Moving time  3 hours 16 minutes

Recorded January 2020

2.1
4.2

near Raval de l'Esparra, Catalunya (España)

L'ARGIMON (465m): Mare de Déu d’Argimon (Castell i Santuari), MONESTIR DE SANT PERE CERCADA, TURÓ DE SANT PERE VELL - "TORRE DEL FAR" (587m).

Recorregut semi circular des de la pista de L'Esparra- Raval de l'Esparra (Riudarenes, Santa Coloma de Farners). Comarca de La Selva, Girona.

L'ARGIMON és un dels 100 CIMS inclosos en el Projecte de la FEEC.

ACCÉS EN VEHICLE: Al nucli urbà de L'ESPARRA s'hi arriba des de Riudarenes, per 6 km de carretera asfaltada, la GIV-5514. Una vegada en el trencall de RAVAL DE L'ESPARRA, veiem el rètol de l'Argimon i continuem per pista forestal de sauló, en constant pujada. NOTA: Per arribar a l'Esparra, no fer cas al GPS en cas que ens porti pel mig de la Urb. "Can Fornaca": ple de badens i qye ens condueix per pistes forestals de bosc, algunes tallades, on cal 4x4.

Al Santuari s'hi pot accedir amb vehicle, a tenir en compte la pista de sauló trencat amb força pujada i el reduït espai per aparcar. La pista està en força bon estat, però podria haver-hi algun forat en cas de pluges.

Des d'on deixem el vehicle (en un marge de la pista que puja al Santuari) pugem al Santuari per un sender i baixem per un altre sender. Ambdós arranjats i amb algun tram esglaonats amb troncs. Desconec si el corriol uneix tot el recorregut des de l'Esparra al Santuari d'Argimon, doncs al menys a mi, la pista ampla em fa bastant pal. En aquest cas, seria interessant començar la caminada des d'Esparra mateix.

Nota: Una de les etapes de la Ruta de les 10 Ermites, és justanent la que discórre entre l'ermita d'Argimon i la de Sant Pere Cercada.

La ruta es pot plantejar en sentit horari o antihorari. Ambdues opcions són bones, doncs hi ha constants buja-baixes. El track està gravat en sentit horari.

====
RECORREGUT A PEU:
Des del marge de la pista on hem aparcat el vehicle surt un corriol que passa al costat d'una zona d'aterratge d'helicòpters. El bonic corriol està arranjat amb troncs i travessa un parell de vegades la pista forestal transversalment, per continuar enfilant-se en direcció a L'Argimon, amb algun tram de fort pendent.

Ens envolten ple d'alzines, alzines sureres, cirerers d'arboç, falgueres, molsa... i el sòl ben negre!

Passem per una bifurcació, que serà el corriol que prendrem a la tornada, per variar.

En breu ja arribem a l'esplanada prèvia al Santuari, on veiem una zona de barbacoes tancada. Hi ha un tou d'escales de pedra, que pugen. Aquest racó és magnífic.

Rètol pal indicador RUTA DE LES 10 ERMITES, Argimon Farners 1h25 i Sant Pere Cercada 4,5km 1h "Ruta 3").

SANTUARI DE LA MARE DE DÉU D'ARGIMON, del segle XI. L'església d'Argimon ocupa l'espai del derruït castell, i solament queda la capella romànica. Al segle XVIII es va construir l'actual santuari, amb l'esvelt campanar de torre, amb final piramidal, alçat al s. XIX.

No es pot accedir dins l'església, doncs està tancada amb reixa i forrellat. Però sí que podem pujar dalt el terrat de l'antiga església, amb restes de l'antic CASTELL D'ARGIMON. S'ha restaurat l'accés i el balcó, i s'hi puja per unes escales metàl.liques. Una gran balconada, al costat d'un corprenedor esperó rocallós, amb panoràmiques vistes a la comarca. Un mirador espectacular!!!

Després de gaudir de les vistes, anem a la part del darrera del Santuari: zona de grans blocs de pedra i un balcó natural.

Reculem fins el trencall on està el rètol de la Ruta de les 10 Ermites i seguim el corriol sotabosc amb senyals blancs.

Cruïlla del COLLET DE LES BRUIXES o DELS CARBONERS. A l'esquerra anem a Sant Pere Cercada i a la dreta a la Torre del Far i Farners. En aquest punt tenim la opció de triar si volem fer la ruta en sentit horari o anti-horari. El corriol que uneix la Torre del Far / Turó de Sant Pere Vell és molt maco.
He optat per anar a St Pere Cercada a l'anada i a la Torre del Far a la tornada.

Primer es davalla un corriol pedregós que desemboca en una pista forestal de sauló i sorra de platja, que ja no abandonem fins el Monestir, bo i seguint els senyals de pintura blanca.

