Moving time  3 hours 23 minutes

Recorded January 2020

1.9
3.7

near Náquera, Valencia (España)

Náquera - PR-CV 329 - Font d'or - Pi del Salt - Puntal de Mateu - Alt de la Creueta
Nàquera és un municipi de la comarca del Camp de Túria en el Parc Natural de la Serra Calderona, situat en el seu vessant meridional. La Serra Calderona va ser declarada parc natural en 2002. El parc natural forma part d'una serra en els contraforts del Sistema Ibèric d'una extensió aproximada de 60.000 hectàrees que separa les conques dels rius Palància al nord i Túria al sud.
Nàquera ha sigut i continua sent un important nucli de turisme interior. Lloc d'estiueig dels residents a la capital, donada la seua proximitat i els atractius naturals amb què compta, exerceix la funció de zona residencial. Encara que esta tendència va canviant, donada la facilitat de transport cada vegada són més les famílies que decideixen traslladar el seu domicili habitual.
El canvi econòmic de Nàquera esdevé a principis del segle XX, quan comencen a sorgir els primers xalets, establint-se la primera urbanització: La Carrasca.
Durant la Guerra Civil, la presència de part del govern republicà que s'estableix en aquesta urbanització, li dona una gran rellevància al municipi. Després de la decadència de la postguerra, la localitat comença a recuperar-se a la fi dels anys 60 amb la construcció d'un gran nombre d'urbanitzacions, canviant totalment la base de l'economia que passa a ser serveis i construcció.
Senzilla ruta que puja el puntal de Mateu (464 metres) i la Creueta o Creu del Pinar (431 metres), en una circular des de Nàquera.
Aparquem al carrer Sant Vicent Ferrer i anem a la rotonda de la carretera CV-310 prenem la rotonda i la pista en direcció "Pi del Salt".En uns minuts de pujada, veiem indicacions del PR CV 329,nosaltres anirem per l'esquerra, pel camí fons.
Passem pel barranc de l'Arquet i un xicotet parc enmig del bosc. I continuem pujant seguint les marques de la sendera pel camí botànic amb nombrosos cartells de la flora de la zona, algun d'ells molt mal conservats.
Arribem a l'àrea recreativa del Fenassar, mentre continuem agafant altura, fins a arribar al Coll Mateu, que és alhora un encreuament de camins.
Ací ens dirigim a la dreta cap a la Font de l’Or que està a 1,3 km, a uns 600 metres hi ha una bifurcació indicada amb un pal per a anar al Pi del Salt que agafarem en tornar de la font.
La pista que porta al Pi del Salt voreja un barranc, les parets del qual van ser utilitzades com a pedreres per a l'extracció de pedra de rodé.
Arribem a l'Àrea recreativa del Pi del Salt i visitem el monumental pi, avancem una mica i arribem al Coll Mateu, pel qual havíem passat anteriorment.
Ara agafem una pista ascendent a la nostra dreta, i immediatament una xicoteta senda que ix a la nostra esquerra. Atenció que quasi no es veu.
Aqueixa sendera ens portarà al Puntal de Mateu, primer cim, amb 464 metres d'altura. I d'ací agafarem una altra sendera, una cosa difuminada al principi, que ens portarà a la Creueta. Passant abans per un aljub i l'Alt del Pinar que amb 489 metres és la cota màxima del dia.
Des del cim de la Creueta, hi ha unes immillorables vistes de Nàquera i voltants. Baixarem per un xicotet i empinada sendera que ens portarà de nou a la població.
Es tracta d'una ruta senzilla que transcorre pel Parc Natural de la Serra Calderona, per un paisatge afectat per l'incendi de 2004 i on es pot observar el treball realitzat en la regeneració forestal i paisatgista. Es podria dir que és una sendera botànica per la quantitat de cartells identificatius de les principals espècies vegetals que ens trobem al llarg del seu recorregut, però també geològic per les ja abandonades explotacions de pedra de rodé que es realitzaven, roca tan abundant en tota la serra i que dóna aqueixos tints vermellosos al paisatge.
La qualifique de "moderada" encara que és senzilla i fàcil. Solament per alguna baixada una mica esvarosa i empinada que hem de sortejar. Tala, ràpida i bonica ruta per a conéixer la muntanya més emblemàtica del poble de Nàquera.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una mica precaució en seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t'agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

