Time  one hour 46 minutes

Recorded November 2019

0.8
1.6

near Matadepera, Catalunya (España)

Curta però intensa pujada i baixada del cim de la Mola de Sant Llorenç des de l'aparcament de Can Robert de Matadepera.

Des d'aquí la ruta més directe per pujar al cim és resseguir la canal que pujant a tocar del Bolet de Can Pobla ens porta a enfilar-nos als cingles dels Cavalls per deixar-nos ja a la carena que corona l'ermita de Sant Llorenç del Munt en el cim de la Mola; haurem pujat gairebé 500 metres de desnivell en tot just 2 quilòmetres.

Per començar, des de Can Robert, prenem les dues dreceres que retallen la pista principal. El primer tram ens porta a passar pel bell mig de les tombes antropomòrfiques de Can Robert, mentre que el segon ens farà fer una petita i fàcil grimpada abans de deixar-nos altre copa la pista de Can Pobla. La seguim uns pocs metres però la deixem de seguida per l'esquerra per enfilar-nos pel tram rocallós de la Carena de l' Estret.

Deixarem aquest primer tram de roca per la dreta i planjarem un tros, també en roca, en busca de la sortida cap a una zona arbrada on trobarem un curiós tram d'escales per on pujarem, per anar a parar a un corriolet que ens porta a creuar una altra estreta pista que la creua (és la pista que ve de la Canal de l'Abella i porta a Can Pobla).

Creuarem la pista i buscarem un corriolet mig desdibuixat que s'enfila amunt pel mig d'una canal arbrada. Aquí, a manca de marques o fites, heu de seguir el track o deixar que us guiï la vostra intuïció, però en general, us diria que és molt difícil no acabar trobant el corriol que segueix pujant amunt mentre anem guanyant espectaculars panoràmiques a la nostra esquena vers la serra de l'Obac i Montserrat.

Aviat arribarem a la curiosa formació del Bolet de Can Pobla, al qual val molt la pena enfilar-se i contemplar les vistes que ens ofereix de tot el cingle dels Cavalls, dels seus esperons i de les canals que farem servir en la pujada i després en la baixada.

Deixem enrere el Bolet i seguim pujant per la canal més directa, la mateixa no té cap dificultat tècnica però evidentment va guanyant alçada amb força rapidesa; de forma que no trigarem gaire estona a arribar al capdamunt de la carena de Sant Llorenç, punt en el que ja veurem l'ermita que corona el cim de la Mola.

Ens apropem al cim en un darrer tram en que la pujada suavitza força. La Mola, per sobre dels 1.100 metres d'altitud és un cim mític per als vallesans i per la seva situació sempre és força concorregut, tot i això, per la ruta que hem seguit nosaltres seria extrany que hi trobéssiu gent.

Al capdamunt de la Mola, podem aprofitar per visitar el monestir de Sant Llorenç, prendre alguna cosa al restaurant o simplement gaudir de les fantàstiques vistes que se'ns ofereixen.

Baixem del cim per el caminet que tot resseguint la carena del Pagès ens portaria cap al Montcau.
Primer per un tram d'ampla carena i després, tot just després de girar a l'esquerra, per una petita canal empedrada on podem veure la Cova de l'alzina formada per una petita balma.

Baixem d'aquest tram empedrat estant molt atents perquè de seguida trobarem un petit corriol mig amagat que surt a l'esquerra planejant enmig de l'arbrat. Aquest corriol ens portarà a passar per dins de la Balma de la Llosa, on com a mínim haureu d'utilitzar la llum de la llanterna del mòbil.

Després de deixar enrere la Balma de la Llosa, arribarem de seguida a un tram de roca nua que haurem de creuar, podríem dir que és una mica aeri, però amb la roca seca no dóna cap sensació de perill, o com a mínim aquesta és la meva impressió personal. No patiu perquè no és gaire complicat de passar-hi.

Arribem a un altre tram arbrat, és la Canal Gran o del Mal Pas, que creuarem per, sense sortir ja del corriol ben obac, arribar a una curta i estreta canal pintada amb un gran 3 de color blau. La remuntem, havent de superar en el seu recorregut una gran roca arrodonida, que mig escalem per la banda esquerra i que ens deixa al Collet dels Cavalls.

Aquí, podriem girar a l'esquerra i acabar de remuntar fins altre cop ser al capdamunt del cingle dels Cavalls o, i és el farem nosaltres, girar a la dreta i començar a baixar la canal que segueix el recorregut inicial del Torrent de la Querosa.

Aquesta canal baixa amb molta força, primer enmig d'arbres i després per un tram de roca nua, però que tot i el fort desnivell, no presenta un gran perill ni una dificultat tècnica exagerada, només heu d'anar buscant els punts per on us trobeu més còmodes per anar baixant; podeu fer-ho per la pròpia roca nua o apropant-vos als trams on hi ha vegetació i sempre us podeu anar ajudant de les arrels i dels troncs dels arbres.

Arribareu a un punt on si giréssiu a l'esquerra anireu a parar altre cop al peu del bolet; nosaltres però seguirem canal avall anant perdent altitud amb rapidesa, per anar a trobar finalment la mateixa canal per on hem pujat en l'anada, una mica més avall del Bolet de Can Pobla.

Ara només ens queda desfer el camí que havien fet en la pujada per arribar al punt inicial d'aquest entretinguda ruta.
Parking

Aparcament Can Robert

Archaeological site

Tombes de Can Robert

Carena de l'Estret

Escales

Canal Amunt

El Bolet de Can Pobla

Carena (ja veiem la Mola)

Sant Llorenç del Munt (La Mola)

Cave

Cova de l'Alzina

Cruïlla cap a la Balma de la Llosa

Cave

Balma de la Llosa

Sender Aeri

Canal del Mal Pas o Canal Gran

Canal amb un 3 pintat en blau (grimpar)