Uploaded June 4, 2018

Recorded June 2018

3.0
6.0

near Fredes, Valencia (España)

Aquesta ruta circular permet fer de cop el Tossal dels Tres Reis, dit així perquè permetia als sobirans de l’Aragó, Catalunya i València debatre els seus problemes territorials, demogràfics i econòmics sen cadascú al seu territori; i també permet de pujar al cim del Negrell, de gran panoràmica visual de la vall i serralada que culmina al Monte Caro.
La he qualificat de "fàcil" degut a que tècnicament no hi ha cap dificultat a superar, el estat físic de cada excursionista es una qüestiò personal que cadascú ha d'afrontar i saber quina distància pot recórrer en un temps determinat.
L’excursió s’inicia a la petita població de Fredes, hi ha un allotjament rural i restaurant; Primer seguim uns metres de pista, i després ràpidament ascendim a Cantaperdius, Nosaltres vàrem tenir la sort de gaudir de la presència d’un ramat de cabirols que es van creuar per davant nostre. Accedim amb facilitat al Coll de Tombadors sempre per sender. En aquest lloc trobem un encreuament de pistes, seguim per la senyalitzada amb fites i marques de color blau i ja a les envistes del Tossal la deixem per un sender a la dreta entre boixos que ens du al cim.
En aquest punt, una fita força recent col·locada per la FEEC (Catalunya), la FAM (Aragó) i la FTVM (València) ens indica el punt on s’ajunten aquestes comunitats, també trobarem un pal amb banderoles (per cert, manca la aragonesa per mutilació) i un pessebre de pedres.
Baixem tot seguint un tallafocs per l’extrem oest i fem cap al Mas del Ric de Fredes, de gran mida i encara dempeus, denota la importància que va tenir aquest lloc. Seguim la pista “Camí de la Sénia” cap a la dreta fins topar-nos amb el GR 7 al Pinar Pla on seguint ample camí i després sender a través del pinar arribarem al refugi de la Font Ferrera. Grata sorpresa, allí encara ens trobem amb el guarda de sempre, en Guti, segons ens diu, ja fa 28 anys que hi es.
Deixem el refugi i al poc arribem a un encreuament de pistes, nova sorpresa, una recelosa guineu ens surt a fer-nos una visita i a veure que en treu del encontre.
Seguim la pista de la dreta senyalitzada com a “La Fou”, sempre pel GR7 fins un nou encreuament, deixem la pista de la dreta senyalitzada com “Cim del Negrell” encara que sembli estrany i seguim un sender sempre com a GR 7 que surt entre les dues pistes, hi ha un pal i seguim direcció “Caro”. Poc després passem a tocar la Font del Bassiol, de troncs de fusta; es de molta importància anar amb compte després de passada la font ja que hem de deixar el GR7 per un corriol a la dreta senyalitzat només que amb una fita i que puja molt fort entre grèvols i boixos.
El final de la pujada es el cim del Negrell, caseta de antenes, parallamps i una rústega pista que i fa cap i que es per on anirem baixant més tard. Per cert, fa 12 anys que hi vaig ser i existia un vèrtex geodèsic, avui dia roman esmicolat en el mateix lloc on estava erigit. Vull creure que va deixar de tenir importància pel Institut Geogràfic i Cadastral de Catalunya i per això varen procedir a la seva destrucció.
La tornada cap a Fredes té pocs al·licients, primer pista fins l’encreuament a la dreta on la deixarem per seguir recta per sender al poc, fem una curta baixada entre roques i un sender creua el nostre, però ull! No hem de seguir recte, sinó que hem de seguir el nou sender uns pocs metres cap la dreta i deixar-lo per un corriol a l’esquerra, el corriol es divertit i atlètic, puja, baixa i grimpa fins creuar-nos amb un sender mes fresat, es un antic GR, el seguim cap a l’esquerra pujant un xic i al poc trobem marques de PR, crec que es el PR-C 161 segons una banderola que he vist al sortir del refugi que es d’on prové aquest sender, encara que la FEEC no el té definit amb aquest codi?.
Al poc fem cap a una pista cimentada, la seguim cap a la dreta pel bosc i a trams desapareix el ciment; el PR desapareix per la esquerra vers La Sénia, seguim la pista i al poc deixem a la dreta una balisa que anuncia una restauració d’espècies arbòries a la zona del Mas del Peraire.
En una corba de la pista cimentada, la deixem per una altra que surt per l’esquerra, herbada i accidentada ja que al poc un arbre caigut ens fa posar a quatre potes per poder superar-lo amb cura de no clavar-nos cap dels monyons que encara i resten. Al poc la pista s’acaba i seguim un senderó a la dreta.
El GR 7 retorna al nostre camí ajuntant-se-li per la dreta, Un pas per un munt de grans roques caigudes ens descobreixen just al damunt nostre un diedre perfecte per a practicar-hi l’escalada, seguim el nostre sender que aviat es converteix amb un bonic i fotogènic camí amb parets ambdós costats, símbol del tràfec que a l’antigor es produïa per aquestes terres. La vista de les cases del poble ens diuen que poc ens queda de camí per fer.
Bibliografia: Mapa EL PORT Sud, de l’editorial PIOLET escala 1:30.000, segona edició agost de l’any 2007.

