Uploaded May 29, 2018

Recorded May 2018

2.2
4.5

near Cambrils, Catalunya (España)

Ruta circular per la comarca del Solsonès.

Sortida i arribada des de la carretera que va de Cambrils a Solsona.

Accés al punt de sortida, per arribar al petit poble de Cambrils seguim la carretera L-401 des del coll de Jou, passat el poble de Sant Llorenç de Morunys. Quan arribem a Cambrils agafem la carretera Lv-4041 direcció a Solsona i arribem al coll de Serra Seca on hi ha un aparcament per deixar el cotxe.

Nosaltres sortim un xic abans del coll i enfilem per sobra la carretera, direcció Sud, per anar a buscar un corriol que puja al mirador del Roc de La Bala, des d’aquí, ja podem veure tot l´itinerari que farem, per la Valldan i les Montserratines. Baixem un metres i tornem a la carretera, la seguim uns metres i agafem a la dreta un camí que ens baixa a Cal Serra Seca, passem per Les Solanes i les Basses del Salze, creuem a la dreta i passem el coll de Salze, girem direcció Nord i baixem per pista a l´ermita de Santa Magdalena del Salze, creuem uns prats direcció ponent i agafem la pista, passem per la caseta del Salze, per un bonic quintà de prats, Els Plans, i arribem a la cruïlla que puja a Les Montserratines, ara però, seguim un tros més de pista per visitar l´ermita de Santa Eugènia de la Mòra Comdal, retornem un tros de camí fins a la cruïlla d´abans, seguim a l´esquerra una pista forestal que deixem en poca estona per agafar a la dreta un camí que puja decididament al coll de Les Artigues, a partir d´aquí els desnivells ja son més llevadors, comencem a tenir boniques vistes de la Vall, passem per la font de Voltera on ens refresquem un xic. Seguint per camí marcat i amb poc desnivells passem per bonics miradors i arribem a la bonica font del torrent Mal, neix sota una gran paret de roca i avui ens rep amb un gran caudal d´aigua. Desprès de refrescar-nos, continuem el nostre camí, creuem el torrent Mal i poc després seguim direcció Nord-Est fins el Pla de Les Guàrdies, punt més alt de la ruta, girem direcció Sud i baixem a un avenc, es un gran forat a la dreta del camí, atenció que té una gran fondària, passem per un collet i enfilem al Cap del Roc del Grau, passem pel Turó dels Mals Aires i finalment, arribem al punt de sortida on acabem la ruta.

Ruta poc transitada on podem gaudir de molta calma i tranquil·litat, passa per indrets molt feréstecs, la vall amb els camps verds preciosos i les roques i agulles de les Montserratines espectaculars!. Els boscos, a la solana, domina el pi hi en les obagues, les alzines. Quina pena que les dues antigues ermites que visitem estiguin poc cuidades. L´ermita de Santa Magdalena, a prop de Cal Salze, han enterrat la paret del absis. i la de Santa Eugènia, esta molt deixada i ruïnosa. Es aconsellable visitar des de Cambrils el Castell i l´ermita Mare de Deu del Remei, on hi ha un bonic mirador, aixi com també visitar El Salí, amb la font salada, els molins i les antigues salines.

La ruta no té cap dificultat rellevant, he posat dificultat moderada pel dret camí de pujada al collet de Les Artigues. La ruta passa per pistes forestals i camins de bon seguir, marcats amb pintura o fites.

En aquesta època que hem fet la ruta, 25 de maig, hem trobat dos punts d´aigua, la font de Voltera i la font del torrent Mal. Es possible que en època de sequera sigui difícil trobar aigua.

Les fotos estan penjades seguint l´ordre de la ruta.