Uploaded March 3, 2014

Recorded March 2014

3.6
7.2

near El Bruc, Catalunya (España)

Itinerari circular per Montserrat que parteix de Can Maçana i, a l'anada, recorre longitudinalment la serra d'oest a est pel vessant sud i per l'interior, retornant pel vessant nord. La ruta inclou també les ascensions als cims del Montgròs i de Sant Jeroni, a l'anada, i a la Roca Foradada a la tornada, gaudint d'excel·lents i àmplies vistes durant el recorregut atesa la privilegiada ubicació de la Serra (La Mola, el Montseny, bona part del Pirineu oriental i central, les planes del Bages i del Baix Llobregat, la costa mediterrània central...). En tractar-se a més d'una ruta llarga i variada, permet copsar perfectament el caràcter abrupte i feréstec del massís, gaudint de l'espectacle de les singulars formes i perfils del seu muntanyam.

El recorregut s'inicia a l'aparcament de Can Maçana des d'on ens dirigirem per GR 172 cap al Coll de Guirló, on prendrem un fressat corriol que, després de pujar per la Portella (una curta i assequible canal on caldrà ajudar-se de les mans), ens portarà al refugi Vicenç Barbé, amb les Agulles de rerafons.

Seguint des del refugi el camí del Pas del Príncep, arribarem als colls de Port i del Miracle, per iniciar a continuació el tram de més duresa del recorregut pel terreny més abrupte i pendent en què ens haurem de moure. Així arribarem al coll de les Comes, sota mateix del Cilindre, on haurem de baixar per terreny descompost i rocós fins trobar una desviació a l'esquerra que ens deixarà al coll dels Naps de Dalt. Aquí s'inicia una forta pujada fins un collet equipat amb una corda (per seguretat encara que no ofereix cap dificultat). El corriol avança després arrapat a les parets de la Roca Plana dels LLamps fins dur-nos a un nou collet, a pocs metres del cim del Montgròs on val la pena acostar-se per gaudir de les magnífiques panoràmiques tant del propi massís (Agulles, Frares, Ecos, Sant Jeroni, zona de la Tebaida... barrancs i fondalalades) com cap al sud.

Deixant enrere el Montgròs, una forta baixada per sota de les parets de la Salamandra i els Ecos ens acabarà deixant al Torrent del Migdia, on ens desviarem per un corriol que desemboca al Camí dels Francesos, sota mateix del Camell. Pujant ara per terreny més plàcid arribarem al coll de l'Albarda (si es vol en pocs minuts es pot arribar al cim de l'Albarda Castellana des d'aquest punt) i, seguint en sentit nord, ens incorporarem al camí de Sant Jeroni per pujar al punt més alt del massis i gaudir de les seves grandioses vistes.

Des de Sant Jeroni tornarem sobre els nostres passos per baixar pel camí vell en direcció al Monestir (on no hi arribarem, evitant l'ambient turístic i massificat que el caracteritza). Passat el Pla dels Ocells, doncs, ens desviarem per fer drecera cap a l'actual refugi de Sant Benet, gairebé sense camí ja que a penes si trobarem alguna traça (també es pot seguir el camí fins a la Placeta de Santa Anna per prendre la variant del GR que hi porta). Des de Sant Benet un fressat sender ens portarà fins a l'enrunada ermita de la Trinitat i, poc després, fins el Pla del mateix nom, on prendrem el GR 172 que ja no deixarem fins a Can Maçana.

De retorn ja cap al punt de partida progressarem en sentit oest pel vessant nord del massís seguint el GR, que ens farà travessar les diverses canals que baixen de la part alta (Pou del Gat, dels Arítjols, Avellaners, del Moro, de Sant Jeroni, de la Font del Llum...). Durant aquesta part del recorregut, més tranquil·la però per terreny que combina pujades i baixades, també podrem gaudir de grandioses panoràmiques cap al nord, amb les verticals parets del muntanyam del massís per sobre nostre. Passada la Cadireta i poc abans del punt on arrenca l'impressionant paret de les Agudes, podem pujar a més sense gaires dificultats a l'espectacular Roca Foradada per un corriol bastant definit.

Recorrent finalment el GR per un camí cada cop més planer i còmode ens retrobarem poc després amb el Coll de Guirló, des d'on en pocs minuts assolirem l'aparcament de Can Maçana, més de 23 km i 1600 metres de desnivell positiu més tard (segons la ibp, més precisa que les dades aportades pel GPS).

Reportatge fotogràfic complet:

• s-pareja Dec 9, 2018

Buenas compañero!!!!
    Hoy hemos hecho la ruta que has subido, y muy bonita hemos disfrutado mucho. El único pero es que hemos tenido que bajar Monasterio y volver a subir al punto, para rellenar líquidos que íbamos escasos ya. Totalmente recomendable, ruta bonita y exigente. GRACIAS

Muy bien explicado el recorrido

• Photo of Germinal V.

Germinal V. Dec 9, 2018

Me n'alegro que us hagi agradat. Exigent però espectacular, tal com dieu.
    Salut i bona muntanya!

• e.camon Feb 18, 2019

Hay muchos más metros en desnivel, casi todos se hacen en los primeros 8 km. Algunas bajadas por piedra con bastante dificultad al no llevar cuerdas.