DEIXEM PISTA PER CORRIOL A DRETA

Hem d'anar en compte de no pasar-nos.
Mountain pass

CANTAPERDIUS

Part plana del recorregut.

COLL DELS TOMBADORS

Encreuament de pistes.

BIFURCACIÓ ANEM A LA DRETA

Una pista marxa per l'esquerra.

MARXA PISTA PER L'ESQUERRA

Deixem pista a l'esquerra que du a Beseit i que també du al cim però que no es el camí més idoni per anar-hi a peu, un sender a la dreta porta al cim.

TOSSAL DELS TRES REIS

Un sender ens du al cim.

BAIXEM PEL TALLAFOCS

Aprofitem el tallafocs per baixar pel recte.
Lake

TOLL

A tocar del mas del Ric de Fredes.
Shelter

MAS DEL RIC DE FREDES

Gran masia dempeus.

PISTA CAMI DE LA SENIA

La seguirem una curta estona.

PINAR PLA, CRUÏLLA AMB EL GR7 I PAL

Lloc pla sota els pins. encreuament de senders i pistes.

DEIXEM PISTA PER SENDER A DRETA

Bifurcació, la pista marxa per l'esquerra, nosaltres seguim un sender a la dreta.

COLL DE MANADO, GR7 BOSC I TANCA PER A MOTOS

El sender inicia una curta pujada, just abans existeix una tanca per evitar el pas de motocicletes, però un arbre va caure amb tan mala sort que ho ha destrossat.
Refuge

REFUGI DE LA FONT FERRERA

Refugi vigilat però que disposa d'un espai lliure al que si puja per la part del darrera.
Information

CRUILLA PLAFONS ANEM A LA DRETA

Encreuament amb pista, dos plafons donen informació al caminant. Seguim cap a la dreta.

ENCREUAMENT, SEGUIM SENDER GR 7

Nou encreuament, nosaltres seguim el GR7 que deixa pistes a dreta i esquerra per pujar al bosc suaument.

FONT DEL BASSIOL

Li manca una reparació ja que la rama que hi posaba l'aigua está partida i no arriva al bassiol.

DEIXEM GR PER CORRIOL A DRETA QUE PUJA FORT

Punt molt important, no ens el hem de passar. Gir de 90 graus a la dreta amb forta pujada. Hi ha una fita.

CIM DE EL NEGRELL

El vértex geodésic que yo sàpigue fa 12 anys hi era, ara está pulveritzat.
Tree

PI A LA ROCA

A la dreta un curios pi, ha crescut damunt de la roca amb les arrels aèries i algunes rames al terra.

PISTA DE BAIXADA

agafem la pista que surt cap a l'esquerra del darrera de la caseta fins que gira fort a la dreta, lloc on la deixarem per seguir al recte per un sender mes herbat.

DEIXEM PISTA PER SENDER A L'ESQUERRA

La pista baixa cap a la dreta vers el refugi, nosaltres seguim recta per sender més herbat.

ESTRET ROQUES

Entre roques.

CRUILLA SENDERS ANEM RECTA

Baixem xap un barranquet on hem de seguir uns metres el camí de la dreta i després deixar-lo cap a l'esquerra.

GRIMPADA

Pujem dalt d'una roca

ENCREUAMENT AMB ANTIC GR ANEM A L'ESQUERRA

La marca es molt antiga. Seguim cap a l'esquerra.

CRUILLA PISTA CIMENTADA ANEM A LA DRETA

Encreuament
Information

BALISSA MAS DEL PERAIRE

De la Comunitat Valenciana.

PISTA HERBADA

Deixem la pista en una corba i seguim per pista herbada. Al poc un tronc ens barra el pas, passem tipuis "comando" i la pista acaba tot seguit anem per un corriol que surt per la dreta.

S'AJUNTA GR 7 PER LA DRETA

Apareix el GR7 procedent del refugi, per la dreta. Seguim recta.

MUNT DE ROQUES SOTA DIEDRE

Unes grans roques ens sorprenen, a la dreta han deixat un diedre.

CAMI D'ABAST ENTRE PARETS

La preséncia de vida humana es fa patent al restar el camí envoltat per parets de pedra seca.
Provisioning

VISTA DE FREDES

La població ja es aprop.
Parking

INICI I FINAL; APARCAMENT

Per fi fem cap al punt d'inici d'aquesta sortida i on tenim el nostre vehicle per tornar cap a casa.