Uploaded December 31, 2016

Recorded December 2016

3.0
6.0

near Monistrol de Montserrat, Catalunya (España)

Montserrat: Monestir-Sant Miquel-Sant Joan-Sant Onofre-Santa Magdalena-Cim de Sant Jeroni-Santa Cova-Monestir (Bages)

Ruta per Montserrat que iniciem a l'aparcament del Monestir (es nota que és dia 31 de desembre i no hi han les multituds d'altres ocasions), passem per l'estació del cremallera i agafem el camí de Sant Miquel que ens portarà al mirador de la Creu i la Capella del mateix nom. Val la pena sortir del camí per acostar-se a aquest mirador (803 metres) que ens permet gaudir d'immillorables vistes sobre el monestir i les muntanyes de l'anomenada zona de Tebaida que es troba per damunt del mateix i que integra algunes de les agulles més emblemàtiques del massís com l'Elefant, la Prenyada o la Mòmia. Tornats al camí, passarem per la Capella de Sant Miquel i, abans d'arribar al Pla de Sant Miquel i tot just passada la bassa d'aigua que trobem a la dreta, agafem un corriol senyalitzat que, en poca estona, ens deixa a mitja pujada del camí cimentat de Sant Joan, en plena Serra Llarga. Al final d'aquest camí arribem al Pla de les Taràntules, on trobem l'estació superior del funicular de Sant Joan. Des d'aquí seguim el camí de les ermites (en aquest tram hem tingut la fortuna de veure molt de prop un petit ramat de cabres pirinenques amb un gran mascle al davant) que ens portarà a la nova Ermita de Sant Joan Baptista i a les restes de les antigues capelles de Sant Joan i Sant Onofre. Gaudim del camí penjat que recórrer la bauma de Sant Onofre i seguim pujant fins arribar a les restes de l'Ermita de Santa Magdalena. Abans d'iniciar la baixada, seguim pujant fins el cim de la Miranda de Santa Magdalena que, en un dia magnífic, ens permet gaudir de bones vistes en 360 graus i d'un bon esmorzar al sol. A tocar tenim la Gorra Frigia (1.152 metres) on sempre trobem escaladors.

Tornem a baixa fins el coll i, en lloc de tornar pel camí de pujada, baixem per les escales de Jacob fins trobar el camí nou de Sant Jeroni. Cal vigilar doncs les escales són molt estretes però, en un tram curt, ens permeten passar a la cara nord del massís i retrobar la visió del Monestir que feia estona que no teníem.

Seguim pel camí nou de Sant Jeroni i, poc després, ens desviem uns metres per gaudir del mirador semicircular de la Serra de les Paparres. Tornats al camí només ens queda seguir-lo fins l'Ermita de Sant Jeroni i, poc després, el cim de Sant Jeroni (punt més alt del massís amb 1.236 metres). En el mapa de ruta s'observa que, just arribats a l'Ermita de Sant Jeroni, ens hem desviat uns metres a la dreta per explorar la sortida de la Canal dels Musclos que tenim intenció de fer en una altra ocasió.

Aprofitant que avui hi ha poca gent, gaudim una bona estona de les vistes des de la Miranda de Sant Jeroni. El descens el fem per la mateixa ruta de pujada fins retrobar el creuament amb el Camí Vell que ressegueix el Torrent de Santa Maria. El seguim i, quan arribem al Pla dels Ocells, tenim dues opcions per tornar al Monestir: a l'esquerra el camí que hem seguit altres ocasions i que, passant per l'ermita de Santa Anna, el Pas dels Francesos i l'Escala dels pobres ens deixa a la Plaça de l'Abat Oliba o, el que seguirem avui, que surt a la nostra dreta i ens puja de nou al Pla de les Taràntules i a l'estació del funicular de Sant Joan. Aquest tram, totalment nou per nosaltres, és poc transitat però força recomanable.

Arribats al funicular seguim el camí cimentat que ens baixa al Pla de Sant Miquel on ens desviarem a la dreta per agafar el corriol que baixa a la Santa Cova i que altres vegades hem fet de pujada.

Afortunadament trobem oberta la Cova. Fem un entrepà al pati d'entrada i, amb energies renovades, enfilem el camí final de pujada al Monestir. Pujada curta però intensa que, en uns 15 minuts, ens deixa a l'esplanada del Monestir. Un cafetó al bar i cap el cotxe per tornar a casa i preparar el cava i el raïm per aquesta nit. Bona manera d'acabar l'any.

Salut, bona caminada i Bon Any !
Parking

Aparcament

Vista des de l'aparcament públic del Monestir. Una mica de boira matinal que després marxarà.

Camí a la Creu de Sant Miquel

Corriol que surt a l'esquerra del camí i que ens porta al mirador de la Creu de Sant Miquel.

Mirador de la Creu de Sant Miquel

Mirador de la Creu de Sant Miquel. Vistes magnífiques del monestir i de l'àrea de Tebaida amb alguna de les agulles més emblemàtiques: l'Elefant, la Prenyada i la Mòmia.

Ermita de Sant Miquel

Ermita de Sant Miquel.

Trencall

Just passada la bassa d'aigua (anomenada Bassa de Sant Miquel), agafem un corriol que surt a la dreta i s'endinsa al bosc.
Information

Pla de les Taràntules

Pla de les Taràntules i estació superior del funicular de Sant Joan. Agafem el camí de les ermites que ens marca direcció a Sant Joan.

Trencall a Sant Joan-Sant Onofre

Seguint rectes arribaríem a l'Ermita nova de Sant Joan. Nosaltres agafem el camí de la dreta que s'endinsa al bosc i, per unes escales força dretes (escales de Sant Onofre), arribem a les antigues capelles de Sant Joan i Sant Onofre.

A Santa Magdalena

Seguim l'indicador cap a Santa Magdalena

Ermita de Santa Magdalena

Restes de l'ermita de Santa Magdalena i bones vistes des del coll.

Cim de la Miranda de Santa Magdalena (1.132 metres)

Cim de la Miranda de Santa Magdalena.

Mirador de la Serra de les Paparres

Mirador de la serra de les Paparres. Magnifiques vistes de gran part de les agulles i cims més significatius de Montserrat.

Creuament dels camins Nou i Vell de Sant Jeroni

Creuament dels camins vell i nou de Sant Jeroni. Ara pugem pel camí nou i, a la tornada, baixarem pel camí vell que ressegueix el Torrent de Santa Maria.

Ermita de Sant Jeroni

Ermita de Sant Jeroni.

Mirador de Verdaguer

Mirador de Verdaguer.

Cim de Sant Jeroni (1.236 metres)

Cim de Sant Jeroni. Punt més alt del massís de Montserrat.

Pla dels Ocells. Seguim a la dreta

Seguim a la dreta en direcció al Funicular de Sant Joan i el Pla de les Taràntules.

Capella de la Santa Cova

Capella de la Santa Cova.