Moving time  5 hours 48 minutes

Recorded July 2019

3.2
6.5

near Espot, Catalunya (España)

Ruta semi-circular per pujar als estanys Negre i Tort de Peguera i Refugi Josep Ma. Blanc des de la zona d’Espot

Ens trobem uns dies de descans al Càmping La Mola situat a uns 3 kms a l’entrada d’Espot, i decidim fer una pujada a una de les zones mes boniques dels nostres Pirineus, com es ’Estany Tort de Peguera amb el Refugi al mig.

Optem per fer una ruta semi-circular amb sortida de la zona d’aparcament de la carretera a Sant Maurici, el Prat Pierró, pujar fins a l’Estany Negre per la pista que també fan servir els jeeps-taxi i, de tornada, seguir el sender GR 11-20 que, en forta baixada ens porta directament a Espot, i d’allí fins al càmping pel camí pla de la Roca Blanca.
L’estratègia es pujar a primera hora amb un cotxe fins a Prat Pierró, deixar-lo allí, i a la tarda amb un altre vehicle, anar-lo a recollir.

Si la ruta es fes solament fins a Espot, caldria descomptar-li uns 2,5 kms, uns 30’ de durada i pràcticament el mateix desnivell.

La Ruta
- Sortim de bon matí del Prat Pierró a 1634 mts. pel camí boscós a la Vall de Peguera que en lleugera pujada ens durà a l’estació i bassa reguladora del tub de caiguda d’aigües procedents dels estanys de St.Maurici i Tort de Peguera cap a Espot.
- Passat aquest indret, la pista s’endureix fins a un punt que es travessa un túnel excavat directament a la roca. A partir d’allí s’entra en una zona de lleugera baixada i pla fins arribar al petit Estany del Lladres (2005 mts).
- Aquest indret es punt d’inflexió en la ruta perquè a partir d’aquí ens espera una forta pendent que ens ha de pujar als 2280 mts de la cua de l’Estany Tort de Peguera. A mig camí se’ns obren vistes als Estanys de Trescuro que hauran quedat al fons de la vall.
- Just en arribar a peu de l’Estany Tort, aprofitem per esmorzar tot delectant-nos amb la fantàstica visió de l’estany i el refugi que tenim al davant.
- En reprendre la caminada, passem prop del refugi per pujar a l’Estany Negre i encara un xic mes per encimbellar-nos dalt un turonet on s’albira la millor panoràmica: un estany per cada costat i la bellesa de l’indret d’un refugi de postal.
- Després de les fotos i de delectar generosament la vista, descendim de nou cap al refugi on aprofitem per comprar un beure i prendre’l a la riba de l’estany asseguts en taula i banc de fusta.
- El descens serà pel mateix camí de pujada fins a l’Estany dels Lladres. La baixada t’adona del fort desnivell i dels esbufecs que fan els vehicles taxi tot sortejant el pedruscall de la pista.
- A peu de l’estanyet trobem l’indicador del GR-11 20 amb la indicació ‘Espot 1h 30’ cap a la dreta.
- Es un sender que baixa fort (prop de 700 mts) fins al poble d’Espot. En general prou bonic ja que travessa zones boscoses i rierols fins prop del poble que ja es fa pesat i soso.
- Arribem a Espot i travessem els seus carrers de baixada fins arribar a peu de pont.
- A partir d’aquí ens queda encara una mitja hora llarga de camí fins el Càmping La Mola. Ho fem per la pista plana de la Roca Blanca (hi passa una canonada d’aigues per sota), fins al trencall ben marcat del mateix GR que marxa cap a Jou. Després del descens fins al riu arribem ja a ‘casa’.

Conclusió: 764 mts. positius i 1114 mts negatius, amb 7h 39' d'una magnífica excursió.

Vista als Estanys de Trescuro

Plafó Quilòmetre Vertical Espot-Refugi 1000 mts

Estany Tort de Peguera i refugi Josep Ma. Blanc

Refugi Josep Ma. Blanc

Estany Negre de Peguera

Vista general de l’Estany

Vista de l'Estany Tort de Peguera, amb el refugi al mig