Uploaded July 22, 2014

2.7
5.5

Viewed 2073 times, downloaded 55 times

near Monistrol de Montserrat, Catalunya (España)

Zona: Prelitoral Central / Catalunya Central / Muntanya de Montserrat.
Comarques: Anoia, Bages i Baix Llobregat.
Data de realització: Juny 2014.

Desnivell positiu (i negatiu) a superar: 1.447 m.

En resum: Ruta de cims per Montserrat. Sortint de l'aparcament de Santa Cecília, es puja al punt més alt de Montserrat, Sant Jeroni (1.236m). A més, es fan els cims de la Roca de Sant Salvador o l'Elefant (1.256m) i de la Miranda de Santa Magdalena (1.132m). Es visita, també, el Monestir de Montserrat així com diverses ermites de la zona.

Els cims de Sant Jeroni, la Roca de Sant Salvador i la Miranda de Santa Magdalena es troben inclosos al repte dels 100 Cims de la FEEC.

Inici: La ruta comença a l'aparcament gratuït i asfaltat de Santa Cecília, al qual s'hi arriba per la carretera BP-1103 (Monistrol de Montserrat).

Terreny: Terreny típic de Montserrat. Corriols pedregosos, pedretes, camins sobre roques i, fins i tot, escales.

Dificultat [Moderada]: El punt més delicat és, segurament, l'accés a la Roca de Sant Salvador (l'Elefant). S'ha de superar un tram de roca força aeri i una escletxa estreta que puja per arribar al cim.

Aigua: Hi ha una font d'aigua fresca i potable a la zona del Santuari de Montserrat.

Altres rutes per la Muntanya de Montserrat: Santa Cecília - Font de la Llum - Miranda dels Ecos per la Canal dels Micos - Montgròs

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA:

Pujada per un corriol que comença una mica abans de l'aparcament (venint de Monistrol de Montserrat). La ruta fa pujada poc més de 3 km per arribar a la Roca de Sant Salvador (l'Elefant).

Abans d'arribar al cim, el tram és força exposat i s'ha de passar per una escletxa entre dues grans roques. Cim de vistes fantàstiques. Arribar al cim amb la roca humida pot ser un problema.

Baixada amb precaució (el camí no es veu gaire bé però s'intueix) fins al Pla dels Ocells, on comença la pujada suau fins a Sant Joan i Sant Onofre, passant pel Pas de Trencabarrals i el Funicular de Sant Joan. Un cop passat Sant Onofre, pujada a la Miranda de Santa Magdalena passant per les restes de l'ermita de Santa Magdalena.

El següent pas de la ruta és agafar el Camí Nou de Sant Jeroni que puja suau fins a l'ermita de Sant Jeroni passant per un mirador.

Un cop a l'ermita de Sant Jeroni, pujada final cap al cim de Sant Jeroni. El tram final de la pujada està format d'escales. Al cim, que queda a l'esquerre del mirador, hi ha un vèrtex geodèsic.

La baixada torna a passar per l'ermita de Sant Jeroni i es fa pel Camí Vell de Sant Jeroni, que porta un altre vegada al Pla dels Ocells.

Un cop al Pla dels Ocells s'agafa el camí que va al Monestir de Montserrat, on hi ha una font d'aigua potable que raja fresqueta.

Tornada a l'aparcament de Santa Cecília per la carretera (a excepció del primer tram, la resta és per un petit camí que passa pel costat de la carretera).

Sant Jeroni (1.236m)

Sant Jeroni és el cim culminant de la muntanya de Montserrat, amb una alçada de 1.236 metres. El cim de Sant Jeroni és a la confluència dels límits dels termes municipals del Bruc a l'Anoia, de Marganell al Bages i de Collbató, al Baix Llobregat. Al cim podem trobar-hi un vèrtex geodèsic (referència 280115001) És considerat el cim més alt (el "sostre") de les comarques del Bages i l'Anoia.

Miranda de Santa Magdalena (1.132m)

La Miranda de Santa Magdalena es troba a Montserrat (Catalunya), la qual és un mirador que ofereix (amb una altitud de 1.132 metres) una àmplia panoràmica de tota la meitat oriental d'aquest massís muntanyós.
Mountain pass

Pla dels Ocells

Zona d'encreuament de camins a Montserrat.

Monestir de Montserrat

Santa Maria de Montserrat és un monestir benedictí situat a la muntanya de Montserrat, al terme municipal de Monistrol de Montserrat (el Bages), a una altitud de 720 m sobre el nivell del mar. És un símbol per a Catalunya i s'ha convertit en un punt de pelegrinatge per a creients i de visita obligada per als turistes. L'actual abat és Josep Maria Soler i Canals. El complex monàstic, juntament amb les dependències i els serveis annexos, conforma un petit nucli de població que, segons el cens del 2006, tenia 68 habitants.
Mountain pass

Pas de Trencabarrals

Pas entre parets a Montserrat.

Funicular de Sant Joan

Parada del funicular que puja fins a Sant Joan.

Roca de Sant Salvador [L'Elefant] (1.156m)

L'agulla de L'Elefant es troba a Montserrat (Catalunya), concretament a la regió de Tebaida (entre les formes antropomòrfiques de La Panxa del Bisbe, La Prenyada i La Mòmia). Des del Pla de la Trinitat, just a sobre del Monestir de Montserrat, distingirem amb claredat el cim d'aquesta agulla, que és la més alta de Tebaida (1.156 m). Entre els seus elements paquidèrmics, destaca la trompa gegantina de la cara E, que penja llarga i ampla des del cim.

Font

Font que raja a la zona del Monestir de Montserrat. Es pot beure sense cap problema.
Parking

Aparcament de Santa Cecília

Aparcament gratuït i asfaltat de Santa Cecília, al qual s'hi arriba per la carretera BP-1103 (Monistrol de Montserrat).

Sant Joan de Montserrat

L'Ermita de Sant Joan és a la part alta de la regió de Tebes (al peu de la Miranda de Santa Magdalena, Montserrat, Catalunya), concretament ). Juntament amb la Santa Cova, és l'ermita de muntanya més accessible de Montserrat. Està ben comunicada amb el monestir gràcies al Funicular de Sant Joan i al Camí de les Ermites, que disposa de trams amples i ben pavimentats.
Ruins

Santa Magdalena

Restes de la ermita de Santa Magdalena.

Mirador

Mirador que es troba al camí de Sant Jeroni.

Ermita de Sant Jeroni

Ermita que es troba a peus del cim de Sant Jeroni.
Risk

Escletxa

Pas estret entre dues parets de roca que dóna accés al cim. Grimpada curta.
Ruins

Sant Onofre

Restes d'un edifici religiós a Montserrat.