Uploaded January 23, 2019

Recorded October 2017

1.7
3.4

near Horta de Sant Joan, Catalunya (España)

Recorregut circular des d'Horta de Sant Joan que té com a principal atractiu pujar a l'emblemàtica muntanya de Santa Bàrbara, però que inclou també altres punts d'interès gens menyspreables como ara Lo Parot, olivera bimil·lenària considerada l'arbre més antic del territori català; el convent de Sant Salvador, de factura tardogòtica, o la torre de Galindo, d'origen medieval.

La ruta s'inicia al pintoresc poble d'Horta de Sant Joan, construït en un turó a prop dels contraforts occidentals del Massís del Port i on s'arriba per la carretera T-330. Després d'aparcar en un carreró proper al centre històric, passarem per la plaça de l'Església per anar a buscar el camí del convent de Sant Salvador, del segle XVI, on arribarem després de deixar a la nostra esquerra les ruïnes de l'antic molí d'oli.

Des del convent de Sant Salvador seguirem un corriol que s'enlaira per sota dels espadats occidentals de la muntanya de Santa Bàrbara per vorejar el seu vessant més septentrional i remuntar per la banda de llevant cap a l'altiplà cimer. En el camí trobarem diverses restes històriques d'interès amb connotacions religioses: cova de Sant Salvador, ermita i pou de Sant Antoni i, ja al cim, les ruïnes de l'ermita de Santa Bàrbara. En l'extrem d'un esperó, a curta distància de les ruïnes de l'ermita, es troba una creu (la creu de Santa Bàrbara) on s'hi pot accedir superant un curt però delicat pas aeri o bé buscant un pas alternatiu per la seva dreta (en aquest cas cal baixar lleugerament per terreny inclinat a la dreta de l'esperó i buscar una cicatriu en diagonal que deixa a l'alçada de la creu). Les panoràmiques des del cim són grandioses: s'hi albira la zona septentrional del massís del Port (Tossal d'en Grilló, Roques de Benet, Penyagalera...), Horta de Sant Joan, Bot i l'extensa plana de la Terra Alta, la comarca del Matarranya...

Tornant al camí principal es pot completar la volta a la muntanya davallant, en bona part per terreny força pendent i descompost, fins a sortir a l'ermita de Sant Onofre, a pocs metres del convent de Sant Salvador.

De nou a la cruïlla cap a Horta, reprendrem la ruta, planera i plàcida, en sentit nord pel camí de Bot, passant per la refrescant Font Major, la torre de Galindo o del Prior -d'origen templer- i l'antic safareig d'Horta, i continuant la marxa per un curt tram de la Via Verda de la Terra Alta que passa per les ruïnes de l'antiga estació, fins arribar a la carretera T-334.

Prenent tot seguit un camí a tocar de la carretera tornarem cap a Horta sense deixar de desviar-nos, però, fins a Lo Parot, una olivera monumental a la qual se li atribueixen uns 2000 anys d'antiguitat. Finalment després de travessar la T-334 tornarem al punt de partida, completant els gairebé 11 km i 500 metres de desnivell positiu d'una històrica i variada ruta.