cantó del darrere, que dóna a Alpens, s'escolten grans plors i gemecs, mentre que, si continues camí de la font de Matamosses, sentiràs grans rialles. També s'explica que si puges a dalt de tot de Roca de Pena i ets home, baixes dona; i si hi puges essent dona, baixes home. Nosaltres per si un cas no hem pujat ni baixat de la Roca de Pena, no fos el cas que tinguessim una sorpresa, ja ja.

Seguim la pista i aviat trobarem la font de Matamosses (coi quin nom no? ja tenim els pels de punta nomès de pensar-hi) Seguim la pista amunt fins que el GR s'enfila per l'esquerra per un corriol molt agradable que xino xano nes conduirà fins el Coll Tallat, des d'on agafarem en direcció a Ponent el camínet cap el Puig Cornador i fliparem en arribar al cim: vista excepcional i panoràmica sobre Lluçanès, el Bages, La plana de Vic, etc etc etc. Magnífic mirador!!!!!!

Embadalits baixarem fins el coll Tallat novament i en direcció a llevant seguirem la pista que ens ha de portar a Santa Margarida de Vinyoles una ermita del segle XVII molt ben ubicada! i també amb idèntiques vistes. Malauradament l'ermita no es visita i està ben tancada per tot arrreu. Destaca no obstant, la construcció d'un edifici amb vàries portes fent mitgeria amb la pared de migdia de l'ermita. Es com una mica massa gran i opulent per ser una rectoria; això ens fa pensar en el debat que existeix sobre la situació del Castell de la Guàrdia de Ripoll doncs mentre uns hisotiradors diuen que l'ermita era l'esglèsia del castell i per tant aquest estava situat al cim de la carena, altres historiadors afirmen que el castell estava situat més avall de l'ermita on avui hi ha la casa del Castellot, lloc de mal defensar certament.

Així amb el dubte nosaltres hem volgut anar al Castellot, desfent una mica el camí i agafant un corriol de baixada cap a llevant i hem descobert que efectivament hi ha parets molt gruisudes i carreus espectaculars però no tenim coneixement per afirmar si allí hi havia o no un castell, ho haureu de comprovar vosaltres mateixos.

Del Castellot hem agafat una pista en direcció a ponent fins un collet on hem agafat una pista bastant bruta al principi que ens ha baixat pel Clot de les Corts fins a la casa pairal del Grau de l?olla. Aquí cal anar amb compte, doncs hi ha tres gossos molt mal carats i desafiadors. Nosaltres hem hagut d'esperar que sortís l'amo i ens fes marxar doncs no veiem clar passar per davant de la casa; casa atrotinada però situada en un lloc remarcable: té un bonic salt d'aigua al davant que podeu gaudir ..... si ha plogut.

Des d'aquí hem seguit la pista fins a la casa d'Anfruns, un majestuós casal amb uns apartaments separats de la casa per llogar. I d'aquí cap a trobar el rec de Matamosses i Sant Antoni i al punt de sortida.

La ruta és preciosa, però potser recomanaríem fer-la a l'hivern doncs la vegetació és de solell secà (alzines, pins i roures) i molta ombra no hi ha per resguardar-se a l'estiu. Altrament la inversió tèrmica d'avui ens ha anat d'allò més be doncs a partir dels 1.000 metres feia un solet que enamorava.

Salut i cames.
  • Photo of PADRONET
El pedronet de 1.824 dedicat a Sant Antoni
  • Photo of MAS TORRATS
Bonica masia avui segona residència
  • Photo of PUIG CORNADOR
Magnífiques vistes sobre Lluçanès, Bages i Plana de Vic.
  • Photo of CASTELLOT
Alguns situen en aquest indret l'antic castell de la Guàrdia
  • Photo of MAS ANFRUNS
Gran masia amb servei de turisme rural
  • Photo of SANTA MARGARIDA DE VINYOLES
L'antiga capella del castell de la Guàrdia