Uploaded May 5, 2018

Recorded May 2018

3.2
6.4

near Poblet, Catalunya (España)

Comencem la ruta a l’aparcament de la caseta d’informació que hi ha a la sortida de Les Masies de Poblet. Agafem el camí de La Pena i anem passant per la Pedrera de l’Escolta, el torrent dels Boixets, la Plaça de la Llibertat, una reconstrucció d’una carbonera, el mirador de la Trona, el Pou de Gel, els Vivers i Casa Forestal de La Pena, La Cascada i el mirador que hi ha davant les roques dels Frares Encantats. Continuem pujant per la pista fins arribar al Pic de l’Àliga. Des d’aquí anem pels Plans de Sant Joan fins arribar a un trencant que ens porta al mirador de La Pena. Tornem a la pista que ens portaria a Sant Joan de la Muntanya, però abans d’arribar-hi ens desviem a l’esquerra per anar a veure les ruïnes de l’assentament visigòtic de Miravet. Continuem Baixant fins arribar a l’ermita de Sant Joan. Anem a veure la Cova de Nialó i tornem a l’ermita per continuar ara ja en direcció cap a Les Masies fins arribar a l’ermita de la Santíssima Trinitat. Continuem cap el coll de la Vena i ja baixem fins tornar a arribar a Les Masies.
Tota la ruta es fa per pistes forestals i corriols en bon estat.
Intersecció amb Senda del Colom
Pou de gel molt destinat a proveir el monestir. A la llinda de la porta d'accés a l'interior del pou s'hi pot llegir la data 1748.
Construïda entre 1908 i 1910. Durant molts anys fou la residència del guarda forestal i la seva família.
A la segona meitat del segle XV ja hi ha documentada una important edificació a l'ermita, amb la capella i diverses cel·les, sota l'administració dels cònsols de Montblanc. A principis del segle XV, la princesa Elionor d'Urgell, germana de Jaume II d'Urgell, el Dissortat, va fer vida eremítica durant setze anys, des del 1414 fins a la seva mort el 1430, en una cova propera a l'ermita, anomenada des de llavors Cova de Nialó (contracció de N'Elionor). No se sap amb certesa si la princesa va fundar l'ermita que es coneix avui en dia o si solament la va restaurar i posar sota l'advocació de Sant Joan Baptista.
Intersecció amb el camí de l'Aigua
L'ermita es va reedificar el 1790 substituint una del segle XIV i ha estat restaurada modernament. Hi resten documents que parlen d'una altra ermita al mateix lloc en el segle XIV.
Intersecció amb camí a Les Cent Fonts
Intersecció Sender de l'Artiga
Es va originar al final del segle XIX vora unes fonts d'aigües ferruginoses: la Font del Ferro i la Font de la Magnèsia. Primer s'hi va construir l'anomenada Masia Blanca, i més tard, el 1887, el complex residencial de la Vil·la Engràcia, on es va edificar el primer balneari, per la qual cosa aquest nucli de població es coneix també amb el nom de Balneari les Masies. Més endavant s'hi van construir altres xalets i hotels, com l'Hotel del Centre i l'Hotel La Capella. És una zona turística i de segona residència, amb diversos apartaments de muntanya, hotels, restaurants i l'alberg de joventut Jaume I, gestionat per la Generalitat.