Uploaded November 20, 2019

369 f
1.6
3.2

near Orsbach, Nordrhein-Westfalen (Deutschland)

Leuke afwisselende wandeling in het wat minder bekende Duits-Nederlands grensgebied tussen Orsbach en Nijswiller met vergezichten, een beekdal met de meanderende Selzerbeek, een hellingbos, veldwegen op het plateau, en kleine dorpjes met hoeves, vakwerkhuizen, kerkjes en een kasteel. Parkeerplaats bij het startpunt in Orsbach op het plein bij de kerk. Horeca in Nijswiller en Baneheide bij de rijksweg. Enige nadeel is het wat drukke verkeer op de rijkswegen.
Wandeling start bij de kerk in Orsbach. Je loopt richting dal, eerst over asfalt en dan over een onverhard pad. In het dal volg je een pad door graslanden langs de meanderende Selzerbeek, die hier de grens vormt. Het pad komt uit bij de doorwaadbare plaats met mooie kastanje bij Mamelis. Je kiest er voor de beek niet te kruisen, en volgt het pad op de grens omhoog (Mameliser Mühlenweg). Boven bij een gebouw loop je Nederland en het Kolmonderbos in. Je loopt richting bosrand waar je tussen de bomen door een glimp meepakt van de Abdij Sint Benedictusberg. Via de Kolmonderbosweg loop je het bos uit, kruis je de Provinciale weg, en loop je Nijswiller binnen. Je loopt langs hoeve en kasteel en kruist de Selzerbeek. Bij de rijksweg is er horeca (aan de ander kant van de weg, ‘Liflaf’). Je loopt langs de kerk naar de veldweg Vossenberg, die je het plateau opvoert richting Baneheide. In Baneheide kruis je de Provinciale weg opnieuw bij een ‘all you can eat’ restaurant, en loopt over brede onverharde Baneheiderplateweg richting grens. Je kruist de grens en hebt hier weer een mooi gezicht richting Vijlen. Langs een grote akker met koolzaad loop je langs boswallen terug richting Orsbach.

Baneheiderplateweg

Brede veldweg over het plateau richting grens

Grensovergang

Hier ga je rechts Duitsland in. Je hebt hier mooie uitzichten over het dal richting Vijlen

Kolmonderbos

Hier verlaat je het pad over de grens en loop je Nederland en het Kolmonderbos in.

Kolmonderbosweg

Holle weg en later veldweg richting Nijswiller

Kruising Selzerbeek Mamelis

Een mooie paardekastanje, grensstenen en een doorwaadbare plaats en bruggetje markeren deze plek aan de grens bij Mamelis

Langs koolzaad naar Orsbach

Langs boswallen loop je langs een akker met een koolzaad-achtig gewas (in oktober) richting Orsbach.

Nijswiller

Gehucht met hoeves, een kerk, en een kasteel aan de Selzerbeek.

Orsbach

Dorpje op de heuvel boven het Selzerbeek-dal

Vossenberg

Holle weg en veldweg het plateau op richting Baneheide

Wandelpad langs Selzerbeek

Wandelpad door graslanden langs de Selzerbeek