Uploaded January 6, 2015

2.1
4.1

Viewed 2037 times, downloaded 76 times

near Valle de Arriba, Canarias (España)

Suau itinerari senderista parcialment circular per la zona d'activitat volcànica més recent de Tenerife (l'anomenada Dorsal de Bilma) que ens permetrà gaudir de l'excepcional i singular paisatge volcànic de la zona, ple de contrastos, i d'unes excel·lents panoràmiques dels volcans de la Montaña Negra (l'erupció que va sepultar parcialment Garachico a la costa nord el 1706 es va originar aquí) i de Chinyero, protagonista de l'última erupció volcànica de l'illa, esdevinguda el 1909. Una ruta senderista de bon fer, de desnivells suaus i per camins ben arranjats i senyalitzats (1) que transcorre gairebé íntegrament per la part més alta del sender de petit recorregut PR-TF-43, un camí delimitat i perfectament senyalitzat, al llarg del qual anirem trobant diferents pals indicadors i plafons informatius.

El recorregut el podem iniciar a l'alçada del km 15 de la carretera TF-38, on prendrem una pista barrada al trànsit que en pocs minuts ens portarà a una cruïlla a la zona boscosa de los Poleos on ens incorporarem al sender PR-TF-43 que ja no deixarem en tota la ruta. Girant a l'esquerra des d'aquesta cruïlla en sentit oest arribarem a una nova cruïlla des d'on travessarem una zona de lava tipus aa (anomenada malpaís a Canàries, de superfície irregular i de mal caminar) per una pista arranjada que ens durà a una nova confluència de camins, on podem optar per continuar la ruta circular del Chinyero o prendre una drecera i una pista que pugen fins a la Montaña del Estrecho (en aquest punt no vam trobar cap indicació de prohibició de pujar-hi), coronada per un petit refugi tancat i amb interessants vistes cap al Chinyero, el Teide i el Pico Viejo cap a l'est, i de l'entorn volcànic i boscós dels voltants i de la Montaña Bilma i la costa occidental cap a ponent.

Tornant a la cruïlla anterior, la ruta circular del Chinyero travessa una espectacular zona de malpaís per dirigir-se cap a una cruïlla on l'abandonarem momentàniament, continuant en sentit nord per successives cruïlles cap a la zona de la Montaña Negra, visible a la nostra esquerra enmig d'una altra espectacular zona volcànica ennegrida que davalla fins a la Hoya de los Meleros, la fondalada boscosa on es troba l'ampla i ben arranjada àrea recreativa de las Arenas Negras.

Desfent el camí de baixada (si continuéssim la ruta el PR ens portaria fins a Garachico, a la costa nord) tornarem en suau pujada fins a la cruïlla indicada on es reprèn la volta circular al Chinyero, ara amb espectaculars vistes d'aquest volcà, el d'erupció més recent a l'illa, i entre material volcànic divers i ennegrit (sorra volcànica, lapilli, malpaís...). Prosseguint la ruta en sentit sud, el camí ens portarà a través d'un bonic bosc del resistent pi canari fins a la cruïlla de los Poleos, on deixarem el PR-TF-43 per retornar a l'aparcament, després d'haver fet 13'4 km i uns 500 metres de desnivell positiu (segons informació de la ibp, més ajustada que la proporcionada pel GPS).

------------

(1) Nombrosos cartells al llarg de la ruta ens informen que la Reserva Natural de Chinyero és una zona d'especial protecció, per la qual cosa no està permesa l'ascensió als volcans i es demana no sortir dels camins ben delimitats. De tota manera, tot i aquesta restricció, l'itinerari continua essent de gran interès paisatgístic, amb una sorprenent i espectacular combinació de materials volcànics diversos (lapilli, lava, bombes volcàniques...) procedents de les recents erupcions, amb boscos de pi canari, bellíssimes vistes de l'encisador paisatge volcànic que envolta els volcans i l'aclaparadora presència del Teide i el Pico Viejo a prop.