3.9
7.8

near Planoles, Catalunya (España)

La marxa del Pac Natarul de les capçaleres del Ter i el Freser és una marxa organitzada de dos dies de durada, llarga i exigent.

Fem nit al Refugi Estudis d'Espinavell, situat la mateix poble d'Espinavell. El refugi està en excelents condicions, el sopar és deliciós i el suc de flor de saúc ben fresc també.
El dissabte al matí, després d'esmorzar, rebem unes últimes instruccions i separem el grup de dos: els que dormen a Coma de Vaca i els que dormen a Ulldeter. Cada un dels grups porta dos guies. Amb autobús ens porten fins al refugi Corral Blanc, Planoles, on comencem a caminar tots junts.
Al principi tot el camí és en baixada direcció a Queralbs, amb vistes al Puigmal i la Fontalba. Passem per la mina Zaragoza i baixem pel camí miner per acabar entrant a Queralbs. Seguim baixant, ara per asfalt durant 15min fins a la corva de la carretera que porta a la central de Daió. Aquí comença la pujada, remontant el Freser, primer per l'esquerra, passant pel salt del grill, i després per la dreta, per remontar les 41 corves de les marrades. Aquest tram és força dret i dur, però amb grandioses vistes de tota la vall del Freser. Ja estem a tocar del refugi de Coma de Vaca, però encara no es deixa veure, ja que queda amagat just darrera la cascada, en un idíllic prat.
La pujada desenboca al camí que porta al coll de Trespics i al Balandrau, punt on hem de girar a l'esquerra per baixar al refugi Coma de Vaca en 5min. Aquí aprofitem per dinar i esperar a la resta del grup i esperar l'arribada d'un dels membres de la creu roja que ens acompanya per fer una petita intervenció sobre un dit trencat.
Després de dinar hem de seguir remontant la vall del Freser amb certes presses, per l'amenaça de pluja. El camí va pujant a tocar del riu, sempre per la dreta, fins a passar a prop d'un pluviòmetre que ens queda a l'esquerra del riu. Just passat aquest punt hem de tirar amunt, a la dreta, per guanyar el coll de la Marrana, sense camí marcat i poques fites. Básicament es tracte de pujar sense miraments, recta amunt (recomenable GPS si no es coneix la zona o hi ha boira, com el nostre cas).
Al coll de la Marrana ja hem conseguit fer tot el desnivell, però el vent, fred i boira no ens deixen disfrutar de les vistes i seguim de baixada, per camí molt evident cap al refugi d'Ulldeter, al qual s'arriba en 20-25min més.
Arribem al refugi sobre les 20h, amb el sopar a taula i sense temps per descansar.
La jornada ha sigut llarga i dura però molt gratificant, grans vistes i un paissatge increïble.
Per sort acaba arribant tot el grup sense problemes i sopem tots junts.