2.2
4.3

near Tabescán, Catalunya (España)

Pic de Certascan des de les Bordes de Noarre seguint el traçat de la Porta del Cel.
(07/09/2017)

Ressenya de xrs59:
Ascensió al pic de Certascan, des de la pista de la pleta Palomera, a l’alçada de la cruïlla que duu a les bordes de Noarre. D'aquesta manera, de Tavascan hem enfilat la carretera que porta a la pleta del Prat, passant pel càmping de les bordes i el pantà de Graus i les cases de Quanca. Just després d’aquestes, en un fort revolt, a la dreta ens queda l’entrada a la pista de la pleta Palomera, que es deixa fer, amb molta precaució, amb vehicles normals, tot i que amb un 4x4 t’estalvies ensurts, per on seguirem en decidida pujada i moltes virades. En un revolt que gira a l’esquerra, a 1.615 mts. d’alçada, abans de que la pista esdevingui recta, veurem una petita esplanada on aparcar. Haurem deixat enrere molt pocs metres abans una entrada a un camí carreter, que és on començarem a caminar. Fins arribar a les bordes de Noarre (1.593 mts.), no veurem cap senyal, ni fita, però són innecessàries, ja que el sender és molt evident i va planejant fins arribar a aquest curiós llogarret de cabanes de pedra, moltes de les quals han estat restaurades, per tant, no es té la sensació habitual d’abandó d’aquests antics nuclis rurals d’alta muntanya. El sender travessa el que podríem considerar “carrer” principal, rebent per la dreta el traçat de l’A.R.P., que ens acompanyarà gairebé tota l’estona, incorporant-nos també al que és el recorregut del circuit de la Porta del Cel. Deixant enrere les bordes, el sender, de forma planera, s’introdueix a la fondalada per un bosc d'avets i bedolls, a partir d’on la pujada s’accentua considerablement, però les giragonses ajuden a salvar el desnivell, travessant el torrent de Flamisella, poc abans d’arribar una planúria en la que veiem un pal indicador. Estem a la pleta de Guerossos, on el riu avança formant petits meandres. A l’esquerra aniríem a l’estany de Flamisella, per tant, cal travessar el pla en direcció al salt d’aigua que el tanca al NE, per una zona de roques, seguint les marques del G.R., que no sempre estan molt clares. Avancem una mica apartats del riu, per la seva riba dreta orogràfica, fins arribar a una cubeta lacustre, amb un estanyol que, segons el mapa de l’I.C.C., són els aiguamolls de Guerossos. Passem el riu i canviem la direcció de la marxa, ja que ens encarem clarament a la dreta (E), per pujar per una petita canaleta, des d’on saltem un torrent i arribem a l’alçada de l’estanyol de Guerosso, per sobre del qual està l’estany Blau, magnífica cubeta tancada pel pic de Flamisella, quedant-nos al darrere el pic de Certascan. Uns metres per sobre es troba l’estany superior, que veurem de refilada, ja que el camí que seguim no hi passa, sinó que entra de ple en una coma molt marcada que desemboca al coll de Certascan. Més alçat hi ha un altre llac, concretament el Blanc, però queda fora de la nostra ruta (s’hi passa en l’accés o descens a la punta nord del pic de Certascan). Avançant per aquesta coma acanalada, de bon fer, s’arriba finalment a la collada que hi ha entre el pic de Certascan i l’agulla i el pic de Guerossos, que des d’aquí presenta una cara nord ben retallada. Estem a 2.586 mts. d’alçada, per tant, encara ens queden uns 270 mts. més per assolir el cim. Cal pujar pel llom que ens queda a l’esquerra, que a l’inici presenta traces clares de sender, però que a l’arribar a la tartera es desdibuixa, encara que l’avanç és evident. La carena té algun que altre collet al que ens hi anem apropant, amb un punt una mica delicat, un flanqueig exposat sobre unes llosses rogenques, pel que passem seguint unes marques grogues, que ens condueixen pel pedregar buscant els millors passos. Arribem així al coll previ a l’accés final al cim, per una zona més rocallosa, però senzilla, que acaba en una curta aresta. El punt zenital del cim, a 2.852 mts. d’alçada, amb un vèrtex geodèsic de formigó, no és gaire ample, però és una talaia fenomenal, per les amplíssimes panoràmiques que ofereix, tant sobre els cims de l’Arieja, la Vall d’Aran i la Ribagorça, amb el sector de l’Aneto - Maladetes a l’horitzó, com el més proper grup del Campirme, Ventolau i Mont-Roig. Per sota, els estanys de Guerossos, la serra de les Canals i la vall de Noarre per la que hem pujat i, a l’altra banda, òbviament l’estany de Certascan i les carenes i pics que el tanquen, així com el sector de la Pica d’Estats o el Monteixo amb el grup del Comapedrosa. En fi, una munió inacabable de muntanyes dins el nostre abast visual. El descens l’hem fet, si fa o no fa, desfent els nostres passos de pujada.

• Photo of JABO V

JABO V Oct 14, 2018

Fantàstica ascensión por el bosque de Noarre y al entorno de Certascan. Hay q llevar un preparación física suficiente para superar el desnivel.