Algun tram de la pista ha patit desperfectes per les pluges torrencials de la setmana passada (esllevisades, arbres caiguts, sots al camí...).

En un revolt del camí un rètol ens indica una FONT a la dreta, però no us feu il.lusions si la calor apreta, car la font està ben eixuta. No deu funcionar la mànega...doncs amb tot el que ha plogut el torrent porta molta aigua.

SOT DE LA PEDROSA. Quran la pista fa un gir de 180 graus, creuem un torrent amb aigua un parell de vegades.

FONT DE L'AVELLANER (rajolí d'aigua). Al mateix torrent amb aigua. Creuem el torrent, i la pista continua en pujada.

Prenem un trencall a mà esquerra als últims metres, per un corriol que ens deixa al MONESTIR DE SANT PERE CERCADA. "L'estat de conservació del temple, recentment restaurat, és excel·lent. De les dependències del cenobi només en resten algunes vestigis a les cases, actualment habitades, que hi ha a ponent de l'església. El claustre i les cel·les han desaparegut. L'església data del 1063. La nova església, romànica, fou construïda entre finals del segle XII i principis del XIII, consagrada l'any 1245 pel bisbe de Girona".

Desfem el camí per la mateixa pita i travessant novament el torrent al Sot de la Pedrosa, fins un trencall on hi ha una creu de pintura blanca. Prenem aquest camí, que ja serà totalment en pujada fins el cim del Turó de Sant Pere Vell.

Enllaç amb pista forestal (pal indicador):
senyals verds. Girem a la dreta, en direcció a 'Sant Pere Vell'. Torre del Far 0.9 km (a l'esquerra, aniríem a l'Ermita de Farners 4.4km)

Trencall esquerra a la Torre del Far (pal indicador "100m a Torre del Far").

TURÓ DE SANT PERE VELL. Gran vèrtex amb uns 2.5 m d'altura, amb escales. Dalt tenim vistes... bé més aviat llums.

Al cim s'hi troben les restes d'una torre fortificada (587m s.n.m.), que data del s. VIII, de l'Alta Edat Mitjana. La torre tenia un diàmetre de 9.8 metres. (Rètol explicatiu de l'Ajuntament de Santa Coloma de Farners).

Comença la davallada.
Esplanada cruilla: prenem el corriol del mig.

Primer el corriol és en pujada i després fa baixada picada i amb algun tram de pujada. Aquest sender és molt bonic: vegetació, sauló, sureres, pedres curioses, vistes....etc.

De nou a la cruïlla del COLLET DE LES BRUIXES o DELS CARBONERS. I ja retornem a l'ARGIMON (pujada) i al mateix caminet de l'anada (baixa,), tot i fem un tram de baixada per un corriol paral.lel.

Creuem una pista forestal amb esplanada, (possible aparcament de vehicle) i seguim davallant fins a trobar el punt d'inici de la ruta, que serà el final de la mateixa.

Bona caminada!

=====

CURIOSITATS:
Santuari de la Mare de Déu d’Argimon, Riudarenes, Selva. "La part superior del turó està ocupada totalment per un petit conjunt d'edificis del Santuari de la Mare de Déu d'Argimon, juntament amb algunes restes del Castell d’Argimon. Protecció: BCIN (Patrimoni. Gencat). https://www.catalunyamedieval.es/santuari-de-la-mare-de-deu-dargimon-riudarenes-selva/

* Sant Pere Cercada és una entitat de població del municipi de Santa Coloma de Farners, situat a la comarca de la Selva. Els habitatges s'agrupen al voltant de l'església del mateix nom, i són la transformació del que fou un monestir agustinià el 1136.

Zona aterratge helicòpters

Esquerra trencall

L'Argimon. Castell i balcó

Església Mare de Déu de l'ARGIMON

Cruïlla (rètol Ruta de les 10 Ermites)

Zona pedres i balcó natural

Corriol senyals blancs

Collet de les Bruixes

Trencall collet de les Bruixes o dels Carboners. Esquerre: st pere Cercada i Dreta: Farners

Pista forestal

Font (seca)

Creuar torrent

Font del'Avellaner

(rajolí)

Monestir Sant Pere Cercada

Corriol a Sant Pere Cercada

Trencall de tornada

Pista forestal: pal indicador ruta 'Sant Pere Vell'. Torre del Far 0.9 km, dreta

Esquerra: a Ermita Farners 4.4km

Trencall a Torre del Far (pal indicador): 100m

TURÓ DE SANT PERE VELL

Vèrtex geodèsic

Restes torre fortificada s. VIII

587m altitud, Alta Edat Mitjana 9.8m diametre

Esplanada: cruilla de camins . Corriol del mig

Cruïlla

Trencall (anada - tornada)

Pista vehicles (esplanada, possible aparcament)

Enllaç corriol pista 'pel dret'

Creuar pista forestal vehicles i continuar per corriol