July 7, 2020

July 2020

near Lliber, Valencia (España)

Vertrek: Lliber parking bij de waterputten.
Coördinaten: 38° 44' 31'' N 0° 0' 17'' O
Zeer mooie en gevarieerde wandeling die nog goed te doen is op een zomerse dag mits vroeg vertrekken. De eerste helft van de klim is dan nog in de schaduw.
Van de parking vertrekken we door Lliber (Calle San Pedro) richting Muntanyeta, de heuvel achter het dorp. We gaan echter richting waterzuiveringsstation om hier op de PR-CV 53-5 in, te pikken. We steken een eerste maal de rivier over, via een bosrijk gebiedje komen we aan een Barranc (droge bedding) deze steken we ook over. Van hier begint een stevige klim langs de Pla de l'Avenc naar de Penyas Blancas, Volledig wit/geel gemerkt.
Hier laten we de Tossal Gran letterlijk links liggen en richten ons op de Castell d'Aicha. Deze laten we echter rechts liggen en we vangen de afdaling aan.
Op een splitsing volgen we richting Xaló om aan het uiteinde van La Solana de verharde weg te bereiken. Halverwege deze kleine mooie en sympathieke verkaveling draaien we links een zandpad in richting Lliber. Prachtige zichten over de Vall de Pop, eeuwenoude Moorse paden, vervallen ruïnes, boomgaarden en de stierenkwekerij van La Paloma. We steken onder de Penyas Rojas (Rode rotsen, een populaire plek bij rotsklimmers) een tweede keer de rivier over. Deze volgen we om terug bij het vertrekpunt uit te komen.
Parking

01 Parking

Er zijn verschillende parking rond Lliber, wij vertrekken bij de waterput.

02 Calle San Pedro

In Lliber gaan we naar de hoofdstraat om dan via de Calle san Pedro het dorp te verlaten.
Information point

03 Informatie paneel PR-CV 53.5

Informatie over de Cami del Riu Gorgos en de PR-CV 53.5 naar de Casteel d'Aixa die wij vandaag voor een groot stuk volgen.

04 Muntanyeta

We gaan even op de flank van de Muntanyeta, de heuvel achter Lliber met prachtige zichten over de Vall de Pop.

05 Recht(s) naar waterzuivering

We draaien rechts langs of over een breed pad naar waterzuivering.

06 Waterzuiverring

Direct na waterzuivering links terugdraaien.
River

07 Riu Xalo of Gorgos

We steken de Riu Xalo of Gorgos over. Bij of net na zware regen (Gota Fria) kan het moeilijk of onmogelijk zijn, meestal is het echter een droge rivierbedding.

08 Barranc

Na een stukje bos komen we bij een kleine barranc die we ook over moeten, maar steeds wit/gele markering volgen. Dan beginnen we aan een pittige klim, eerst nog even in de schaduw, maar al snel begrijp je waarom je in de zomer best vroeg vertrekt.
Ruins

09 Pla de l'avenc

Pla de l'avenc, ruïne en waterput ongeveer halverwege de klim.
Mountain pass

10 Penyas Blancas

Van de Penyas Blancas gaan we op de flank van de Tossal Gran richting Castell d'Aixa. De beklimming van de Castell d'Aixa doen we er deze maal niet bij.

11 Afdaling

Afdaling na het plateau waar de klim naar de Castell d'Aixa begint vatten we de afdaling aan.

12 Naar Xalo

Links richting Lliber
Ruins

16 Ruïne

Prachtig oud pad dat langs een Ruïne richting Lliber gaat.
Fauna

17 La Paloma

La Paloma is de stierenkwekerij onderaan het pad van de Tossal Gran.

18 Links

Links

19 Links

River

20 Riu Xalo

Riu Xalo

• Photo of ingridvs63

ingridvs63 Jul 7, 2020

Prachtige wandeling voor alle seizoenen. Kan ook in de zomer, maar dan - zoals gezegd in de beschrijving - vroeg genoeg vertrekken! Top!

• Photo of Mon Plaisir 2

Mon Plaisir 2 Jul 7, 2020

Bedankt ingridvs63 voor je positieve commentaar, de enige periode dat je deze wandeling NIET kan maken is bij of net na zware regenval (Gota Fria), het is dan niet mogelijk om de (meestal droge) rivier over te steken, wat deze wandeling 2x doet.

• Photo of Blommie

Blommie Aug 23, 2020

Zeer accuraat beschreven, laatste deel goede vondst voor de afslag naar Llíber! Vlakbij La Paloma passeer je een stukje privé terrein. Op de berg waren een paar stieren losgebroken van hun omheinde gebied. Spannend!!

• Photo of ingridvs63

ingridvs63 Aug 23, 2020

Oei! Die stieren zijn we nog niet tegen gekomen. Spannend!