Uploaded September 25, 2016

Recorded September 2016

3.1
6.1

near la Morera de Montsant, Catalunya (España)

Ruta espectacular i indispensable per a tots els senderistes i caminants del món que no tinguin vertigen.

La ruta comença al Carrer de la Font de la Morera de Montsant, segueix uns metres de carretera TV-7021 fins que es troba una drecera a l'esquerra. És el Camí dels Fareus, un camí que va guanyant alçada amb tranquil·litat i amb unes vistes exuberants tant de la serra del Montsant que la protegeix com de les zones vinícoles del Priorat.

Sense pèrdua el sender s'enfila fins que comença a trobar algunes cordes metàl·liques que ajuden a superar els primers entrebancs del Grau del Carabassal. És un grau entretingut amb zones de ganxos que permeten pujar molt ràpid i drets i gaudir d'unes vistes excepcionals. Un grau molt aconsellable.

Acabat el grau, el camí comença a planar, tot i que plana cap amunt, passa per indrets tan meravellosos com la Roca de les Cinc, penjada en el massís. Passada la Roca aèria, el camí transita enmig de prats salvatges sense pastures fins al Pla del Meloner. (Aquí el gps se'n va. No en feu cas; vam veure cabirols i els volíem fotografiar... però van ser massa ràpids).

Des de l'arribada al Pla del Meloner es veu un senyal altívol que indica la Cova Santa. No s'hi ha d'anar ara; s'hi va de tornada. Ara cal seguir el caminoi que baixa pels prats erms entre bosquets isolats d'aulines que menen al segon grau del recorregut: el Grau del Tomaset o Camí de Montsant. Aquest grau es fa de baixada i no té cap secret, és un senderó molt fàcil de fer i sense pèrdua que acaba a l'ermita de Sant Joan de Codolar.

Es passa per la plaça de l'ermita, per la casa de l'ermitana i rere l'edificació hi ha una cruïlla de senders. Sense pèrdua ni secret, s'ha d'agafar el que indica Grau dels Tres Esglaons. És un grau dret que per guanyar-lo s'han de salvar tres passos de ganxos, algun de dificultós. (Nosaltres vam ensopegar un ruixat en l'últim pas i vam superar-lo ajudats per una corda que portàvem). La dificultat quan no plou rau en la separació entre els ganxos... i alguns de nosaltres som força camacurts....

Fet el grau, aquesta ruta segueix cap a la dreta, cada vegada més lluny de la Morera de Montsant, i seguint dreceres que van pujant s'arriba a una altra zona espectacular i amb vistes infinites del Montsant i de la zona de Siurana i Cornudella amb el seu pantà. És la Punta de la Serra Major.

Ara només cal girar i seguir per la Serra Major. De seguida, cal superar un altre dels moments del dia, el 100cims de la Roca Corbatera que amb els seus 1163 m és el sostre comarcal del Priorat. Des d'aquesta altitud es pot gaudir bona part del Priorat amb el Baix Camp amb el Puig de Gallicant que protegeix Siurana, la zona d'Albarca, la Mare de Déu de Montsant i les diferents serres del massís. Un espectacle visual.

El camí transcorre per la Serra Major, en direcció a la Morera de Montsant fins que es troba un senyal religiós inequívoc. Aquí cal baixar per una drecera i en la bifurcació anar cap a l'esquerra fins a una balma que havia estat edificada. És la Cova del Meloner. És una cova en molt mal estat. Ara cal seguir pel Prat del Meloner fins a la Cova Santa, un forat profund i fosquíssim que rep els caminants amb espelmes enceses; una sorpresa agradable, enginyosa i agraïda. Un lloc per estar-s'hi una estona.

Se surt de la Cova Santa i se segueix per la drecera que s'enfila per la dreta i fa de talaia de la Roca de les Dotze i de la Roca de les Cinc, passa per damunt del Cingle del Fuster amb un repertori impagable de Roques emmarcades en un paisatge regalat per Déu a aquestes terres.

Ara la drecera baixa, es passa dins d'un carreró natural de pedra i de seguida tomba a la dreta. Aquí hi ha dues possibilitats: baixar per vertiginós Grau d'en Carrasclet o seguir per l'aeri i salvatge Grau dels Barrots.

Aquesta ruta segueix pel Grau dels Barrots, amb passos veritablement perillosos i impossibles per a persones amb vertigen tot i que tenen algun suport per facilitar la caminada.

El sender passa a tocar de la cinglera, per sota de balmes desprotegides i amables. Enmig d'aquesta buidor tenebrosa hi ha el Mirador del Priorat, un balcó excels per començar o per acabar a perdre la por al vertigen.

Se segueix el grau a tocar de la cinglera i quan hi ha una pedra entravessada i esbiaixada, amb quatre claus per facilitar el seu pas, cal anar a la dreta. El camí sembla que segueixi a l'esquerra; però no: S'HA D'ANAR A LA DRETA COM SI ES VOLGUÉS ENTRAR A LA MUNTANYA. El grau de Barrots baixa per darrere d'aquesta pedra esbiaixada amb claus que s'acaba de superar i que ara dibuixa un túnel natural espectacular que acaba amb els darrers ganxos d'aquesta jornada màgica.

Sense més dificultats, ara ja es pot anar baixant pel sender cada vegada menys dret fins que es troba amb la drecera que baixa del Grau d'en Carrasclet. Aquí s'uneixen tots dos i es dirigeixen cap a la Morera de Montsant deixant enrere el pas de les Tres Roques, últim moment per gaudir de la bellesa del Priorat, entrant al poble que es visita per acabar d'arrodonir aquesta ruta tan entranyable.

Si no teniu vertigen i voleu passar unes hores especials per aquest bé de Déu que és el Montsant, els Senyderistes iLusos us obliguem a fer aquesta caminada i a gaudir-la tant com la vam gaudir nosaltres!!!

AMUNT QUE FA BAIXADA!!!

Camí dels Fareus.

Grau del Carabassal (inici).

Risk

Grau del Carabassal (escales).

Grau del Carabassal (escales finals).

Panoràmiques, superat el Grau del Carabassal.

Cave

Balma.

Pas entre pedres.

Roca de les Cinc.

Camí de Montsant o Grau del Tomaset.

Sant Joan del Codolar o del Montsant.

Grau dels Tres Esglaons (inici).

Esglaó 1.

Esglaó 2.

Grau dels Tres Esglaons.

Esglaó 3.

Punta de la Serra Major.

Roca Corbatera (sostre comarcal del Priorat).

Roca Corbatera.

Serra Major.

Cave

Cova del Meloner.

Cova Santa (exterior i camí de la Morera de Montsant).

Cova Santa (interior).

Camí de Capçada.

Bifurcació entre els graus d'en Carrasclet i dels Barrots.

Pas difícil i Mirador o Balcó del Priorat.

Balcó del Priorat en el Grau dels Barrots.

Risk

Pas difícil del Grau dels Barrots, just abans de començar el descens final.

Descens del Grau dels Barrots.

Grau dels Barrots (ganxos).

La Morera de Montsant.

• Photo of jordidelacasa

jordidelacasa Apr 3, 2017

Ruta espectacular i amo trans molt intensos. Fantástica!!

• Photo of lorri

lorri Apr 3, 2017

Moltes gràcies per la valoració, Jordi. Encara hi queden alguns graus per gaudir-los. Seguim caminant que vivim en un paradís.