Asia B

Recorded March 2020

2.4
4.7

near Ortedó, Catalunya (España)

Turó Galliner (1.612m), excel·lent mirador de 360º i especialment de la cara nord de la Serra del Cadí.

Majoritàriament la ruta transita per senders i camins fressats, nomès hi ha un breu tram de corriol poc fressat abans d’arribar a la Collada de Lletó, tot i així, hi ha milers i milers d'arbres caiguts després de l'últim temporal Glòria (hem fet la ruta al 1 de març del 2020). En un 15% d'aquesta ruta en saps que ens ha sigut difícil seguir el corriol per culpa dels al dels arbres caiguts sobretot el tros de baixada per la carena de Bentanacs.

Ruta feta el 01-03-2020. Deixem el vehicle al costat de la carretera on desemboca la pista per on acabarem arribant al final de la ruta, un quilòmetre i mig abans d'arribar al poble de Ortedó (o Artedó). És el punt més baix de la ruta. Hi ha lloc per molts cotxes en una esplanada gran, una mica més endavant. Hem passat Ortedó, i tot seguint una pista transitable hem anat pujant cap al mirador del Turó Galliner 1.612 m on hem descobert 3 refugis de la guerra Civil Espanyola.
Hem baixat per un corriol entremig del bosc dens de pi roig i amb alguna confusió puntual, per culpa dels arbres caiguts, hem arribat a la pista de Vilanova de Banat a Lletó (poble deshabitat i amb força cases enrunades) i hem arribat al coll del mateix nom, on també hem descobert un búnquer de la guerra civil (Coll de Lletó). A partir d'aquí hem anat baixant primer per un corriol i després per pistes secundàries on hem començat a trobar pins caiguts (molts) que hem hagut d'anar sortejant. Al final estàvem ja molt cansat de sortejar pins caiguts hem trobat una escapatòria!! El corriol gira a l'esquerra passant al vessant solell i aquí només hi creix l'alzina carrasca (molt més resistent). Hem deixat de trobar pins i d'aquesta manera s'han acabat els obstacles i hem pogut gaudir d'un bonic corriol amb fort pendent, amb bones vistes de la Seu d'Urgell i al Pic de Salòria i al Pic de l'Orri.
Un consell per qui vulgui fer aquesta ruta amb la direcció que l'hem fet nosaltres: en el sentit de les agulles del rellotge, i baixar per la Carena de la Bedollera i el bosc de Bentanacs, just al coll del Vedranell en una Cruïlla de pistes hi ha l'opció d'agafar la pista que baixa cap a l'esquerra i acabar arribant al punt final per una bona pista per on passa la ruta 1 del centre de BTT de la Seu d'Urgell.

Vistes a la Seu d'Urgell

Corral del Girau

Collada de Lletó

Vistes al Cadí

Lletó: Poblet abandonat

Efectes dels temporals (l'últim: el temporal Glòria)

Clapa de bosc arresada

Búnquer? (Construcció de guerra civil)

Mirador de Turó Galliner

Altitud: 1.612 m

Bosc amb arbres caiguts pels temporals

Camí de Vilanova a Lletó

Hem arribat la pista que va a Lletó

Cal Pei (ruïnes) i prat amb vaques amb vistes

A darrera es veu la Molina de Lletó

Lletó

Búnquer

Búnquer de la guerra civil

Coll Vedranell

Nombrosos arbres caiguts del temporal Glòria

Pista amb més de un centenar d'arbres caiguts!!

És impressionant la destrossa del temporal Glòria

Molts arbres trencats

Hem decidit anar baixant bosc a través, per aquí ha passat un tornado!!

Per culpa de milers d'arbres caiguts

Hem passat per segon cop per sota el tancat

Mirador de la Seu d'Urgell (vall d'Urgellet) i del poble

Vistes a Ortedó (o Artedó)

Parking

Punt on hem començat i acabat la ruta