Uploaded June 18, 2017

Recorded June 2017

2.7
5.4

near Bagà, Catalunya (España)

Pujada al clàssic cim de Les Penyes Altes de Moixeró, que farem des de la vessant del Berguedà, des de Gréixer, una mica més amunt de Bagà. Es el meu cim 74 dels 100 cims de la FEEC. La sortida m'ha resultat dura, tant de pujada, sense respir, Com de baixada. Pujant guanyem quasi 1.300 m desnivell amb 7,5 km quilòmetres, es a dir, un 17% de pendent de mitjana.

Deixem el cotxe, a peu de la carretera BV-4024, en un revolt on hi espai per varis cotxes. Comencem a pujar, primer per pista fàcil, fins a Grèixer, a on ens acostem per veure el poblet i l'església romànica de Sant Andreu. Tornem, per agafar el camí que ja s'enfilarà cap a munt. Seguim els indicadors que trobem de seguida, per pujar pel Canal de la Serp. Anem veient davant nostre, les enormes parets de la serralada de Moixeró, cap a on dirigim. No sembla que es pugui passar, però els intel•ligents senders centenaris troben sempre el pas adequat. En aquest cas, el Canal de la Serp que s'enfila fent ziga-zaga, entre imponents faigs i racons de postal. Les cames ja fan figa, doncs pugem amb forta pendent sense descans, des de que hem sortit. No veiem encara quan s'acabarà la pujada. Travessem una tartera (podem triar de pujar-hi pel dret) i ja comencem a esbrinar la sortida als enormes penya segats que ja tenim a sobre. El sender, està sempre ben senyalitzat i ben fressat. Pujant no tenim pèrdua.... Baixant serà un altre tema. Fins ara, pràcticament tota la pujada la hem fet sols, a l'ombra i amb la fresca del matí. S'agraeix, perquè el dia amenaça sol i calor.

De sobte el paisatge s'obra, i ja intuïm el Collet de Roset. Continuem pujant, fins arribar-hi ben cansats. Ara som a poc més de 2.000 m. Des de el Collet ara ja veiem la vessant de la Cerdanya. Descansem una mica, doncs el confortable prat verd i les magnifiques vistes inviten a tombar-se.... Però encara ens queda pujar al Cim.

Reiniciem la marxa per enfilar les Penyes Altes. El camí es ara molt transitat. Molta gent. Passem un tram que ens hem d'ajudar amb cordes, i al cap d'una estona arribem a dalt. El cim no te gaire interès per si mateix, però les vistes a 360º son espectaculars. Al davant tenim la Tossa i el Puigllançada, darrera, tot el Cadí amb el Pedraforca dominador, i darrera la Cerdanya, els Pirineus. A baix podem veure també la sortida del Túnel del Cadí.

Tornem fins al Coll de Roset pel mateix camí. La baixada es fàcil, però s'ha d'anar al tanto, perquè baixant podem patinar pels trams pedregosos del sender. A partir del coll de Roset anem per suau pendent pels sender, ben oberts, del Plà de Moixerò. Ara la caminada es ràpida i agradable, amb bones vistes del Cadí i el Pedraforca al fons, fins arribar al Collet de Moixerò. Allà, a l'esquerra, trobem una tanca pel remat i un pas pels senderistes. De cop, s'acaba el camí planer i comencem a baixar bruscament pel dret, com estava previst. Ens costa trobar el sender correcte. Anem veien marques vermelles esporàdiques, que ens orienten, però millor anar molt pendent del GPS. Sense ser perillós, hi han trams de baixada amb molta pendent i amb precipicis respectables, que obliga a trepitjar el terreny amb cura. Baixem lents. Ens endinsem ja a boscos ombrívols de pins, on el camí sembla més marcat. Però en un parell de cops hem perdut el sender i ha sigut impossible trobar marques de referència o fites de pedres. A més, en mig del bosc, no tens cap referència visual d'algun cim, pista o poble que et suggereixi anar cap allà. Imprescindible el GPS, doncs sense estar sobre el sender, saps la direcció cap a on has d'anar, fins que tornes a trobar alguna senyal del camí correcte. Així, la baixada es fa lenta i feixuga. El camí es a més, solitari, doncs no trobem tampoc a ningú. Al final arribem al Coll d’Escriu, a on agafem ja la pista que, sense pèrdua, ens durà fins Grèixer. Però encara queden uns quants quilòmetres de pista, tot travessant magnífiques fagedes, i 400 m de desnivell per recuperar. El genolls ja acusen tanta baixada.

En definitiva, es tracta d'una sortida dura, al menys per a mi. Quasi tota l'excursió es fa per senders solitaris. Molt poca pista, sense travessar camins, ni ermites, ni masies, ni ruïnes. El paisatge es feréstecs, esquerp, però es pura muntanya per gaudir-la.