Uploaded April 29, 2017

Recorded April 2017

2.4
4.8

near Monistrol de Montserrat, Catalunya (España)

Bonica variada i cansada ruta circular que comença i acaba al Monstir de Santa Cecília.

En aquesta ruta pujarem a 4 dels cinc Cent Cims que hi ha a Montserrat ( Montgròs, Sant Jeroni, Miranda de Santa Magdalena i l'Elefant) i a l'Albarda Castellana que està considerat el cim més alt del Baix Llobregat. També pujarem per la Canal de la Font del Llum i baixarem per la Canal Plana.

Vàrem començar seguint uns centenars de metres la BP-1103 per agafar unes escales que ja ens porten a trobar el GR-172 en direcció a Can Maçana. Vàrem deixar-lo per començar a pujar per la Canal de la Font del Llum que ens va portar al Coll del Migdia. La pujada es fa feixuga però aquesta canal no té cap dificultat especial. Al arribar al coll del Migdia s'ha de començar a baixar pel Torrent del Migdia fins trobar el corriol a mà dreta que porta cap a la font de la Cadireta l el coll del Montgrós i al Montgrós. L'entrada a aquest corriol sempre em porta problemes. Em costa molt de trobar, el GPs fa el burro en aquesta zona i em marca punts que no es corresponen amb el lloc exacte en que cal girar a la dreta. Això fa que sovint agafi traces de camins que acaben demostrant que no son el que haig de seguir. De fet al mapa de la ruta sembla que anèssim per l'esquerra del torrent quan realment anàvem per la dreta, com indico en el waypoint. La pujada al Montgròs també es bastant costaruda però no presenta dificultats especials. El cami de baixada del Montgròs va ser el mateix que el d'anada, fins arribar al Torrent del Migdia. La baixada va ser lenta i delicada doncs el terra estava humit i el perill de relliscada era constant. Els arbres ens van ser de gran ajuda en aquest terreny ( de fet en vam plantejar de deixar la ruta per un altre dia per por de fer-nos mal en alguna caiguda). Un cop de nou al Torrent del Migdia vam anar amunt fins trobar el cartell, enganxat a un arbre que indica el camí cap a Sant Jeroni. El vam anar seguint fins arribar a l'Albarda Castellana. No hi haviem estat mai i per tant no coneixiem l'indret. Sabiem que hi havia una corda que ajuda a pujar una zona rocosa de poc més de 2 metres. Aquesta corda no presenta cap mena de dificultad, ni de pujada ni de baixada. En canvi uns metres abans d'arribar al punt a on hi ha la corda ens vam trobar amb una llesca de pedra que demana anar una mica en compte, més quan vas en direcció a l'Albarda que quan tornes en que el pas es més senzill. En un dels waypoints hi ha una fotografia sobre ella. Es l'únic problema que presenta l'accés a l'Albarda. La baixada la vam fer pel mateix camí fins arribar de nou al corriol que porta cap a Sant Jeroni i que no presenta cap mena de dificultat. Vam baixar de Sant Jeroni fins arribar al punt a s'ha de triar entre anar pel camí nou o el vell de Sant Jeroni. La veritat es que podiem haver triat qualsevol dels dos per arribar al nostre següent objectiu, la Miranda de Santa Magdalena però vàrem decidir complicar una mica més la caminada i agafar un corriol que surt a mà esquerra, un centenar de metres més avall d'on s'agafa el camí vell de Sant Jeroni. No està senyalitzat però està devant mateix d'un pal indicador que hi ha en aquell indret. Aquest camí transita pel cantò esquerra del Torrent de Santa Maria, per sota el Cap de Mort, té el Cavall Bernat a tocar, etc. A mí m'agrada molt de fer perquè ofereix unes vistes molt boniques dels dos costats de la Serra, els que defineix el Torrent de Santa Maria. Quan faltaven uns pocs metres per arribar al Coll de la Canal Plana vam agafar un corriol a mà dreta que es veu de manera bastant clara, que està en bon estat i que porta a l'altura del Pla dels Ocells. Des del Pla dels Ocells vam agafar el camí que deixa el Torrent a la seva esquerra i que porta cap al Pas de Trencabarrals. Passat aquest punt vam continuar en direcció a Sant Joan i, uns metres més enllà del panell indicador que assenyala el camí que porta a l'Ermita de Santa Anna, vàrem agafar un corriol de pujada poc evident que surt a la dreta del camí i que et permet enllaçar amb el camí nou de Sant Jeroni. Un cop fet l'enllaç vam anar en direcció a Sant Jeroni per trobar les Escales de Jacob i pujar fins a la Miranda de Santa Magdalena. La baixada la vam fer pel mateix itinerari fins arribar al panell indicador que assenyala el camí cap a Santa Anna. De Santa Anna vam anar a buscar l'ermita de Sant Benet i aquí ja va començar la feixuga pujada fins a l'ermita de Sant Salvador. Estàvem cansats i aquesta pujada semblava que no s'acabava mai. Un cop passada aquesta ermita ja comença la pujada a la Roca de Sant Salvador o l'Elefant. Pendent molt dreta sobre pedra a on cal ajudar-se de les mans per anar progressant amb seguretat, tot i que sempre tens la possibilitat d'ajudar-te amb els arbustos que hi ha. Per arribar al cim s'ha de passar per l'estreta canal a on es molt difícil de poguer maniobrar. Hi quedes encastat i això, que a priori pot semblar un inconvenient, es el millor que et pot passar perquè elimines els riscos de caiguda en aquells moments en que no saps a on posar els peus o les mans per progressar. Per descomtat, la motxilla no passa per aquesta escletxa pel que s'ha de deixar al peu de la mateixa. Passada l'escletxa cal pujar uns pocs metres més sobre roca amb una bona inclinació. La baixada es fa pel mateix itinerari i aquí si que cal anar a buscar les branques i arrels dels arbustos per agafar seguretat. De fet jo acostumo a baixar algún tram quasi assegut. Aquest cim sense ser molt complexe, es el més complicat de tots els que hem fet avui. Un cop retornats al camí hem continuat en direcció cap a Sant Jeroni fins que hem vist un corriol a mà dreta que ens ha fet entrar a la Canal Plana. Aquesta canal era nova per a nosaltres. No té cap dificultat especial però es molt dreta i en un dia en que el terra estava molt humit ens feia anar amb molt de compta per por de relliscar i caure. Per tant el ritme de baixada va ser molt lent. Es tracta però d'una canal bastant curta i que et deixa al Camí de l'Arrel. Seguint aquest GR vam arribar de nou a Santa Cecília

