Moving time  one hour 26 minutes

Recorded September 2019

0.7
1.4

near Bagà, Catalunya (España)

Parc Natural Cadí-Moixeró: Ruta de la Marmota al Coll de Pal (Berguedà)

Itinerari seguit: Aparcament Xalet-refugi de Coll de Pal-Pla de Canells-Circuit de la Ruta de la Marmota en sentit antihorari-Xalet de Coll de Pal.

Avui hem vingut fins a Coll de Pal per passar un dia tranquil i familiar al voltant de les Rutes de la Marmota i del Trencapinyes, on ja vam ser el juny passat.

Hem quedat amb la família a l'aparcament del Xalet-refugi de Coll de Pal, casa de colònies estiuenca propietat de la Diputació de Barcelona i punt on comença la Ruta de la Marmota. Al pati, amb magnifiques vistes, hi ha tres taules de fusta per dinar, però com no hi cap entrebanc al pas de les vaques, el patí és ple de restes fisiològiques que no fan agradable l'estada. Afortunadament la zona és plena de llocs on poder dinar sense problemes.

Com la família encara trigarà un parell d'hores en arribar, nosaltres comencem a caminar per la pista que surt de l'aparcament, senyalitzada amb un pal indicador, en direcció a Coll de Pal. La pista està barrada als vehicles de motor amb una cadena però, durant l’estona que som allà, varies motos i quads es salten la tanca pels costats, sense cap problema.

Seguim la pista de terra que travessa el Pla de Canells i, poc després, arribem a una cruïlla on trobem el primer plafó informatiu que ens explica les principals característiques d’aquest bitxo tan cridaner. La ruta es pot fer en tots dos sentits de la marxa, però els plafons informatius estan dissenyats per fer-la en sentit horari. Com el camí "normal" ja l'hem fet en varies ocasions i avui només volem fer una passeig per fer gana, seguirem per la dreta, en sentit antihorari, i sense cap pretensió didàctica.

Per tant, seguim per la pista de la dreta que dibuixa un lleuger descens mentre gaudim de les vistes al Puigllançada, per l'est i al Pedraforca i la Gallina Pelada, per l'oest. En algun tram deixem la pista i travessem els prats herbats per acostar-nos a un turonet i millorar, així, la visió de l'entorn.

Deixem el turonet i tornem a la pista on retrobem la Ruta de la Marmota que seguirem una estona per un corriol senyalitzat amb pals de fusta i que puja decidit en direcció a la carretera de Coll de Pal.

Ens crida l'atenció que, contràriament al que és habitual, avui no sentim cap xiscle de marmota en tot el trajecte.

Quan s'acaba el corriol ascendent, retrobem una pista de terra per on hauríem arribat si haguéssim fet la ruta normal. Abans de tornar cap el xalet, seguim la pista herbada a la dreta i ens acosten al Torrent del Coll de Pal, pràcticament sec en aquesta època de l'any. Al davant tenim, omnipresent, el Puigllançada, amb 2.409 metres, on ja hem pujat en altres ocasions.

En aquest punt iniciem la tornada per la pista herbada que segueix la Ruta de la Marmota. En aquest tram de tornada tenim sempre al davant el Pedraforca i la Serra d'Ensija, amb la Gallina Pelada com a cim més destacat. A la part final passem al costat d'un tancat pel bestiar i, una mica més enllà, retrobem la cruïlla on s’acaba la circular de la ruta.

Com la família encara no ha arribat i el passeig ens ha obert la gana, deixem la pista i travessem el Pla de Canells en direcció sud per anar a buscar un lloc tranquil i a l'ombra. Fem algunes voltes i finalment trobem el lloc adequat que combina sol, ombra i amb algunes roques que ens serviran per recolzar l'esquera. Un luxe.

A la part final del dinar arriba la família. Acabem de menjar i, vist que avui les marmotes fan festa, decidim deixar aquesta ruta per un altre dia i acostar-nos caminant a la propera Ruta del Trencapinyes.

Però aquesta és un altra caminada que mereix una nova ressenya per si mateixa. Tanquen aquí la primera circular del dia i obrirem una altra per la del Trencapinyes.

Salut i bona caminada !
Parking

Aparcament al Xalet-refugi de Coll de Pal, casa de colònies propietat de la Diputació de Barcelona. Inici i final de la primera ruta d'avui.

Pal indicador. Travessem la tanca i seguim la pista en direcció a Coll de Pal

Pal indicador. Travessem la tanca i seguim la pista en direcció a Coll de Pal.

Vistes a la Galina Pelada i al Puigllançada des de la pista que travessa el Pla de Canells.

Seguim tram per la pista

Seguim tram per la pista.

El Puigllançada omnipresent a tota la ruta. Ens acostem al turonet que veiem al sud.

Turonet amb bones vistes, d'Est a Oest.

Retrobem la Ruta de la Marmota. Vistes al Pedraforca

Retrobem la Ruta de la Marmota. Vistes al Pedraforca.

Seguim un tram de la Ruta de la Marmota

Seguim un tram de la Ruta de la Marmota.

Tram, amb vistes al Puigllançada, que finalitza al Torrent de Coll de Pal. Iniciem la tornada.

Tram de tornada per la pista de la Ruta de la Marmota

Tram de tornada per la pista de la Ruta de la Marmota.

Tancat pel bestiar i plafons informatius de la Ruta de la Marmota

Tancat pel bestiar i plafons informatius de la Ruta de la Marmota.

Busquem un bon lloc per descansar i dinar

Busquem un bon lloc per descansar i dinar. Trobem molts exemplars de Cirsium eriophorum, "Cardigassa, Cardigassa vera, Calcida, Cap d'Ase o Caps de lloba", en català i "Cardo, Cardo borriquero, Cardo lanudo o Corona de fraile", en castellà.

Dinar i tornada al xalet-refugi de Coll de Pal. Final de la primera ruta d'avui

Dinar i tornada al xalet-refugi de Coll de Pal. Final de la primera ruta d'avui.

• Photo of jaboillos

jaboillos Sep 10, 2019

Ruta de las marmotas

• Photo of Pitcollonsiamunt2

Pitcollonsiamunt2 Sep 12, 2019

Passeig curt i fácil per fer amb la mainada seguint les indicacions de la Ruta de la Marmota.