Uploaded June 2, 2018

Recorded June 2018

2.6
5.2

near Port del Comte, Catalunya (España)

Cat:

Sortida desde l´estació d´esqui del Port del Comte, aném direcció cap el parking de L´estivella per les pistes trobém encara força neu tot sen 2 de Juny, espectacular!!! un cop fem pujada cap el Tossal d´Estivella, podem gaudir de les espectaculars, vistes, tota la serralada del Cadí, Pedraforca, cresta, Gallina Pelada, més oriental Aneto, Maladeta... em vist força cabirols, voltors... aném carenant i fem la Tossa Pelada, El Pedró dels 4 Batlles, fem baixada cap el Plà de Piquer, baixém i visitém el forat de la Bòfia, espectacular la fondaria i la neu que encara hi ha dins, seguím baixada per la pista amb el mateix nom de la cova, i retorn al inici de la marxa.
El Tossal d'Estivella o, simplement l'Estivella, és el cim més oriental de la Serra de Port del Comte. Assoleix els 2.338,3 m d'altitud. Juntament amb el Vulturó, és el cim de la serralada amb més aparença de pic. Tot i això, la superfície que supera els 2.330 m d'altitud és de 3,4 ha. És la part de tota la serralada que més ha patit l'acció de l'home, ja que l'estació d'esquí del Port del Comte hi ha instal·lat 2 tele-arrossegaments i 3 telecadires, hi ha construït una cafeteria i hi ha obert diverses pistes de als seus vessants nord, oest i sud
La Tossa Pelada és el cim de la Serra de Port del Comte que està situat més al nord. Els seus 2.379 m d'altitud el converteixen en el segon cim més alt de la serralada i, a la vegada, del Solsonès. Talment com passa amb la resta de cims d'aquesta serralada, no és un pic que destaqui de manera notòria sinó que apareix com una més de les suaus ondulacions que formen la carena de la serra. Tant és així que la superfície que supera els 2.370 m d'altitud és de 0,8 ha.
Infotaula de geografia físicaEl Pedró dels Quatre Batlles PEDRÓ DELS QUATRE BATLLES - ODÈN - IB-552.JPG El Pedró dels Quatre Batlles, presideix la Coma de la Comtessa Tipologia muntanya Ubicació Estat Espanya Autonomia Catalunya Vegueria Catalunya Central Comarca Solsonès Municipi la Coma i la Pedra Localització Odèn i la Coma i la Pedra (Solsonès) Fígols i Alinyà i la Vansa i Fórnols (Alt Urgell) Serralada Port del Comte, (Prepirineu) Característiques Altitud 2.383[1] Prominència 718 m Material calcària Wikimedia | © OpenStreetMap 42° 11′ 05″ N, 1° 31′ 15″ E Modifica dades a Wikidata El Pedró dels Quatre Batlles[2] és el cim de major altitud del Port del Comte i, per tant, del Solsonès. Per bé que l'altitud que se li sol assignar de manera generalitzada és la de 2.383 m. en l'edició digital del mapa de Catalunya de l'Institut Cartogràfic de Catalunya se li assigna una altitud de 2.384,5 m. No té la forma d'un pic que destaqui de manera notòria sinó que apareix com una més de les suaus ondulacions que formen la carena de la serra. Tant és així que la superfície que supera els 2.380 m d'altitud és d'1,6 ha. Aquest cim està inclòs al llistat dels 100 cims de la FEEC.[3] A la seva rodalia es troben els següents accidents geogràfics: A 650 m de distància en direcció nord, el segon pic de major altitud de la serra: la Tossa Pelada, de 2.379 m. A 582 m de distància cap al sud i separat d'ell per la Coma de la Comtessa, el tercer pic de major altitud de la serra: El Vulturó, de 2.348,9 m. A 1.863 m cap al NE, el quart pic de major altitud de la serra: el Tossal de l'Estivella, de 2.338,3 m. A 1.746 m cap al SW, el cinquè pic de major altitud de la serra: el Gespeguera, de 2.332,9 m. Al vessant SW, la ja esmentada Coma de la Comtessa. Al vessant SE, el Prat del Duc amb la Font del Duc. El seu nom fa referència al fet que allà hi conflueixen quatre termes municipals: els d'Odèn (SW) i la Coma i la Pedra (SE i E) del Solsonès i els de Fígols i Alinyà (W) i la Vansa i Fórnols (N i NE) de l'Alt Urgell. I un pedró és el nom amb què es designava la pedra o el munt de pedres que es posaven per a indicar els límits d'un terme o d'una finca.
Infotaula de geografia físicaLa Bòfia Forat de la Bofia.JPG Forat de La Bòfia Tipologia pou natural Ubicació Municipi La Coma i la Pedra Localització La Coma Serralada Port del Comte Característiques Altitud 2.060[1] Material roca calcària Wikimedia | © OpenStreetMap 42° 09′ 53″ N, 1° 32′ 01″ E Modifica dades a Wikidata La Bòfia[2] (també dit el Forat de la Bòfia[3]) és un pou natural produït per l'ensorrament de la part superior d'una cova d'origen càrstic que es troba a 2.060 m. d'altitud al nord del serrat de la Bòfia i al sud-oest de La Ginebrosa al massís del Port del Comte. Es troba dins el terme municipal de La Coma i la Pedra (Solsonès). L'avenc té entre 30 i 40 metres de fondària i fou utilitzat durant molts d'anys com a pou de glaç atès que el gel natural que prové de les nevades hivernals s'hi conserva durant tot l'any. Els traginers de Barcelona el transportaven entre abril i novembre cap a les grans ciutats de la plana embolcallant aquest glaç amb sacs i sàrries. El comerç d'aquest glaç i tota l'activitat que generava era una font d'ingressos important per a la comarca. Actualment ja no se n'extreu glaç i només és utilitzat pels excursionistes per a fer-hi ràpels malgrat que hi ha una llarga escala de corda fixa. Cal assenyalar que la cova és ocupada actualment per una població important de gralles de bec groc (Pyrrhocorax graculus) de les més grans dels Prepirineus.
El Port del Comte és una estació d'esquí alpí que duu el nom de la Serra del Port del Comte, on es troba, exactament al vessant nord de la Serra del Querol així com als voltants del Tossal d'Estivella, hi ha implantada una estació d'esquí. El Port del Comte des de la serra de Busa Està dividida en dos grans sectors: l'un comprèn el Querol i el nord del Serrat de la Bòfia, i és on hi ha tots els nuclis de serveis i aparcaments. Compta a més amb els remuntadors amb més capacitat, després d'un procés de modernització que els darrers anys hi han deixat 3 telecadires de quatre places (un dels quals desembragable), així com innivació artificial a algunes de les pistes. L'altre, situat a una zona més elevada entre el Pedró dels Quatre Batlles i Estivella, no compta amb accés rodat: per arribar-hi cal agafar un telecadira de 2 places d'orientació SSW les pistes sota el qual pateixen sovint manca de neu. Això fa que aquest sector (que no compta amb cap canó de neu artificial) estigui sovint tancat quan la resta de l'estació està oberta; malgrat que les pistes més altes i ben orientades (i per tant amb més neu) de l'estació siguin precisament a l'extrem del sector d'Estivella, baixant cap a la Rasa de Carbasser. El parc de remuntadors en aquest sector és més antic (2 telecadires de 2 i 3 teleesquís, un d'ell per a debutants). Un dels telecadires presenta la particularitat de ser de doble ús, amb la seva traça abraçant ambdós vessants de la carena del Clot Rodó.