Uploaded November 28, 2015

82 f
2.7
5.5

near Dikke Eik, Flanders (Belgique)

Aan de voetbalterreinen van SK Meldert (Pastorijstraat 49, 3560 Lummen) is er ruime parkeergelegenheid. Alternatieve parking aan de kerk van Vleugt (Vleugtstraat 48, 3290 Diest). We volgen kort de Pastorijstraat en wandelen rechtdoor een stijgende holle halfverharde weg in. Langs enkele landbouwgronden bereiken we al snel de Venusberg, een zandbank die vele miljoenen jaren door de zee werd afgezet, zo leert het infobord ons. Het is een korte klim langs enkele hekjes en heidegebied. Even verderop staat een uitkijktorentje, op dit 1-sterrenplekje kan men nog een keer over de Venusberg uitkijken. Het gaat een beetje op en neer langs de Hertenrodeberg, langs weiden en over de Hooilandse berg tot we aan de Vallei van de drie beken toekomen. We maken een lus en worden doorheen dit drassig gebied geloodst over bruggetjes en vlonderpaden, infoborden leren ons af en toe wat over de omgeving. Even voorbij de kerk van Vleugt, aan de grote baan , ligt café De Vleugt, ‘Bij de Lukke’ waar we even halt houden om op adem te komen. Rustige landbouwwegen leiden ons terug tot in Meldert.
Provisioning

't Venneijsje

't Venneijsje Pastorijstraat 47 3560, Lummen, Limburg, BEL
Picnic

bank

bank, vuilbak en infobord 'Vallei van de drie beken'

Bridge

bruggetje over de Kleine Beek en infobord 'Vallei van de drie beken'

De Vallei van de Drie Beken strekt zich uit van aan de Paalse plas op de grens van Beringen en Tessenderlo tot in Molenstede (Diest). Het gebied dankt zijn naam aan de drie beken die naast elkaar stromen: de Kleine, Middel-, en Grote Beek. Het landschap vol onverharde wegen, bomenrijen, greppels en grachten, hooilanden, bos en heide zal velen aangenaam verrassen. Wandel-, fiets-, mountainbike- en ruiterroutes doorkruisen het gebied. Bovendien is de vallei een thuis voor wel 20 verschillende soorten sprinkhanen!

Provisioning

café De Vleugt, Bij de Lukke

Parking

Pastorijstraat 49, 3560 Lummen

parkeerplaats Pastorijstraat 49, 3560 Lummen

Uitkijktoren, infobord 'Akkerbeheer op de Venusberg' en 1-sterrenplekje

Uitkijktoren, infobord 'Akkerbeheer op de Venusberg' en 1-sterrenplekje Op de website http://www.rllk.be/ kan je nog meer sterrenplekjes ontdekken !