Moving time  4 hours 10 minutes

Recorded April 2021

2.9
5.9

near Olesa de Bonesvalls, Catalunya (España)

Nova etapa d’aquest interessant projecte que dona la volta pel Penedès. Avui ens ha tocat una caminada que ha anat quasi sempre per corriols, evitant les pistes. Es tracta de corriols que no tenen cap difciultat tècnica pel que es un itinerari que pot fer tothom acostumat a caminar 1km amb un desnivell positiu de quasi 800 metres. L’única dificultat, com la de totes les etapes, es que es tracta d’una ruta lineal amb el que es necessari disposar de dos cotxes .

A mí m’ha semblat una bonica matinal. He disfrutat del recorregut , doncs els corriols han passat per bonics boscos, hem gaudit de les vinyes que ja estàn plenes de vida , hem passat pel centre de Sant Pau d’Ordal que es força interessant, hem gaudit de varies barraques de pedra seca, també hem gaudit de l’entorn de la Cova Miserachs ( a on hi ha un microclima molt marcat al mig de l’estiu) i he descobert un indret del que no en sabia res, malgrat ser nadiu i residir en aquesta comarca, els marges de pedra seca de Can Sala. Collons, que en son de bonics aquests marges!. Configuren tot un seguit de feixes de vinya que remunten un turó. Val la pena d’anar-hi

Hem sortit d’Olesa i anem remuntant cap al Montgrós

Seguim pujant

Panorama

Boniques vistes mentre anem pujant cap al Montgrös

Ja hem passat el Montgrós, ara caminem per la Serra de Crestabocs

Cim del Crestabocs

Un cim baixet però que ofereix molt bones panoràmiques.

Baixant del Crestabocs per un corriol dret però divertit

Aquí han llaurat el terreny. Hi ha un punt al començament en que pràcticament ha desaparegut

Acostant-nos a Sant Pau d’Ordal

River

Pel Torrent de la Font del Raig, a pocs metres de Sant Pau d’Ordal. Sembla un torrent ben bonic

Religious site

Esglèsia de San Pau d’Ordal i la Masia de Can Masana de la Plaça qe està al seu davant

Escultura homenatge al préssec, a la sortida de Sant Pau d’Ordal

Tree

Camp de presseguers a la vinya del Sabater

Barraca de pedra seca

Cave

Parets en el sector de la Cova Miserachs

Curioses formacions de roca alineades en dos fileres, al mig de les que es forma un curiós i petit microclima. Ara a la primavera no es nota massa la diferència de temperatura però a ple estiu hi poden haver uns quants graus de temperatura. Es un racó fantàstic!

La Cova Miserachs. Observis la creu que hi ha a sobre de la seva entrada( foto2)

Sobre aquesta cova i la seva llegenda, copio a continuació el que hi ha escrit a la web de subirats.cat:
GOTIMS SUBIRATENCS -17 Anomenada també, Cova de Can Mata, Cova dels Valls, Cova de la Feixa Plana, de les Feixes dels Valls... Es troba situada sobre Sant Pau d'Ordal, en els replans rocosos entre la casa de Can Mata del Racó i el Coll de Conxes Portes. Els seus passos són estrets i molt polsegosos. Té un recorregut d'uns 70 metres de galeries. Hi ha dues galeries que surten del portal, que es comuniquen més endavant. S'hi han fet prospeccions arqueològiques que han donat troballes de ceràmica del Neolític. A l'exterior, sobre la boca hi ha gravada una creu a la paret de roca. Hem trobat una referència històrica al llibre “Els Mons d'Isidre Mata del Racó”, que val la pena comentar. Fou publicat pels ajuntaments de St. Sadurní i Subirats i l'Institut d'Estudis Penedesencs, el 1997. Cal que ens remuntem a la Guerra del Francès, allò que en els llibres d'història en castellà es diu “La Guerra de la Independencia”. A la Creu d'Ordal hi va tenir lloc una batalla molt important el 13 de setembre del 1813. A la Creu hi havia instal·lades 4 bateries pels exèrcits anglès i espanyol, amb uns efectius d'uns 3.000 soldats. L’exèrcit francès, comandat pel General Suchet, va enviar 18.000 homes des de Sant Feliu de Llobregat que van pujar per Vallirana i el Pont del Lledoner per atacar el pas. Amb la intenció d'encerclar-lo, va enviar uns altres 6.000 homes per Martorell i Sant Sadurní i uns altres 1.000 per Begues, Olesa de Bonesvalls passant el coll d'Esteles, que gairebé és visible des de la cova. La batalla va ser de 3 hores molt i molt intenses. Van morir 150 soldats de cada bàndol i es van ferir uns 1.400 en total. L’exèrcit francès va guanyar i els exercits anglès i espanyol van retrocedir cap el sud. L’exèrcit francès va avançar fins Vilafranca i va establir aquarteraments a diversos pobles. Llavors va venir la fase del pillatge. A la casa de Mata del Racó hi va arribar una columna d'uns 300 soldats. Hi eren presents tant sols el fill de la casa, que van fugir en direcció al bosc de Can Vendrell de la Codina (actual celler Albet i Noya) i el jornaler Isidre Matas, que va fugir amunt cap a la Font de Can Mata per amagar-se entre uns blocs. Allà el van localitzar els soldats i li van demanar “Arjan” (Argent, diners, en francès). Com que no LA COVA MISERACHS en tenia, li van clavar 3 punxades de baioneta, deixant-lo moribund. La seva dona va fer que uns homes el portessin a la Cova, on va agonitzar durant dos dies. No va poder rebre cap ajuda mèdica. Al llibre, hi ha una nota de l'Isidre Mata del Racó, que diu textualment: “Meditant jo, amb tota reflexió, de quin modo podria perpetuizar la memòria de la cruel mort que donaren los soldats francesos al dit Isidro Matas, jornaler, he pensat fer una creu al peu dels cingles de roca sobre la font de la mia muntanyeta a on lo feririen i en fer altre creu al davant de la cova de la Feixa Plana de les Feixes dels Valls de la mia muntanya a on morí i l'any 1813. Quan mos hereus passaran per allí sabran los orígens d'estes dos creus fetes per mi, i li resaran un parenostre”. CESUB
Cave

