Uploaded January 7, 2020

Recorded January 2020

2.0
4.0

near l'Hostalnou de Bianya, Catalunya (España)

Ruta circular que recorre gran part de la serra de Sant Miquel del Mont a la qual s'ascendeix pel costat nord, des de la Vall de Bianya. Una ruta plena de presència humana amb edificis religiosos, masos, fonts... un punt exigent, però de gran bellesa, sobretot quan es tenen vistes sobre Olot. També hi ha presència de molt de bestiar i pastors elèctrics, que no cal dir que s'han de tancar després de passar-hi. El punt de sortida és el poble de l'Hostalnou de Bianya on es pot aparcar davant del Centre Cívic o a la zona esportiva.

Se surt del poble en direcció al mas Colomer, una masia molt gran de color blanc que queda a l'obaga de la serra de Sant Miquel. Un cop al mas, es gira cap a l'esquerra, per un camí que guanya una mica d'alçada i que està marcat amb franges grogues, que de seguida caldrà deixar i descendir cap a uns camps i arribar al mas Bellver. Es passa per davant i es continua recte després del camí d'accés al mas. De seguida, però, es deixa i s'entra cap al bosc per un corriol abans d'un tancat elèctric. Per entremig dels arbres s'arriba a la torre de Santa Margarida i després de passar pel costat d'un camp de fruiters, a l'ermita de Sant Andreu de Socarrats.

Un cop a l'ermita, el camí canvia completament. Es gira a la dreta i es comença a enfilar, en paral·lel a una riera, per un camí costerut, fangós i ple de ziga-zagues. És el tram més exigent de la jornada. El corriol a vegades es transforma en camí, per tornar a ser corriol, fins que s'arriba a una pista ja gairbé al capdamunt. Es gira cap a l'esquerra i s'arriba a les ruïnes de Can Sai.

Aquí cal tornar a agafar un corriol una mica embolicat i continuar la pujada. Es gira cap al sud-oest i es pren un corriol a la dreta per arribar a una mena de clariana on caldrà agafar el corriol a la dreta i fer la darrera pujada fins a l'oratori de Sant Valentí. Des d'aquí hi ha molt bones vistes d'Olot, amb el Montsacopa en primer terme.

Es baixa per un sender que es converteix en pista, ara ja amb les marques grogues que acompanyaran fins al final de la jornada, i dona vistes a la següent muntanya del dia, Sant Miquel. Abans, però, queda un tram de gran bellesa on es passa pel costat de dos masos, el Ventolà i can Joanet. Es continua fins al castell del Coll i tot seguit s'ascendeix fins a l'ermita de Sant Andreu del Coll. Tot seguit es troba la font del Saiol i a partir d'aquí comença una dura pujada fins a Sant Miquel. El primer tram és bastant dur, però curt, després suavitza per tornar a tenir un final prou dur.

Des de Sant Miquel del Mont es té una vista panoràmica de 360º i que impressiona. També és molt bonica l'ermita, com la del Coll. La baixada es fa per un corriol que surt en sentit contrari per on s'ha arribat. De seguida es comença a perdre alçada i s'arriba a una pista i tot seguit al coll de Bastons. Es gira a la dreta i comença una bona baixada per un corriol que s'endinsa en un bosc de fulla caduca.

Al final de la baixa es passa pel costat de la font de la Torre i s'arriba a Santa Margarida de Bianya, es visita el temple i d'aquí fins a l'Hostalnou és un passeig molt planer i ràpid, que porta fins al punt d'inici de la jornada.

Qualifico la ruta com a moderada perquè, a més de la llargada, té un parell de trams físicament durs, com són la pujada a Sant Valentí i a Sant Miquel. A més, també són corriols tècnics, molt drets i plens de fang. Pel que fa a l'orientació, el track és indispensable ja que hi ha pocs senyals verticals i si bé s'acaben trobant unes marques grogues que ajuden en tota la segona meitat de recorregut, durant la primera no hi són i serien molt necessàries.