Moving time  4 hours 18 minutes

Recorded August 2019

2.4
4.9

near Les Angles, Occitanie (France)

Ruta des del llac de la Bollosa fins al Pic Carlit, passant per l'Estany del Viver, l'Estany de les Dugues, l'Estany del Castellar, l'Estany de Trebens, l'Estany de Sobirans, i l'Estany Gelat a l'anada, i per l'Estany de Vallell, l'Estany Llong, l'Estany Llat, el Refugi dels Germans Aymar, l'Estany Sec, l'Estany de la Comassa, i l'Estany Negre a la tornada.

La ruta comença a l'extrem sud del llac de la Bollosa, allà on hi ha la presa. En aquest mateix indret hi ha un punt d'informació per si es volen aclarir alguns dubtes sobre la ruta o l'entorn en si. Marxant en direcció oest, el camí s'enfila una mica entre roques i arrels, i aviat es troba un cartell que indica la bifurcació que permet escollir en quin sentit es vol fer la volta als estanys. En aquest cas es decideix fer-ho en sentit antihorari, de manera que es pren el desviament a la dreta en direcció a l'Estany del Viver, on s'arriba al cap de pocs metres. Després de contemplar la tranquil·litat de l'aigua, que transforma l'estany en mirall, es continua la ruta seguint les abundants marques grogues que indiquen en tot moment el camí que fa la volta als estanys. Pujant suaument, i envoltant-se de paratges verds i frescos, cal caminar poc més d'un quilòmetre per arribar al següent estany, l'Estany de les Dugues. Des d'aquest punt també es pot observar una mena de refugi d'emergència situat no gaire lluny de l'estany, que probablement serveixi d'abric en cas de mal temps. De fet, durant el recorregut se'n poden veure varis situats prop dels estanys. Fent un cop d'ull a l'esquerra per veure l'Estany de Vallell de lluny, es continua en direcció a dos estanys més grossos: l'Estany del Castellar i l'Estany de Trebens, que estan connectats per un rierol. Resseguint un tram de la riba de l'Estany de Trebens, ràpidament s'arriba a l'Estany de Sobirans, que és l'últim estany d'aquesta primera part de la volta i el que es troba més lluny del llac de la Bollosa. Prop d'aquest punt, i seguint la ruta en direcció oest, es troba un cartell que indica el desviament cap al Pic Carlit, avisant també que l'accés és difícil i que no és recomanable per a aquelles persones que vulguin fer només la volta als estanys. Prenent aquest desviament, de seguida es nota el canvi de terreny i l'augment del pendent. El terreny és molt més rocós, amb pedres i roques despreses que en algun punt es transformen en tartera, de manera que cal anar amb compte de no relliscar. La inclinació del pendent és més acusada després d'arribar a l'Estany Gelat, un petit embassament a mig camí envoltat de clapes de neu que sembla que s'acabi de fondre. A partir d'aquest punt, les grimpades són molt més freqüents i cal ajudar-se de mans i peus per enfilar-se entre les roques. No hi ha camí senyalitzat, però algunes marques de pintura vermella i fites naturals poden ajudar; de fet, cal buscar bàsicament el tram que sigui més fàcil per anar pujant amunt. Prop del cim sembla que hi hagi dos camins per coronar-lo; el de l'esquerra, que el volta per darrere, o el de la dreta, que hi accedeix de manera més directa. En aquest cas s'ha decidit prendre el de l'esquerra, que sembla menys perillós i menys empinat. Finalment, s'arriba al cim del Pic Carlit, des d'on les vistes són fabuloses. Des d'aquí s'observen clarament tots els estanys que s'han visitat, incloent el llac de la Bollosa, el més gran de tots, així com també diverses muntanyes conegudes, com ara el Canigó al fons de tot.

