Moving time  5 hours 41 minutes

Recorded January 2020

2.7
5.4

near Beuda, Catalunya (España)

Partim del pàrquing de Beuda, passem pel costat de la casa forta de Queixàs, mal anomenat castell de Beuda, i ens enfilem muntanya amunt fins a la desviació que ens porta a l'església de Sant Miquel de Coma de Roure, avui mas i església estan habitades. Seguim per sota la cinglera d'Espinau entre boscúries d'alzines, pins i roures. Arribem al coll i mas d'Espinau i remuntem la vall fins als cims de Torroella i el Caçador, d'on prenem el corriol en ziga-zaga que ens portarà fins al santuari de la Mare de Déu del Mont. D'allà prenem altre corriol que ens apropa al monestir de Sant Salvador de Sous, magnífiques restes d'aquest edifici medieval fortificat. Tot seguit baixem pel corriol, amb un pendent molt fort, fins al castell feudal de Beuda, conegut com el Castellot, i d'allà fins a Beuda en uns vint minuts.
Castle

Castell o casa forta de Queixàs.

Els Queixàs eren els castlans i després senyors del castell de Beuda, conegut avui com el Castellot, apareixen documentats al segle XIV: Jaume Berenguer de Queixàs (1308), Berenguer Andreu de Queixàs (1360). Aquesta família va aixecar al segle XV una casa forta o castell gòtic al pla de Beuda, amb el seu escut a la façana, i l'antic castell feudal, el Castellot, restà abandonat.
Fountain

Torrent de Rajolins.

Tree

Camí i pujada cap a Sant Miquel de Coma de Roure.

Sembla impossible com poden arrelar aquestes alzines en la roca calcària.

La Mare de Déu del Mont, fins allà hem d'arribar.

Religious site

Sant Miquel de Coma de Roure.

Església dels segles XVII-XVIII.

Façana de ponent, amb l'espadanya i una espitllera.
Information point

Indicador.

Mas Espinau.

Situat al coll d'Espinau, entre boscúries.
Information point

Indicador.

Cim de la Mare de Déu del Mont.

Massís calcari amb un excel·lent domini visual de la contrada. Un cim característic de l'Alta Garrotxa i el comtat de Besalú, malgrat que actualment es troba dins el terme d'Albanyà i a la comarca de l'Alt Empordà.

Mossèn Verdaguer.

Escultura en bronze de mossen Cinto Verdaguer, que va fer llargues estades al santuari, els anys 1884 i 1885, on va escriure diversos poemes i va finalitzar el dedicat al Canigó. "Em quedo a obsequiar la Verge en eix turó. Fa molts anys que no havia passat dies tan tranquils i solitaris i dolços; verament jo no he nascut per viure a les ciutats i sento un ver sentiment d'haver-hi de tornar."

El santuari.

Com molts altres santuaris a Catalunya, el de la Mare de Déu del Mont té el seu origen en una imatge de la Verge trobada, venerada ja l'any 1222, al monestir de Sous. Entre 1311 i 1318 l'abat Bernat va fer construir el santuari al cim de la muntanya, on hi havia una fortificació, castell, del comtat de Besalú o del monestir de Sous. Al segle XV el lloc va ser ocupat pels remences, i s'utilitzà com a fortificació si tenim en compte que encara avui dia resta una espitllera per arma de foc en la base d'una de les torres atalussades. L'any 1592 Sant Llorenç de Sous va ser convertit en priorat del monestir de Sant Pere de Besalú, i el santuari hi tenia un capellà custodi. Amb la desamortització de Mendizábal van ser suprimits ambdós monestirs i el santuari va dependre de la parròquia de Sous, situada al que havia estat antic monestir. L'any 1936 va ser saquejat per elements anarquistes. Pocs anys després, entre 1949 i 1957 l'ocupà una comunitat de caputxins i entre 1962 i 1964 s'hi fan obres de consolidació i restauració. A partir del 1997, amb la nova carretera d'accés asfaltada, es renoven totalment l'hostatgeria i el restaurant. L'estiu del 1884 Mossèn Cinto Verdaguer hi va fer una estada de mes i mig, i quinze dirs de l'estiu del 1885. Va escriure uns quants poemes i finalitzà el dedicat al Canigó, muntanya que podia contemplar en tota la seva esplendor des del mirador privilegiat de la Mare de Déu del Mont. Avui i malgrat que sempre va ser, com el cim del Bassegoda, un símbol de l'Alta Garrotxa, est troba a la comarca de l'Alt Empordà, dins el terme d'Albanyà.
Castle

Fortificació, castell, del Mont.

