Moving time  2 hours 42 minutes

-20 f
2.2
4.4

near Ter Lucht, Zuid-Holland (Nederland)

Wandeling rond en door de historische plaatsjes Maasland en Maassluis. Ooit vormden ze één gemeente, maar in 1614 slaagde Maassluis er in om zelfstandig te worden en dat is het nog steeds. Dit in tegenstelling tot 'moedergemeente' Maasland, dat tegenwoordig deel uitmaakt van de gemeente Midden-Delfland.

De wandeling begint bij het Toeristisch Overstap Punt (TOP) Maasland, waar goed geparkeerd kan worden. Hier kijk je uit op de Foppenpolder, waar de runderen worden gefokt die in het nabijgelegen restaurant 'Bavette' op de kaart staan. Ook is daar het uitstekende pannekoekenrestaurant ''t Sonnetje' gevestigd.

We lopen van het TOP langs deze beide restaurants links of rechts van het water richting Maasland. Dan rechtsaf over de Trekkade richting Delft, maar al gauw met een bocht naar links richting de Oude Kerk. Na de oude en de nieuwe begraafplaats volgt de saaie Beatrixlaan, maar daarna lopen we over een steeds leuker wordende route dwars door de weilanden over het eeuwenoude Dijkpolderpad, een voormalig kerkepad, richting Westgaag, waarna we onder de snelweg door uitkomen bij de verrassende Weverskade. Daarna een lelijk stukje nieuwbouwwijk, maar uiteindelijk komen we uit in het historische stadshart van Maassluis, waar we op deze wandeling de meeste bezienswaardigheden passeren. Let onderweg op de informatiebordjes op de muren! Twee leuke musea aan de route zijn het Nationaal Sleepvaart Museum en het Museum Maassluis. Rond de Markt zijn diverse horecagelegenheden gevestigd.

Vanuit Maassluis gaat het langs de Noordvliet en vervolgens de Zuidvliet snel terug naar het startpunt.

Een verbeterde versie is deze route, waarbij wel het volledige kerkepad wordt afgelopen en bovendien in Maassluis de saaie nieuwbouwwijk wordt vermeden.

TOP Maasland

Trekkade richting Delft

Trekkade verlaten

Dwarssloot

Iets te modern bankje voor deze plek

Bospad

Wateringse Sluis

Huisje bij de Monsterse Sluis

Zakkendragershuisje

Gedenkzuil dominee Fenacolius (=venkel)

Korenmolen 'de Hoop'

Elektrisch Rioolgemaal uit 1915

De Wippersmolen uit 1726

Viaduct A20

• Photo of ron.keijzer

ron.keijzer Nov 11, 2019

Een leuke wandeling door waterrijk polderlandschap met 2 leuke plaatsen erbij!