Pou

Caminant pel mig dels boscos de Can Mata del Racó

Barraca de pedra seca

Una altre barraca de pedra seca

Escultura acabada d’inaugurar en homenatge als marges de pedra seca de Can Sala, al que arribarem en pocs minuts

Adjunto a continuació la nota que he copiat del facebook de :Land Art Associació Catalunya
"Marges" un paisatge contemporani El Centre d’Estudis de Subirats per celebrar el desè aniversari de la seva fundació ha organitzat un seguit d’actes i iniciatives culturals, entre les quals la de crear una instal·lació land art que ha encomanat a Víctor Mata. Per portar-la a terme es va escollir un petit coll a les Vinyes de Can Sala (Subirats, Alt Penedès) ubicat entre els turons que formen part dels darrers contraforts calcaris del massís Ordal-Garraf. La conceptualització de la instal·lació anomenada “Marges” està relacionada amb la gran quantitat de marges que configuren les feixes de vinya de la rodalia, per això es basteix amb la tècnica de pedra en sec. En concret fa referència a les feixes i les marjades que s’enfilen muntanya amunt des del veïnat de Can Sala fins a les Vinyes. L’obra s’integra en el paisatge humanitzat que l’envolta i amb la natura que l’acull. Els quatre volums triangulars expliquen les muntanyes, els marges que les modelen i el paisatge que conformen. La forma, el material i la conceptualització de “Marges” cerquen integrar-la al paisatge vitivinícola del Penedès amb la intenció d’artialitzar-lo. La feina ha estat intensa i compartida des del primer dia. La junta del CESUB amb el seu president Josep Mata han organitzat el projecte i prestat tota l’ajuda possible amb persones voluntàries, maquinària de càrrega i organització. En Josep Rovira, propietari de Can Sala ha estat de vital importància per subministrar, localitzar i transportar pedres durant tota la intervenció. El Quico, en Jan i la brigada de l’ajuntament de Subirats han prestat els seus tractors i maquinària quan se’ls ha demanat. Pel que fa a la construcció s’ha comptat amb l’ajut d’en Jaume Rovira del CESUB, Jordi Sánchez, expert en pedra seca de Begues i Jaume Cortina, veí de Subirats. Una especial menció és per a la Rosa Vendrell, la seva feina d’organització, comunicació i difusió ha estat imprescindible per fer possible “Marges” i l’acte d’inauguració celebrat el dissabte 10 d’abril de 2021.

Arribant als marges de Can Sala

Un magnífic racó. Aquests marges son una passada. A la cinquena fotografía es poden veure les escales per accedir a la zona superior d’un d’aquests marges

El marges de Can Sala

S’han de veure, les fotografíes ( al menys les que he fet jo) no fan justícia a aquesta joia de la feia al camp

Ja ens dirigim cap al nostre proper i últim destí, el Castell de Subirats

Seguim en direcció al Castell de Subirats

Passem a prop de la Masía de Can Ros

Seguim caminant cap al Castell de Subirats

Un lloc molt curiós amb restes de pigments a la roca