=======================================================================

Náquera es un municipio de la comarca del Camp de Túria en el Parque Natural de la Sierra Calderona, situado en su vertiente meridional. La Sierra Calderona fue declarada parque natural en 2002. El parque natural forma parte de una sierra en los contrafuertes del Sistema Ibérico de una extensión aproximada de 60.000 hectáreas que separa las cuencas de los ríos Palancia en el norte y Turia en el sur.
Náquera ha sido y continúa siendo un importante núcleo de turismo interior. Lugar de veraneo de los residentes en la capital, dada su proximidad y los atractivos naturales con que cuenta, ejerce la función de zona residencial. Aunque esta tendencia va cambiante, dada la facilidad de transporte cada vez son más las familias que deciden trasladar su domicilio habitual.
El cambio económico de Náquera acontece a principios del siglo XX, cuando comienzan a surgir los primeros chalets, estableciéndose la primera urbanización, La Carrasca.
Durante la Guerra Civil, la presencia de parte del gobierno republicano que se afinca en esta urbanización, le da una gran relevancia al municipio. Tras la decadencia de la postguerra, la localidad comienza a recuperarse a finales de los años 60 con la construcción de un gran número de urbanizaciones, cambiando totalmente la base de la economía que pasa a ser servicios y construcción.
Sencilla ruta que sube el puntal de Mateo (464 metros) y la Creueta o Creu del Pinar (431 metros), en una circular desde Náquera.
Aparcamos en la calle San Vicente Ferrer y vamos a la rotonda de la carretera CV-310 tomamos la rotonda y la pista en dirección "Pi del Salt".En unos minutos de subida, vemos indicaciones del PR CV 329,nosotros iremos por la izquierda, por el camino fondo.
Pasamos por el barranco del Arquet y un pequeño parque en medio del bosque. Y continuamos subiendo siguiendo las marcas del sendero por el camino botánico con numerosos carteles de la flora de la zona, alguno de ellos muy estropeado.
Llegamos al área recreativa del Fenassar, mientras seguimos cogiendo altura, hasta llegar al collado Mateo, que es a la vez un cruce de caminos.
Aquí nos dirigimos a la derecha hacia la Font de l’Or que está a 1,3 km, a unos 600 metros hay una bifurcación indicada con un poste para ir al Pi del Salt que cogeremos al volver de la fuente.
La pista que lleva al Pi del Salt bordea un barranco, cuyas paredes fueron utilizadas como canteras para la extracción de piedra.
Llegamos al Área recreativa del Pi del Salt y visitamos el monumental pino, avanzamos un poco y llegamos al Collado Mateo, por el que habíamos pasado anteriormente.
Ahora cogemos una pista ascendente a nuestra derecha, e inmediatamente una pequeña senda que sale a nuestra izquierda. Ojo que casi no se ve.
Ese sendero nos llevará al Puntal de Mateo, primera cima, con 464 metros de altura. Y de ahí cogeremos otro sendero, algo difuminado al principio, que nos llevará a la Creueta. Pasando antes por un aljibe y el Alto del Pinar que con 489 metros es la cota máxima del día.
Desde la cima de la Creueta, hay unas inmejorables vistas de Náquera y alrededores. Bajaremos por un pequeño y empinado sendero que nos llevará de nuevo a la población.
Se trata de una ruta sencilla que transcurre por el Parque Natural de la Serra Calderona, por un paisaje afectado por el incendio de 2004 y donde se puede observar el trabajo realizado en la regeneración forestal y paisajista. Se podría decir que es un sendero botánico por la cantidad de carteles identificativos de las principales especies vegetales que nos encontramos a lo largo de su recorrido, pero también geológico por las ya abandonadas explotaciones de rodeno que se realizaban, roca tan abundante en toda la sierra y que da esos tintes rojizos al paisaje.
La califico de "moderada" aunque es sencilla y fácil. Solamente por alguna bajada algo resbaladiza y empinada que tenemos que sortear. Corta, rápida y bonita ruta para conocer la montaña más emblemática del pueblo de Náquera.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con un poco precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hicieras una valoración en wikiloc sobre su utilidad.