Uploaded December 27, 2016

373 f
3.7
7.4

near Nijswiller, Limburg (Nederland)

Mooie en stevige wandeling van Nijswiller naar de Elisenbrunnen in Aachen. Vanaf hier weer terug met de bus (rechtstreekse verbinding twee tot vier keer per uur; lijn 350). Gelopen op 18 december met aankomst op de kerstmarkt, maar ook leuk in een ander jaargetijde. Normaal mooie uitzichten, maar tijdens mijn wandeling was het nogal grijs… Route gaat via Mamelis, Vijlen, het Vijlenerbos, het Drielandenpunt, het dal van de Johannisbach en het Westpark naar de Dom, het Rathaus en de Elisenbrunnen.
Wandeling begint in Nijswiller bij een klein parkeerplaatsje aan de Rijksweg. Je loopt door het dorpje heen en kruist de N281. Je klimt de heuvel op naar het Kolmonderbosch, en loopt die aan de zuidrand langs Klooster St. Benedictusberg naar de grens (zag hier in de vroege morgen nog een aantal reeën). Via een blubberig hol pad daal je af naar de Selzerbeek. Hier steek je de beek en de grens over naar het mooie gehucht Mamelis, kruist de rijksweg, en begint je beklimming naar Vijlen. Bij Vijlen loop je langs de kerk daal je af richting dal van de Lombergbeek en klim je daarna weer een stukje om via het Koningsvoetpad naar de Groenenweg af te dalen door een prachtig dal aan de voet van Vijlen. Kort daarna start je de klim naar het Vijlenerbos, een groot aaneengesloten boscomplex op de grens met België. Via boscafé ’t Hijgend Hert steek je het bos door naar de grens en volg je die naar het oosten. Nabij grenspaal 6 en het Belgische Terstraten kom je aan de zuidrand van het bos, en deze volg je helemaal naar de pas van Wolfhaag over grotendeels kleine paadjes. Bij deze pas steek je de weg over en vervolg je een breed wandelpad naar het Drielandenpunt. Hier volg je een smal pad langs de Belgisch-Duitse grens tot je bij een weiland komt wat een hap in België doet. Hier ga je richting Aken, passeert een spoorviaduct met zicht op de spoortunnel tussen Aken en Gemmenich onder de Vaalserberg. Je loopt langs een boerderij waar verse melk verkocht wordt en beklimt de heuvel naar het Friedrichwald. Vanuit hier loop je met een kleine omweg richting Gut Hasselholz. Vanaf daar volg je de Johannisbach door een gebied dat als een groene vinger Aachen in prikt. Je kruist wel een drukke weg, en passeert nog een kasteeltje wat als manege dienst doet. Aan het eind van het park loop je langs het markante gebouw van de katholieke Grundschule naar het Westpark. Je maakt een rondje door dit park voor je het laatste stukje dwars door de stad naar het centrum loopt. Hier maak je een rondje langs Dom, Rathaus, Katschhof en Elisenbrunnen. Bij de laatste bron met naar zwavel ruikend water is ook de bushalte voor je reis terug naar het startpunt.
Horeca in Nijswiller, Vijlen, ´t Hijgend Hert, het Drielandenpunt en het centrum van Aachen.

't Hijgend Hert

Populair café restaurant midden in het bos (https://www.boscafe.nl/home/) Er scharrelen hangbuikzwijnen in het bos.
Sacred architecture

Aachener Dom

Werelderfgoed de Aachener Dom met de grafkist van Karel de Grote. Mooi om te bezoeken.

Bron 'Kreislauf des Geldes'

Bron met mooie bronzen beelden er omheen. Zie https://de.wikipedia.org/wiki/Kreislauf_des_Geldes

Bushalte

Hier is de bushalte voor de Arriva lijn 350 (Limburgliner) naar Maastricht, die ook Nijswiller aandoet. Reistijd 34 minuten.

Drielandenpunt

Drielandenpunt met hoogste punt van Nederland in de buurt, een uitzichttoren aan de Belgische kant, een doolhof en speeltuin aan de Nederlandse kant, en een oorlogsmonument vlakbij aan de Belgische kant. Meerdere horeca gelegenheden.
Building of interest

Elisenbrunnen

Klassieke gebouwen rondom een bron met warm zwavelhoudend water.

Grenspaal 5a

Grenspaal waar je het bos uitloopt België in naar de top van een heuveltje met mooi uitzicht naar het zuiden (als het niet zo mistig is als tijdens mijn wandeling).

Gut Hanbruch

Kasteeltje wat nu als manege dienst doet.

Gut Hasselholz

Kasteeltje aan de rand van Aachen. Van hieruit stroomt de Johannisbach door een groene vallei richting de stad.

Hap in grens

Hier maakt de verder rechte Duits-Belgische grens een vreemde rechthoekige inkeping in België. Er loopt een pad rechtdoor over het Duitse weiland, maar je gaat hier links het 'verboden te fietsen' wandelpad in.

Holle Weg

Pad/holle weg op de grens wordt niet veel gebruikt. Beneden kom je langs grenspaal 6 en volg je een breder pad langs de bosrand België in.

Katholieke Grundschule

Markant gebouw.

Katschhof

Plein tussen Dom en Rathaus, vol met Kerstmarkt kraampjes in het juiste jaargetijde.

Klim naar Vijlenerbos

Hier begint de aanvankelijk geleidelijke klim richting Vijlenerbos met een door runderen begraasd natuurgebied aan je linkerhand. In het bos gaat het steiler.

Koningsvoetpad

Pad door de mooie vallei van de Lombergbeek aan de voet van Vijlen

Mamelis

Mooi gehucht aan de Selzerbeek en de rijksweg van Vaals naar Gulpen.

Markt

Plein voor het Rathaus in Aachen.

Münsterplatz

Plein aan de zuidkant van de Dom.

Pad

Smaller pad vanaf grenspaal 5 voert je langs de bosrand richting Pas van Wolfhaag.

Pas van Wolfhaag

Pas op de weg van Gemmenich naar Vaals, die tevens de grens vormt.
River

Selzerbeek

Mooi plekje bij een grote kastanjeboom en een doorwaadbare plaats in de Selzerbeek/Selzerbach, die hier de grens vormt. Er is ook een bruggetje die je naar Mamelis brengt.

Spoorviaduct

Hier heb je zicht op de spoortunnel van het spoor naar Gemmenich dat recht onder de Vaalserberg doorgaat, net ten zuiden van het drielandenpunt.

Verse melk

Hier is een boerderij die adverteert met verse melk. Vanaf hier gaat het de heuvel op richting Friedrichwald.

Vijlen

Dorpje met kenmerkende kerk (hoogstgelegen in Nederland).

Westpark

Park in het westen van Aachen.

• Photo of vhtaglieber

vhtaglieber Apr 7, 2019

Really nice trail. Easy to follow and good view

• Photo of Tjaart Molenkamp

Tjaart Molenkamp Apr 8, 2019

Thanks, vhtaglieber, for your review! Glad you liked it...