• Photo of Polo to Paraiso Beach - Barahona Hike / Polo a Playa Paraíso - Barahona Caminata

Moving time  4 hours 53 minutes

Uploaded January 22, 2018

Recorded January 2018

8 f
3.5
7.0

near Las Auyamas, Barahona (Dominican Republic)

Before embarking on this hike, you should know this is a difficult hike and can be confusing at times where to go. You will be making multiple river crossings and have to climb slippery rocks around deep areas of the river. Trails are unmarked. A guide is seriously recommended if you don't know the area. Guides are available in Polo, Barahona.

The hike starts in Polo, Barahona. Walk towards Mata de Maiz natural pools on the gravel road. Once you arrive, cross the stream and continue on the path. You go up a hill and back down to access the river again. Once you start coming down the hill, the path will split. Take the path to the left where there is some land that is being used to grow food. You will follow the trail that goes down steeply until you come to the river. Then follow the river downstream from there.

Once two streams merge, the water will be deep in areas, and you will have to climb the rocks to get around, unless you want to swim. Follow the river until you arrive at the Nizao River (also seen labeled at Nazaito). Continue downstream, crossing the river many times. You can continue to follow the river all the way to the sea, or you can turn left at the Rancho Platón Resort road about 3kms after arriving at the Nizao River and follow it until you reach Villa Nizao and turn right to arrive back at the river, cross it, and continue on the road on the other side of the river until you reach Paraíso town.
------------------------------
Antes de embarcarse en esta caminata, debes saber que esta es una caminata difícil y puedes ser confusa a veces a dónde ir. Harás múltiples cruces de ríos y tendrás que escalar rocas resbaladizas alrededor de las áreas profundas del río. Los senderos no están marcados. Una guía es seriamente recomendada si no conoce el área. Las guías están disponibles en Polo, Barahona.

La caminata comience en Polo, Barahona. Camina hacia las piscinas naturales de Mata de Maiz en el camino de ripio. Una vez que llegue, cruza la secuencia y continúe en el camino. Sube una colina y vuelve a bajar para acceder al río nuevamente. Una vez que comienza a bajar la colina, el camino se dividirá. Toma el camino a la izquierda donde hay un poco de tierra que se usa para cultivar alimentos. Seguirás el camino que baja abruptamente hasta llegar al río. Luego sigue el río corriente abajo desde allí.
Una vez que se fusionen dos corrientes, el agua estará en áreas profundas, y tendrás que trepar las rocas para moverte, a menos que quieras nadar. Sigue el río hasta llegar al río Nizao (también visto etiquetado en Nazaito). Continúa río abajo, cruzando el río muchas veces. Puedes continuar siguiendo el río hasta llegar al mar, o puedes girar a la izquierda en la carretera Rancho Platón Resort unos 3 km después de llegar al río Nizao y seguir hasta Villa Nizao y girar a la derecha para llegar al río, cruza, y continúa en el camino al otro lado del río hasta llegar a la ciudad de Paraíso.