Trobem restes d'una fortificació, probablement un castell del monestir de Sant Llorenç de Sous. Es conserva molt poc car al seu damunt hom va bastir el Santuari. Podem veure al sector oriental paer de la muralla i la base d'una torre circular amb talús i una espitllera per arma de foc, el que demostra que als segles XV-XVI encara era d'utilitat.
Religious site

Monestir de Sant Llorenç de Sous o Sant Llorenç del Mont.

Monestir fundat al segle IX pels monjos benedictins del monestir de Sant Aniol d'Aguja. Al segle X es trasllada la comunitat de Sant Aniol d'Aguja a Sant Llorenç de Sous, convertint-se monestir amb els seus abats, que es convertiren en personatges influents en els afers del comtat i comtes de Besalú. A cavall dels segles XI-XII s'eixampla le monestir i s'aixeca una nova església. L'any 1332 tenia vuit monjos, comença la seva decadència. L'any 1438 només tenia dos monjos i era força enderrocat degut als terratrèmols del 1428. Es va reconstruir en part al segle XVI i es va mantenir com a monestir benedictí fins a l'any 1592, en què va ser incorporat al de Sant Pere de Besalú. Al segle XVIII va ser abandonat i les seves restes serviren per guardar eines de tasques agrícoles i estable d'animals. Al segle XIX hom va construir una nova església, ara parroquial, al mateix monestir, consagrada l'any 1829. El conjunt va ser netejat, excavat i consolidat en diverses campanyes a partir dels anys vuitanta del segle XX. Avui en dia és visitable però mostra un cert abandó i manca de manteniment
Castle

Castell de Beuda, també conegut com el Castellot de Falgars.

Castell feudal termenat del qual tenim un primer esment l'any 1002 "castrum Bobeta" i l'any 1021 apareix en el testament del comte de Besalú Bernat Tallaferro, com "castro Beuda". Els seus senyors foren la família Bas i al segle XIV passa als Queixàs, possiblement els castlans en segles anteriors. Al segle XV va ser abandonat quan els Queixàs construïren el seu castell gòtic al Pla, i s'anà enrunant fins avui en dia.

• Photo of Pepusset

Pepusset Aug 24, 2020

Aquest cap de setmana vam fer la ruta en sentit invers al proposat i va ser espectacular. Recomane fer-lo així sobretot a l'estiu.
    Inicialment, el nostre objectiu era fer l'important desnivell des del cim de la mare de Déu del Mont fins a Beuda de pujada en compte de baixada per tal de no castigar tant els genolls però, de rebot, ens vam trobar un sorpresa ben agradable. Quan ja enfilàvem els últims kilòmetres cap a Beuda, cansats i amb la roba mullada de la suor, vam passar pel torrent dels Rajolins. No coneixíem la zona i pensàvem que ens trobaríem amb una petita riera mig seca així que l'alegria va ser més gran quan vam veure que hi ha petits gorgs amb aigua neta i molt freda. El bany que ens vam donar allà després d'hores de calor, va acabar d'arrodonir el dia.

Per cert, una mica després del torrent cal seguir pel camí asfaltat en compte d'on marca la ruta ja que vas a parar a una propietat privada que està vallada. Si feu la ruta, trobareu un petit cartell de fusta que us ho indica, no té pèrdua.
    A banda d'això la resta està perfecte, és molt fàcil seguir la ruta.

Gràcies per la feina Ferran.