Uploaded July 3, 2016

2.2
4.3

Viewed 2041 times, downloaded 96 times

near Setcases, Catalunya (España)

Ruta interessant i dura que dóna la volta a les pistes d'esquí de Vallter 2000 a través dels seus cims més famosos i fantàstics: el pic de la Dona, Bastiments i el magnífic Gra de Fajol.

La caminada comença a l'Estació d'esquí de Vallter 2000 i puja per la dreta (direcció nord-est) pel Pla de la Portella, el Pla de Coma Ermada amb el seu ramat de cabirols i unes grans vistes de tota l'olla i, per tant, de tota la caminada; fins que es troben uns pals (amb pintures grogues i vermelles) que pugen esquerra enllà fins a la Portella de Mentet (2.411 m) amb vistes de l'olla i del Pirineu francès. A partir d'aquí s'acaba la pau i comença el primer ascens del dia: el Pic de la Dona (2.702 m).

L'ascens és per una drecera pedregosa i molt ben marcada que no té cap pèrdua, només la dificultat de la verticalitat del cim, verticalitat, però, que no té res a veure amb la duresa de l'ascensió del Bastiments i del Gra de Fajol.

Des del Pic de la Dona i sense cap altra complicació que el desnivell es passa per sobre de les Xemeneies de Bacivers i a tocar del Puig d'Ombriaga fins a passar uns metres enllà del Coll de la Geganta.

Poc després d'aquest coll s'intueix una drecera cap a la dreta que seguirà paral·lela per sota del gegantí Bastiments. Aquesta drecera acaba a l'estany de Bacivers (2.615 m). Des de l'estany que queda enclotat entre cims monstruosos pirinencs es veu el senderó que caldrà pujar fins arribar a Bastiments.

És d'aquells moments que val més no mirar enlaire i començar a caminar tranquil·lament i agafant aire, molt d'aire. El senderó puja cap a la dreta de l'estany, per l'anomenat Circ de Bacivers. Un cop s'arriba al primer coll cal anar cap a l'esquerra i pujar una mena de tartera gens aèria ni perillosa però amb unes vistes extraordinàries del Pirineu francès i del Puigmal gironí. La tartera és dura però curta.

Al capdamunt de la drecera ens espera el primer dels tres cims que hi ha als Bastiments: el Piolet de Bastiments (2.880,4 m). Se segueix per l'únic camí que hi ha -el Pas del Bou- fins al cim de Bastiments on hi ha el punt geodèsic 291076001(2.881,3 m), el punt més alt d'aquesta caminada. I seguint l'únic camí s'arriba a la Creu de Bastiments ja en clar descens. Des de Bastiments les vistes són excepcionals perquè és un cim de 360º. Des del Canigó al Puigmal, del Balandrau i el Pastuira a les illes Medes de l'Estartit i al Mediterrani.

Una vegada gaudides les vistes inabastables de Bastiments es baixa per la drecera, mig caminoi, miga tartera que arriba al Coll de la Marrana (2.529 m). El descens es fa llarg i dur.

Des del Coll de la Marrana hi surt un sender gairebé vertical que entre un pedregar agosarat s'enfila duríssimament fins a l'última meravella del dia, el cim blanquinós, pedregós i espectacular del Gra de Fajol (2.714 m). El Gra de Fajol és un altre d'aquells cims que s'han de fer obligatòriament. És un espectacle!

A partir d'ara cal desfer el camí i tornar al Coll de la Marrana on es baixa per la dreta fins que es troba una bifurcació. Aquí cal anar a l'esquerra. Nosaltres ens vam equivocar i vam agafar la de la dreta, la que va al Refugi i poc abans del refugi vam haver de fer un pendent que ens va acabar de malmetre.

Se segueix, doncs, la pista de l'esquerra i s'arriba als orígens del riu Ter, un indret de gran bellesa on cavalls i vaques pasturen lliurement. Acabats aquests prats s'arriba a les pistes d'esquí i ara ja només cal baixar-les sense pèrdua perquè ja es pot veure l'Estació d'esquí de Vallter 2000. Aquest descens es fa bastant pesat, però té la recompensa del final de la caminada, d'una caminada molt atractiva, tranquil·la, vistosa i, també, dura.

Els Senyderistes iLusos us animem a fer-la perquè val molt i molt i molt la pena.

AMUNT QUE FA BAIXADA!!!
Sports facility

Sortida i pujada pel Pla de la Portella.

Camí del Pla de Coma Ermada.

Wildlife sighting

Pla de Coma Ermada.

Door

Portella de Mentet, frontera amb França (2.413 m).

Ascensió al Pic de la Dona.

Tram final de l'ascensió al Pic de la Dona. Mirador.

Pic de la Dona (2.702,5 m).

Puig d'Ombriaga.

Camí de l'estany de Bacivers.

Lake

Estany de Bacivers.

Pujada pel Circ de Bacivers.

Pedregar de pujada a Bastiments.

Piolet de Bastiments (2.880,4 m).

Bastiments (2.881,3 m).

Creu de Bastiments.

Mountain pass

Coll de la Marrana (2.529 m).

Ascens i descens del Gra de Fajol.

Gra de Fajol (2.714,3 m).