Uploaded November 19, 2017

Recorded November 2017

2.0
4.1

near Lluc, Baleares (España)

Reprenc a meitat de novembre (que sembla setembre) la sana costum de pujar-me per les serres de Mallorca. Cada excursió que faig m'agrada més que l'anterior... Estic ABSOLUTAMENT enamorat de Tramuntana i de Mallorca.

Huí «ataque» el tercer puig més alt de Mallorca: el Tomir. Tinc ganes de veure si encara pateisc cal·lambres o ja vaig habituant-me a les exigents condicions de xafada i desnivells genials. Comentar que l'excursió la catalogue de difícil per a persones que no estiguen en molta bona forma física o no estiguen acostumades a desnivells grans ni a terrenys durs. En general jo diria que és moderada. De totes maneres, crec que esta és l'excursió ideal per a guanyar confiança, forma física i familiaritzar-se amb aquest tipus de rutes. El temps en moviment són cinc hores.

Aquesta excurssió es dividiria en cinc parts:

A. Aproximació pel sender «dels sentits.»
B. Pujada i Pas del Dimoni.
C. Ascenssió al cim.
D. Baixada per rosseguera i Pas del Cable
E. Tram asfaltat i tornada a inici

•Tram A: L'excursió comença a la finca pública den Menut (Ma-10 entre Pollença i Lluc). Deixem el cotxe i seguim la pista asfaltada. Després me n'he adonat que a poc d'iniciar la ruta, ens marca un desviament a la dreta que hauriem de seguir, Però he decidit seguir la pista. Aquesta part és la més «humanitzada» però no deixa de tindre tot el sabor de la serrelada mallorquina. Avance meravellant-me dels alzinars, les fonts i la molsa d'ombria. Hi ha dues desviacions: una a l'esquerra que davallarem, passant per una font i una altra a la dreta (estan assenyalades amb waypoints) Va molt bé per escalfar i per atacar la part següent.

•Tram B: Passem una cova a ma dreta a tocar de la pista forestal i al poc veurem unes fites que marquen l'ascens per ombría cap al Pas del Dimoni. A quest tram es fa entre un preciós alzinar que anirem pujant amb paciència i seguint les fites. Quan superem l'alzinar, serpentejarem amb la paret de pedra a la nostra dreta i passarem rossegueres i haurem d'anar amb cura pels carritx. Enfilarem el Pas del Dimoni, que (la veritat) pensava que era mooolt pitjor. És un pas senzill que hem de fer en cura de no esvarar-nos si la pedra està mullada de rossada o de pluja. Però és realment fàcil. Simplement emprarem les mans per ajudar-nos al primer terç del pas.

•Tram C: Passat el pas, continuem planejant i ja veiem el nostre objectiu a la dreta nostra. Amb cura pel terreny (càrstic: dur i irregular) anirem guanyant altura. Tombarà a sud i, amb paciència i una bona dosi de suero i plàtans, seguirem les fites. Les vistes són extraordinàries i la pujada, de roca i sense camí (només fites) es perfila pirenaica per uns instants. Més val constància que rapidesa... Passem per les ruïnes de la cava d'en Tomir i al poc aplegarem al cim. Descansarem i dinarem, que ens ho hem guanyat.

•Tram D: Crestejant enfilarem la baixada. Primer en pla i després anirà devallant a poc a poc. Cada vegada més. Anirà tombant a Llevant a poc a poc fins aplegar al pas de sa cadena o del cable. També comentar que és més fàcil del que m'imaginava. Jo l'he fet de costat, perquè per baixar m'ha resultat més fàcil veure on posava els peus. Una vegada baix, l'he tornat a pujar per certificar el que sospitava: és més fàcil pujar-lo que baixar-lo. Però de totes maneres, s'ha d'anar amb compte i no confiar-se. Aquest tram pot ser complicat per algú que no estiga acostumat, però al matéix temps, pense que és ideal per a iniciar-se en este tipus de pujades «assistides». Una vegada passat este tram vé, per a mi, la part més complicada. El desnivell s'acusa i el terreny és pedregós i perillós. No hem d seguir la rosseguera i ens hem de mantindre sempre a l'esquerra de la mateixa. A poc a poc, mirant on posem els peus i intentant no esvarar-nos, aplegarem a l'embotelladora de Binifaldó. Una sinfonia d'esquelles em rep i veig les típiques ovelles mallorquines pastant a la seua bola.

•Tram E: La tornada, per pista asfaltada, ens torna de retorn per la finca de Binifaldó i Menut. Faig les darreres fotos, flipe en colors i espere tornar ben promte.

Cuideu la muntanya i recordeu que la Natura no necessita res del que nosaltres portem.

Càrstic

A meitat del pas

Dal del Pas del Dimoni

Passat el pas del Dimoni. No és gens complicat

Simplement s'ha d'anar amb una mica de cura.

Panoràmica

Tombar a la dreta

Risk

Pas del Cable

És fácil. S'ha d'anar amb compte i ja està

A meitat del pas

Inici del pas de la cadena

Segon pas de cadena

Està per si de cas. No cal usar-la si no vols.