Moving time  5 hours 8 minutes

Recorded June 2020

3.4
6.8

near Sandhausen, Niedersachsen (Deutschland)

Het Noaberpad is een lange-afstands-wandelpad van 415 kilometer die start in Bad Nieuweschans en loopt naar Kleef in Duitsland. Hierbij volgt hij de Duits-Nederlandse grens door de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Het officiële aantal etappes is 25 tot aan Kleef maar hier is eventueel nog een uitbreiding naar Millsbeek mogelijk zodat je op 26 dag-etappes komt.
Door een verdeling van de route die ons beter uitkomt ivm het aanrijden en parkeren hebben wij het pad tot in Millsbeek in 20 stukken verdeeld.

Om de foto's in een betere kwaliteit te zien, klik op de pijltjes rechtsboven. De foto's worden dan vergroot en in een hogere resolutie getoond.

Vandaag een mooie route gedeeltelijk door het Graafschap Bentheim in Duitsland en verder over Nederlands grondgebied door de bossen van het Springendal, door het kunstgalerie-dorp Ootmarsum en door het Twentse landschap naar de brug over het kanaal Almelo-Nordhorn even zuidelijk van Groot Agelo.

Vanaf onze camping "De Rammelbeek" rijden we eerst naar Uelsen om de etappe te beginnen. In dit dorp staat een mooie kerk met daar tegenover het oude raadhuis, nu toeristenoffice. Even buiten het dorp staat een leuke molen die met tegenlicht erg fotogeniek is.
We verlaten het dorp via het sportpark, klimmen een heuvel op en komen uit bij het bronzentijd-museum, een soort van openlucht museum.

Vanaf hier lopen we over landweggetjes naar het gehucht Hensingen, een verzameling van 4 boerderijen in een mooie groene omgeving.
De omgeving is ook te bekijken vanaf de uitzichttoren een paar honderd meter verderop.
Hier ook een horeca-gelegenheid en startplek van diverse wandelingen.

Door het natuurpark Paardenslenkte waar we de grens weer passeren komen we vanzelf in natuurgebied Springendal, een prachtig nog tamelijk jong bosgebied boven Ootmarsum.
Hier vinden we De Bronnen, diverse plekken in het bos van waaruit kleine beekjes ontspringen.

Na het natuurschoon komen we in galerie-dorp Ootmarsum. Hier genoeg kunstschoon in de vele winkeltjes/galerieën. Via de Markt en kerkplein verlaten we dit fraaie dorp en beklimmen de Kuiperberg, het hoogste punt in de omgeving voor een mooi uitzicht rondom.

Aan de andere zijde dalen we weer af en lopen richting Groot Agelo door het open landschap.

In Groot Agelo op het kruispunt een kroeg met terras en een toeristisch infopunt voor de rondwandelingen die hiervandaan starten.

Wij lopen nog een stukje door over de zandwegen naar het Kanaal Almelo-Nordhorn waar het eindpunt voor vandaag ligt.
Het was een afwisselende tocht vandaag met natuur, cultuur, verharde en onverharde wegen / paden.

Link naar etappe Nr 8;

Link naar etappe Nr 10;

Start en parkeerplaats in Uelsen

Sacred architecture

Kerk van Uelsen

Tegenover de kerk staat het oude raadhuis, nu toerist-info. Dorp uit loop je langs de molen.

Linksaf

Op de top van de heuvel bij de schuilplek heb je uitzicht op de camperplaatsen en het sportgebeuren.
Museum

Bronstijd-museum

Een klein openlucht-museum over hoe men in de bronstijd leefde.

Rechtsaf over landweggetjes naar Hesingen

Het gehucht Hesingen

Hier linksaf naar de uitzichttoren.

Uitzichttoren

Bij de toren een horeca-gelegenheid.

Grensoverschrijdend natuurgebied

panorama

De grenssteen midden in het natuurgebied

Parkeerplaats Brandtoren

Hier staat ook een infobord met wandelingen door het Springendal.

De Bronnen

Midden in het Springendal ontspringen diverse bronnentjes.

Bij het bruggetje rechtsaf

Archaeological site

Grafheuvel

Rechtsaf bij het bankje

Vanaf het bankje een weids uitzicht over het veld. Verderop ligt nog een grafheuvel.

Pittoresk Ootmarsum

Sacred architecture

Kerk in Ootmarsum

Uitzichtpunt de Kuiperberg

De Kuiperberg ligt op 71 meter boven NAP.