piebeee

69 f
1.2
2.4

near Dun, Noord-Brabant (Nederland)

Ik ben zelf woonachtig in de buurt van landgoed de Utrecht en maak regelmatig wandelingen door dit prachtige landgoed. Met een tweetal wandelingen “Parels van de Utrecht 1” (7,5 km) en “Parels van de Utrecht 2” (9,5km) heb ik een poging gedaan de, in mijn ogen, mooiste stukken van dit landgoed in een tweetal wandelingen te pakken. Door beide wandeling te combineren ontstaat een wandeling van ca. 17 km.

Beide wandelingen starten en eindigen bij Herberg In Den Bockenreyder, Dunsedijk 3 in Esbeek (www.indenbockenreyder.nl, alle daoge van de week open, in de zomer um 9 ure, in de wenter um 10 ure), een van de beste cafes in Brabant en steevast te vinden in de landelijke café top 100. Dé gelegenheid voor een drankje of een hapje. De uitsmijters zijn beroemd.

Het landgoed dankt zijn naam aan de levensverzekeringsmaatschappij De Utrecht en is thans eigendom is van ASR Verzekering NV. Het bedrijf ontgon vanaf 1898 de uitgestrekte heidevelden op grote schaal. Uiteindelijk werd de heide omgezet in 1800 hectare bos en 600 hectare landbouwgrond, terwijl daarnaast nog 400 hectare natuurterrein bleef voortbestaan.

We wandeling gaat vanaf Den Boeckenreyder een stukje langs het riviertje de Reusel richting de Dunse bergen en de Koevoortse brug. Vervolgens komen we langs twee grote vennen, de Flaes en het Goor. Tusen beide vennen staat sinds het najaar van 2011 een ca. 20 meter hoge uitkijktoren die te beklimmen is (entree € 1) en een prachtig uitzicht biedt over de natuur.
Vervolgens lopen we door cultuurbossen die voornamelijk bestaan uit grove den, douglas en Europese lork (voor stuthout aan de Zuid-Limburgse steenkoolmijnen) weer richting Bockenreyder. Je komt langs enkele lanen met rododendrons die vooral tijdens de bloei in het voorjaar prachtig zijn.