Time  6 hours

Recorded March 2017

1.5
3.0

near El Bruc, Catalunya (España)

Camins de Montserrat: Can Maçana-Sant Pau Vell-Castell de la Guàrdia-Refugi Vicenç Barbé- Font de l'Esllavissada i mirador.
Els camins de Montserrat són sempre magnífics, facis el que facis. Avui hem anat a fer una volta sortint del Coll de Can Maçana, a on hem deixat el cotxe.
Es puja direcció Sant Pau Vell , La Foradada..., trobem un trencant a la dreta que ens indica Sant Pau Vell, hi arribem en poca estona. L’església de Sant Pau de la Guàrdia s’alçava al costat del castell de la Guàrdia i es creu que podia haver estat la capella del castell al segle X. El temple fou consagrat l'any 1084, i es va renovar als segles XIII-XIV.
Seguim un sender que segueix pujant des del costat nord de l'ermita fins al cim del turó del Castell de la Guàrdia, passant per un tram costerut i pedregós. Queden unes poques restes de murs, entre d’altres una paret de contenció del terreny realitzada amb pedra i amb paret d’“opus spicatum”. Es tracta d’una de les cinc fortificacions medievals que protegien la muntanya de Montserrat (i l’única de les quals en queda algun rastre). Del castell també en romanen vestigis, al costat de la capella de Sant Pau Vell, ran de terra, assenyalant distribucions interiors i alguns pocs murs.
Tornem enrere fins a la pista fins a trobar el Collet de Guirló i agafem el camí de la dreta per anar a parar al refugi Vicenç Barbé, que porta el nom d'un escalador mort el 1942 a Montserrat.
D'allà anem seguint per un camí ben indicat amb marques grogues i blanques que ens portaran per sota dels Frares Encantats, a la Font de l'Esllavissada i al mirador just abans del Canal del Miracle. Aquí fem mitja volta i tornem enrere pel mateix camí, per avui ja n'hi ha prou.
Camí fàcil excepte la petita pujada del Pas de la Portella que és una estreta canal entre les dues Portelles.