En resum, ruta molt bonica, que passa per molts dels punts més coneguts de Montserrat però que demana un alt esforç físic. L'he considerada moderada tot i que penso que el seu nivell real està entre moderat i difícil, difícil per l'esforç físic que demana, més que no pas per la seva complexitat tècnica

Pujant per la Canal dela Font del Llum

Un dels punts en que no hi ha camí i cal anar entre blocs se pedra

Vista de la Canal de la Font del Llum

A punt d'arribar al Coll de Migdia per la Canal de la Font del Llum

Coll de Migdia

Anem baixant pel cantò dret del torrent i aquí agafem un corriol a mà dreta

Per la canal que hi ha sota la Salamandra

Cim del Montgròs

Sense vistes doncs hi havia molta boira. Una llàstima perquè l'indret es molt maco

Vistes

Baixant del Montgrós, en un moment en que la boira ens va deixar veure una mica l'entorn

Girar dreta direcció Sant Jeroni

El cartell ajuda a trobar el punt a on cal girar

Pas en roca delicat

El terra estava una mica humit i la baixada es molt dreta

Vista del Montgròs entre la boira

Cim Albarda Castellana

Corda per pujar a L'Albarda Castellana

Risk

Vista de la llesca que hi ha abans d'arribar a la corda que puja a l'Albarda Castellana

Està molt inclinada. Em va semblar més compromesa d'anada cap a L'Albarda que de tornada a on eren mes evidents els punts a on calia agafar-se

Sant Jeroni, plé com sempre

Cavall Bernat

Vistes

Giro dreta

Corriol ben definit que porta cap al Pla dels Ocells

Plà dels Ocells

Aqui cal agafar el camí que deixa el torrent a l'esquerra

Pas de Trencabarrals

Girar a la dreta

S'ha de deixar el camí i pujar amunt per anar a buscar el camí nou de Sant Jeroni. Es un tram curt però força dret

Girar esquerra

Per anar cap a les escales de Jacob

Miranda de Santa Magdalena

Vistes des del cim

Vista

Risk

Pujant cap al cim de l'Elefant

Un dels trams força drets en que es camina sobre pedra

Arribant a l'Elefant

Vistes dels últims trams, de la canal i del Cim de l'Elefant

Vista de la Prenyada

La Canal Plana

Baixant per la Canal Plana

La baixada es dreta i si el terra està humit, com el dia en que ho vàrem fer, demana anar amb molt de compte

Vista

• Photo of Joan Ss

Joan Ss Aug 23, 2017

Demà provarem de seguir-ho, ja veurem q tal.

sabategalofre Aug 23, 2017

Espero que la disfruteu, tot i que pot ser que tingueu molta calor. Que vagi bé.

• Photo of Joan Ss

Joan Ss Aug 23, 2017

Si, tens raó ..ja he vist les previsions de temperatures de demà.

• Photo of fuloi

fuloi Nov 12, 2017

Veig que hi ha alguna grimpada, com ho veus per fer la ruta amb un gos.

sabategalofre Nov 12, 2017

Fuloi, jo diria que al Montgrós, Sant Jeroni i Santa Magdalena sense cap problema. Per pujar a l’Albarda igual l’has d’ajudar però si no té por crec que hi arribarà. Només tinc dos dubtes, el primer es a la llesca que hi ha abans d’arribar a l’Albarda. No sé si hi ha algún punt d’accés diferent perquè la gent no en parla però jo la vaig passar amb més por que seguretat tot i que si rellisqués no aniria més avall que 2-3 metres ( no crec que s’hi pugui fer massa mal). El segon punt es el d’accés a l’Elefant; es tracta d’una canal molt estreta en la que has de fer servir les mans per agafar-te a les parets laterals per progressar. Igual es fàcil per a un gos però sincerament no sé que dir-te.
    Per descomptat que si es un gos peruc tindràs problemes en fer aquesta ruta

• Photo of blanca roma domenech

blanca roma domenech Aug 29, 2019

Hola, m'agradaria fer la ruta pero començant per pujar a l'elefant, es pot fer a l'inversa o s'embolica molt?

sabategalofre Aug 29, 2019

Blanca, jo diria que no serà més complicada començant per l’Elefant. De fet si mires el perfil de la ruta sembla que puja de manera mès suau que si hi fas per la Canal de la Llum

• javier camacho lopez Sep 8, 2019

Finalment Avui hem realitzat la ruta, molt maca començant per l'elegant. Al fer-la he recordat que hem vam fer una molt semblant començant pel canal de la llum i per la nostra experiencia es millor començar pel canal. Gracias per compartir.