Uploaded February 28, 2018

Recorded February 2018

2.5
5.0

near Tartareu, Catalunya (España)

Los Picons es un cim de 951 m, al municipi d’Os de Balaguer a la comarca de la Noguera. Es un dels 100 cims de la FEEC i com a tan una gran atalaia des d’on podem observar el Montsec i el Pirineu al Nord, els embassaments de Canelles i Santa Anna i la plana de Lleida. Per la seva silueta hi ha qui l’anomena com el Pedraforca de la Noguera. En aquest cim s’hi troben les restes molt reduïdes del que fou el castell de Montessor. I al peus hi ha les restes de Santa Maria de Montessor. No gaire lluny hi trobem el Tossal de Montessor, punt culminant de la Serra de Sant Miquel..

Ruta: Alberola (664 m) – Font d’Alberola (654 m) – Camí de Montessor (973 m) – Cabana Llobera (987 m) – Coll de Guilló (920 m) – Tossal de Montessor (1032 m) – Barranc de Sant Salvador (897 m) – Ermita Sant Salvador (762 m) – Font de l’Horta (895 m) – Los Picons (951 m) – Camí de l’Obaga (636 m) – Camí de Tragó (630 m) – Alberola

Accés: Anant per la C-12 entre Balaguer i Àger, si venim del sud cal arribar al trencall d’Os de Balaguer (L910) i anar a aquesta població. En entrar al poble, trobem un indicador a Alberola i Tartareu. Seguint aquesta pista asfaltada arribem, al cap d’uns 9 quilometres, a Alberola. Si venim del Nord, en arribar a Vilamajor cal prendre la pista asfaltada a Tartareu, passar la població i anar a buscar la pista fins a Alberola.

Caminada: Iniciem la caminada a la plaça d’Alberola, rumb SO fins a la capella de Sant Salvador. Seguim uns metres mes per carretera i arribem a la Font d’Alberola. Deixem la carretera i enfilem per una pista, rumb SO. Cal travessar per una granja (si estigues tancat, es pot franquejar pel costat de la tanca). Aviat la pista es converteix en corriol, que seguim amunt orientats per les fites de pedra, fins arribar a trobar el Camí de Montessor. Aquesta pista gira al Oest, passa pel costat de les ruïnes de la Cabana Llobera i baixa al Coll de Guilló. Ja albirem Los Picons, al NO. Allarguem mes la caminada pujant al Tossal de Montessor, tot seguint la direcció que ens marca un pal indicador que hi ha al coll. Anem un metres al E, girem al S, trobem un nou Pal Informatiu i comencem a enfilar-nos per un corriol. A partir d’aquí trobem algunes cruïlles de corriols poc clares, i la traça del que seguim es perd per moments i les fites son escasses. Seguim pujant rumb al S i girem al E per anar a buscar un coll. A partir d’aquí fins al Tossal no hem trobat camí. Comencem a pujar, girant al N, en principi sense gaires dificultats. En arribar a la cota 1015, el terreny s’aplana al mateix temps que la vegetació es mes alta i densa. Tenim feina per poder assolir el vèrtex geodèsic que marca el cim. El traç que posem ha estat arreglat esborrant totes les voltes infructuoses fetes per arribar al cim. Per tant si el seguiu podreu salvar la dificultat que presenta la vegetació. La Visió des del cim val la pena l’esforç. Retornem al Coll de Guilló i abans d’arribar-hi, en trobar el Pal Indicador de l’ermita de Sant Salvador, prenem el corriol que ens hi portarà baixant pel marge esquerra del barranc. Un tomb pels vols de l’ermita i les alzines que l’envolten i reprenem la ruta per pujar a Los Picons, ara per pista rumb al N, fins arribar a la font de l’Horta i deixar a l’esquerra el Mas de Gorreta. Tot seguit deixem la pista i prenem un corriol al N fins arribar a un camp sembrat que voregem per l’esquerra. Aquí cal fer atenció per pujar a Los Picons ja que el traç del camí es poc evident, però fàcil d’orientar-nos. Arribem al peu del cim i cal passar l’escletxa (atenció al volum de les persones). Dues passes, algunes contorsions i ja som al cim. Fantàstic, especialment en un dia clar i net. Baixem, cerquem les restes de Santa Maria i retornem al corriol que vorejava el camp. D’aquí, un corriol molt transitat, comença baixant vers es SO, gira al N, al NO fins a trobar el camí (pista) de l’Obaga, que seguim al llarg de 3 quilometres fins retornar a Alberola.

Cartografia: Mapa: Os de Balaguer. Les Avellanes. Santa Linya. Escala 1:20.000. Editorial Piolet

Alberola.Inici i Final

TOSSAL DE MONTESSOR

• Photo of Estrestres

Estrestres Apr 30, 2019

Com jahe comentat el diumenge 28/04/2019 vaig realitzar aquesta ruta amb uns companys, la vam trobar senzacional.