Uploaded March 29, 2017

Recorded March 2017

1.5
3.1

near Manresa, Catalunya (España)

La ruta transcorre al llarg del Poal, una de les hortes originades per l'arribada de l'aigua a Manresa a través de la sèquia, al segle XIV. En arribar al Parc de l'Agulla, la sèquia es divideix en dos ramals principals, el del Poal i el de Viladordis, que abasteixen d'aigua aquests dos regadius històrics.

• Photo of 1- Inici del recorregut
L’itinerari comença al final del carrer de Ramon Iglesias, darrera la FUB, en el seu creuament amb el carrer de la Concòrdia. Allà agafem un camí de terra, que surt en direcció al regadiu. Al cap d’uns 150 m, trobem un trencall. Agafem el camí de la dreta, que passa pel costat d’uns dipòsits. Ens mantenim en aquest camí durant uns 150 m més, fins a trobar un nou encreuament. Prenem el corriol de la dreta, que mica en mica enfila cap al camí de la Torre d’en Vinyes.
  • Photo of 10- Dipòsit d'aigua
En el punt més alt del camí trobem un dipòsit d’aigua a mà esquerra. Trenquem cap al camí que s’inicia en aquest punt i el seguim durant uns 500 metres. En aquest moment, prenem un corriol a mà esquerra que descendeix per la carena i va a parar a la via del tren
  • Photo of 11- Camí de Joncadella i les Torres
Travessem la via del tren i agafem el camí de Joncadella (que està asfaltat) direcció a la ciutat . No el deixem fins a travessar l’eix, just després de passar per l’aqüeducte del Pont Llarg. Entrem a la via universitària i agafem el primer trencall a mà esquerra, paral•lels al parc de les Homilies d’Organyà, per arribar altre cop al punt d’inici.
  • Photo of 2- Camí de la Torre de'n Vinyes
El camí transcorre paral•lel al mur de la torre d’en Vinyes. Continuem per aquest camí durant uns 120 m, fins a trobar un ramal de la sèquia que marxa cap a mà esquerra, en un punt on hi ha una alzina monumental de grans dimensions.
  • Photo of 3- Ramal de la sèquia
Continuem pel ramal de la sèquia durant uns 500 metres, i no el deixem fins a trobar el camí de carro que passa pel costat del Gimnàstic.
Voregem les instal•lacions del Gimnàstic. Travessem el pont de la ronda i just després, fem un gir de 180 º per prendre el camí de mà dreta que passa per davant de Cal González. Continuem per aquest camí, que va paral•lel a la ronda fins arribar a la carretera de Santpedor (BV-4501)
  • Photo of 5- Carretera de Santpedor
Travessem la carretera i prenem el camí de les Aigües. Ens mantenim en aquest camí; travessem el pont de l’enllaç de la ronda amb la carretera Santpedor i continuem cap a mà esquerra fins arribar al Parc de l’Agulla.
  • Photo of 6- Parc de l'Agulla
Entrem dins el parc, i voregem el llarc en sentit antihorari. El llac és la principal reserva d'aigua de Manresa i comarca. L'aigua procedent del Llobregat, arriba a aquest punt a través de la sèquia i s'hi emmagatzema, abans de potabilitzar-se pel consum humà. És, també, un important pulmó verd per la ciutat i les poblacions del seu entorn. Sortim del parc per la porta de l'oest (carretera Santpedor) Travessem la carretera Santpedor i agafem el camí que surt en direcció a l'eix transversal. Ens mantenim en el camó que transcorre paral·lel a l'eix pel cantó de Manresa durant 500 metres, fins a trobar un pas per sota l'eix
  • Photo of 7- Camí dels Casals
Travessem el pas i seguim pel camí que marxa perpendicular a l’eix direcció nord-oest (Camí dels Casals) durant uns 250 m. En aquest punt, prenem un trencall a mà dreta que travessa el regadiu en direcció est, pel mig de parcel•les d’horts d’autoconsum (Camí de l’Hostal de l’Arpa). Passem pel costat de la casa de Cal Macari.
  • Photo of 8- Ramal de la sèquia
Uns metres després de la casa, trobem un ramal de la sèquia. El seguim durant aproximadament un quilòmetre. Ens portarà fins a Pineda de Bages. Cal estar alerta al passar pel darrere de la granja Canigó, perquè durant uns metres, la sèquia passa soterrada El ramal que recorem, prroporciona aigua al regadiu del Poal. S'hi poden observar elements patrimonials molt interessants, com ponts, aqüeductes,canals de reg amb totes les seves ramificacions i infraestructures tècniques (ullals, rastelladors....) i estructures constructives tradicionals com barraques o construccion de pedra seca
  • Photo of 9- Urbanització de Pineda de Bages
Voregem la urbanització pel cantó sud, seguint el camí de la sèquia. Travessem el torrent del Poal. Continuem endavant, sempre pel corriol . Hi ha un moment en que la sèquia desapareix (passa soterrada), i el corriol entra en una zona verda, paral•lela al C/ Alzina. No el deixem en cap moment, perquè desembocarà altra vegada a la sèquia. A uns 250 m de la urbanització, hem d’agafar un camí carreter a mà dreta (Camí dels Casals). Ens mantenim en aquest camí, que ascendeix direcció nord-oest, durant uns 400 metres.
  • Photo of Aqüeducte del Pont Llarg
Permet salvar el desnivell provocat per la riera del Poal. Consta de 33 arcs (algun dels quals tapiats) i té una longitud d'uns 230 m. La construcció del Pont Llarg va permetre l'ampliació d'una zona de regadiu més enllà del torrent del Poal i al nord del turó del Puigberenguer
  • Photo of Camí dels Casals

• Dionisio Gonzalez Rodriguez Jan 15, 2018

Tiene caminos paralelos al canal de regadío por si se camina con niños