Moving time  2 hours 55 minutes

Recorded November 2018

2.0
4.0

near Collbató, Catalunya (España)

Ruta circular més popular de Montserrat
També és la ruta més turística. De bon fer; i encara més si es fa en sentit antihorari: l'ascensió és fa per la part solana, en direcció est. Aquesta pujada és vistosa i agradable; pista cimentada. Panoràmiques espectaculars a l'est i després al sud (serralada del Montcau i la Mola; Barcelona i el mar). Des del Pla de les Taràntules (Funicular de St. Joan) el camí és més planer. Panoràmiques corprenents del monestir i les formacions rocoses peculiars de l'indret fins arribar al cim: Sant Jeroni (1237m). De tornada, la baixada pel Camí Vell de Sant Jeroni, és ombrívola i directa. Caldrà negociar els més de 600 escalons, però val la pena.

Trobaràs una descripció més detallada de la trescada per Monserrat i voltants al blog Esporqueret.

Aproximació
◼︎ Cotxes particulars: Bona opció utilitzar l'aparcament habilitat just abans d'arribar al monestir. És el més recomanable. El preu de l'aparcament és d'entre 6-7€ al dia. En qualsevol cas, és recomanable arribar no més tard de les 9:00h; especialment en caps de setmana.
◼︎ Transport públic: Tren de Rodalies - Linia R5 - Plaça d'Espanya (BCN), direcció Manresa. Aturada a Monistrol de Montserrat. Enllaç amb el tren cremallera: directe al monestir en 15 minuts.
◼︎ Bus independent: Autocares Julià. La línia Barcelona – Montserrat és la línia regular que diàriament fa la ruta Barcelona.

Avituallament
No hi ha punts d'aigua pel camí. No hi ha bar al Pla de les Taràntules (Funicular St. Joan).
◼︎ Bar de la Plaça
Situat a la placeta que hi ha a l'entrada al monestir. No sempre obert.
◼︎ La Cafeteria
Situat just passat el monestir, abans de la botiga de records i davant de l'estació del Cremallera de Montserrat. Funciona, renovat des del 2001, des de les 9:00h i és el lloc més recomanable.
◼︎ Restaurant Bar Ca La Rosa.
Si es puja en cotxe i es planifica aquests tresc com una matinal (unes 4h i escaig) es pot baixar a Monistrol a dinar. Ca La Rosa ofereix un reparador àpat de cuina casolana que tot trescador agraeix.

Senyalització
◼︎ El recorregut, molt trepitjat, està ben senyalitzat a cada tram. Només cal tenir present dues interseccions.
La primera: arribats al Pla de les Taràntules (Funicular Sant Joan) s'abandona la pista asfaltada (que segueix a mà esquerra) per continuar pel sender Camí Nou de Sant Jeroni. Aquest sender té el seu inici just davant la porta de l'edifici del funicular.
La segona: de baixada de Sant Jeroni cal agafar el trencall a mà esquerra (senyalitzat), que ens portarà tot dret al monestir per la vall del Torrent de Santa Maria.
◼︎ Cartografia
Montserrat - Parc Natural (2015/2016). Escales 1:5.000 - 1:10.000. Alpina 10. Editorial Alpina.

TRAM 1
◼︎ Monestir de Montserrat - Pla de les Taràntules (Funicular St. Joan)
Des de l'aparcament caminarem fins a l'estació del Cremallera de Montserrat (a mà esquerra del monestir i de La Cafeteria). Sobrepassada l'estació hi ha la pista cimentada que serà l'inici del tresc, just al peu del Funicular de Sant Joan; és el Camí de Sant Miquel. A poca distància de l'inici, a mà esquerra, hi ha el trencall que porta a la Creu de Sant Miquel: una excel·lent miranda per contemplar el monestir des d'una bona perspectiva. Tornarem a la pista principal i aviat, a mà dreta hi ha la capella de Sant Miquel. Continuant, a poca distància i a mà dreta veurem la bassa de Sant Miquel i arribaren aviat al Pla de Sant Miquel o dels Soldats. Aquí cal una aturada per contemplar panoràmiques espectaculars a l'est (serralada del Montcau i la Mola) i sud (serralada de Collserola, Tibidabo i el mar). Aquí trobem una intersecció; continuarem amunt per la pista cimentada fins arribar al Pla de les Taràntules (Funicular de Sant Joan).

TRAM 2
◼︎ Pla de les Taràntules - Sant Jeroni (1237m)
Arribats al pla es pot pujar a la terrassa de l'edifici del funicular i admirar la panoràmica sobre el monestir. A mà esquerra, passant per davant l'entrada del funicular, trobarem el Camí Nou de Sant Jeroni; aquest és el sender que avui seguirem. És un tram força aeri i que convida a admirar les formas montserratines a dreta i esquerra. El camí és sempre molt evident i trepitjat. No té cap complicació. Al cap d'uns 40 minuts (depenent del pas) trobarem una primera miranda a mà esquerra; cal una aturada per admirar la contrada. Més endavant, a mà dreta, veurem senyalitzada la bifurcació que haurem de seguir a la tornada pel Pla dels Ocells. Continuarem endavant i, a mà esquerra, veurem el senyal indicador del Camí dels Francesos (avui no toca). En poca estona arribarem a l'Ermita de Sant Jeroni, just davant nostre. Girarem a esquerra per arribar a la segona miranda, ara ja en vistes properes a Sant Jeroni i el cim del Moro (N/NE). Escales amunt arribarem al cim: Sant Jeroni (1237 m). Temps per gaudir de Montserrat en tota la seva esplendor i les panoràmiques a 360°.

TRAM 3
◼︎ Sant Jeroni - Pla dels Ocells - Monestir de Montserrat
Des de Sant Jeroni tornarem sobre els nostres passos fins a arribar a la intersecció -a mà esquerra- que serà l'inici de la baixada directa per la vall del Torrent de Santa Maria. Per aquesta vall ombrívola arribarem al Pla dels Ocells. A partir d'aquest moment engegarem el comptador d'escalons de baixada; més de 600! Un trenca genolls en tota regla. Passarem per la Plaça de Santa Anna (de plaça no en té gaire) i després baixarem pel Pas dels Francesos; uns escalons entre dos grans blocs de conglomerat. Encara continuarem amb el comptador d'escalons engegat una estona més, però aviat arribarem al congost que ens porta a l'entrada del recinte del monestir. Just abans, però, admirarem l'estàtua dedicada a l'Abat Oliba, fundador del Monestir de Montserrat.

Una matinal més que agradable.