near Tabescán, Catalunya (España)

ruta exigent, per el seu desnivell i per l'altura per la qual transcorrer!!
nosaltres la vam fer en 4 dies.
1er dia. tavascan - certascan
transcorrer la meitat del cami per dintre bosc, l'altra part ja es el que ens trovarem gairebe tota la ruta, paissatge d'alta muntanya.
sortim de tavascan per el centre del poble i marxem per un corriol on ens porta al camping de graus, on aqui ens donen tots els forfaits per segellar a cada refugi. continuem amunt passant per dintre boscos, pel costat d'una presa, bordes,... cap a la meitat del cami s'ens acaba la vegetacio i comença la muntanya. sempre amunt fins arribar a un coll on a partir d'aqui ja nomes queda baixada fins el refugi de certascan, pero primer toca girar a la nostra esquerra per fer el cim del certascan. on si es fa la travessa es obligatori passar-hi ja que s'ha de fitxar al cim, despres es desfer el cami i baixar fins el refugi on desdel cim ja es pot veure.
2on dia. certascan - pinet
es la etapa mes de muntanya de totes i potser la mes dura de totes ja que aquest dia no es para de pujar i baixar en tot el dia.
es surt de certascan de baixada una bona estoneta, i de cop et giren a la dreta per una bona paret on nomes es la introduccio. a l'altra banda ja baixes cap a un llac k hi ha, i a on ja s'ha de començar a escalar algun tram. a baix rodeigem el llac i marxem pel fons de la vall, on marxem per la dreta un sendero d'alta muntanya, a dalt de tot (frança) el mateix una llarga baixada on aquesta vegada es una llarga tartera fins el fons gairbe. i el mateix tornem a pujar, aquesta vegada per una paret d'erbes on has d'anar al ''loro'' ja que el cami aqui a frança no esta gents marcat!! a mitja pujada, a sota nostre quedara un llac naltres marxem per l'esquerra on i tornen a ser les pedres, tarteres, etc.. fins d'alt el coll. aqui ja es veu el refugi de pinet pero has de contar k tardarem unes 3 hores arribar-hi. baixem per uns prats verda on NO HI HA MARQUES!! hem d'anar fins el fons, per poder marxar per la dreta on es pot simular algun corriolet marcat. baix de tot ens tornar toca remontar montanya amunt fins el coll una altra vegada, despres ja queda baixar un pelet i marxar per la pala de neu i justa a la dreta ens quedara una paret equipada on s'haura d'escalar uns 6 metros, despres ja haurem arribat.
3er dia. pinet - vallferrera
aquest es el dia mes guapo de tots, farem la pica d'estats despres de pujar 3 hores, pero naltres primer vam anar a fer el montcalm, despres al baixar vam passar per la cresta (cap dificulat) i ja ens vam dirgir a la pica d'estats, al baixar vam aprofitar per fer el verdaguer, tornem cap al cami d'on veniem, rodejem el verdaguer per sota on ens possem els grampons per fer la glassera de la part francessa (llaraga) al finalitzar-la aprofitem per fer el cim del sotllo (falta watpoint), despres de pujar i baixar ja nomes ens quedara baixar fins el refugi de vallferrera que es llargueta la baixada!, pero es distreta al principi llacs, rius, corriols i la part final bosc.
4rt dia. vallferrera - tavascan
sortim de vallferrera tal com vam acabar per dintre bosc, despres de baixar una estona es toca fer una forta i llarga pujada al principi per dintre bosca a la meitat i cap al final la cosa ja torna a ser paratge d'alta muntanya, herbes altres i llac de baborte junt amb el seu refugi, naltres contiuem pujant fins el coll no massa mes lluny. d'aqui farem una curta baixada per tornar a pujar fins el nostre ultim cim la roca cigalera, on s'ha de pujar ja que es veu tot el recorregut que em fet fins aquest moment. a partir d'aqui ja esta nomes es baixar fins el poble de tavascan on la baixada es pot fer eterna, ja que es molt llarga i veus el poble de tavascan molt aviat (mes llarg que pinet)