Tornant pel mateix camí per on s'ha pujat, s'inicia el descens, que pot ser més perillós que l'ascens, tenint en compte el terreny esllavissadís de les tarteres i les desgrimpades per les roques. Això sí, la vista frontal dels estanys mentre es baixa i el color blau cel del gel sota l'aigua de l'Estany Gelat vist des de dalt, no té preu. A partir de l'Estany Gelat, la concentració en el camí es relaxa una mica i la baixada és més plaent. De fet, en arribar al cartell que indica el desviament cap al Pic Carlit, la ruta no deixarà de baixar suaument fins al final del recorregut. Potser només el primer tram d'un quilòmetre i mig fins a l'Estany de Vallell presenta una mica més de pendent, però amb un terreny molt més còmode. En arribar a l'Estany de Vallell, que ja s'havia contemplat abans des de l'Estany de les Dugues, es fa un gir a la dreta cap al sud, però no se segueixen les marques grogues que indiquen la ruta habitual. En aquest cas s'ha decidit desviar-se una mica més a la dreta per visitar un parell més de llacs, sense incrementar el desnivell de la ruta ni tampoc massa la distància. El camí, tot i no estar ben senyalitzat com l'altre, és de bon seguir si es disposa de mapa. Aviat s'arriba a l'Estany Llong, que presenta una curiosa illa al mig, i es continua pel mig de bonics prats fins arribar a l'Estany Llat, probablement l'estany més gros de la ruta, exceptuant el llac de la Bollosa. Aprofitant la tranquil·litat de l'immens estany, i que la zona és menys concorreguda, s'aprofita per fer un mos mentre el vent i alguns núvols refresquen l'ambient. A l'Estany Llat també hi ha el Refugi dels Germans Aymar, una construcció de pedra que hauria servit de camp base pels excursionistes que pujaven al Pic Carlit, però que ara ja no es manté. Deixant enrere l'Estany Llat i anant en direcció est, es troba l'Estany Sec, el qual cal resseguir fins arribar ràpidament a l'Estany de la Comassa, just en el mateix punt on s'enganxa de nou la ruta oficial, senyalitzada amb marques grogues. A partir d'aquí, només queda anar a buscar el mateix camí per on s'ha començat aquesta volta, no sense abans desviar-se un cop més per arribar fins a l'Estany Negre, l'últim dels llacs que es veuran. Repetint part del camí d'anada, doncs, s'arriba finalment al llac de la Bollosa, punt inicial d'aquesta ruta.

Es tracta d'una ruta preciosa, en un paratge idíl·lic envoltat de verd i d'aigua brollant. El tram complicat només fa referència a l'ascensió al Pic Carlit, ja que la resta del recorregut (la volta als estanys) està molt ben condicionada, passa per corriols senzills i es troba molt ben senyalitzada amb marques grogues. De fet, tant la distància i el desnivell d'aquesta volta, com també les múltiples variants per allargar o escurçar el recorregut la fan una opció molt vàlida per gairebé tothom. On sí que cal anar previnguts és en la pujada al Pic Carlit; com en tants altres pics, el pendent és fort i presenta algunes tarteres que poden ser perilloses. A més a més, alguns trams són força aeris i requereixen múltiples grimpades. De totes maneres, no hauria de sorprendre ni presentar cap dificultat afegida a aquells que ja han fet cims similars. En aquest cas s'ha fet el cim amb un gos més o menys habituat a aquestes rutes; tanmateix, l'últim tram, que requereix més grimpades, pot ser més dificultós per a aquests animals, de manera que és possible que necessitin alguna ajuda. La ruta presenta poques ombres, tot i que l'ambient no és gens sufocant; tot i això, en tractar-se d'una ruta de muntanya, cal protegir-se bé del sol. La senyalització és molt bona durant tota la ruta, exceptuant només l'ascens al Carlit i els desviaments que es vulguin prendre allunyant-se de la ruta oficial; en aquests casos, l'ajuda d'un mapa o d'un dispositiu GPS pot ser molt útil. Pel que fa a l'accés al llac de la Bollosa, durant els mesos de juliol i agost es restringeix l'accés amb vehicle des de les 7 a les 19h, però es disposa de busos llançadora amb una alta freqüència de pas (s'accepten gossos). En aquest cas, s'ha deixat el cotxe a l'aparcament del Pla de Barrès, molt a la vora del poble de Montlluís, i des d'aquí s'ha agafat el bus llançadora fins al llac de la Bollosa. En el moment de fer la ruta, el preu és de 5€ per a adults i 2€ per a nens (es paga només l'anada, ja que la tornada és gratuïta). Segons el personal d'informació del Pla de Barrès, l'últim bus llançadora que surt del llac de la Bollosa ho fa cap a quarts de set de la tarda, tot i que a la xarxa diu que a partir d'aquesta hora i fins les 21h continuen circulant busos llançadora, però amb menys freqüència (cada 30 minuts, en comptes de 15, que és la freqüència de pas entre les 7 i les 19h). Ja sigui per la volta als estanys, o per la magnífica panoràmica des del cim del Pic Carlit, és una ruta preciosa i totalment recomanable.

Desviament cap a l'Estany del Viver

Desviament cap al Pic Carlit

Pic Carlit

Refugi d'emergència desmuntat (Estany Llong)