Uploaded March 29, 2014

Recorded March 2014

3.9
7.7

near Capolat, Catalunya (España)

Llarg itinerari circular per la prepirinenca Serra de Busa -en realitat, un altiplà encinglerat- en què, partint de la Vall d'Ora al sud-est de la Serra, s'ascendeix als punts més alts i amb panoràmiques més àmplies de la Serralada: La Guàrdia al vessant sud, el mirador del Capolat i el Capolatell cap a l'oest, i el Cogul i el Serrat de la Llebre al nord. El recorregut ens permetrà també conèixer alguns interessants indrets que testimonien la intervenció humana al llarg del temps (balma del Xalet, ermita de S. Cristòfol, font de Busa, monestir romànic de Sant Pere de Graudescales...) i gaudir d'uns paisatges i vegetació força variats.

La ruta arrenca de l'aparcament de la Vall d'Ora, al costat del Molí de Ca l'Ambròs, on hi ha instal·lats diversos plafons explicatius de la zona. Des d'allà, travessant el riu d'Aigua d'Ora per un pont romànic i seguint una ruta senyalitzada amb pals indicadors, de seguida arribarem al mas del Pujol, per enlairar-nos per un corriol entre rouredes cap al Grau d'Orriols. En el camí de pujada trobarem la desviació cap a la Balma del Xalet, un històric indret amb plafó informatiu i excel·lents vistes cap a la Vall d'Ora al qual s'arriba per un corriol equipat amb algunes cordes, tot i no tenir cap dificultat.

Reprenent el camí, el corriol continua enlairant-se fins a desembocar en una pista que passa al costat del mas d'Orriols, pista que abandonarem poc després per prendre el camí cap a l'escala vella (que es pot evitar desviant-nos pel senyalitzat camí cap a les Collades). Seguint la ruta passarem per la bonica font dels Reguerets i l'espectacular balma de Cal Cabreró, abans d'arribar a una canal equipada amb una escala metàl·lica, esglaons de fusta i cables, que se supera sense dificultats i ens obre el camí cap a l'extens Pla de Busa.

Seguint a continuació un evident i planer camí, de seguida arribarem al mirador de la Bertolina, amb bones panoràmiques del cingle de la Creu i el turó de l'Escala, així com de la Vall d'Ora i cap al sud. Des d'aquest punt podem optar per continuar pel marge de la cinglera fins a la Guàrdia, el punt més alt del vessant sud de la Serra, o com en aquest cas recórrer abans una part del Pla de Busa per acostar-nos a l'ermita de Sant Cristòfol, del segle XVIII, i la rústega font de Busa, per seguir després cap a la Guàrdia.

Caminant doncs des de la Font de Busa cap a la Guàrdia, caldrà travessar el pla de Busa en sentid sud-oest fins trobar la pista asfaltada que ve del coll d'Arques, que remuntarem fins a una àmplia collada. Prenent una pista a la dreta d'aquesta collada, assolirem aviat el cim de la Guàrdia, amb una caseta de vigilància forestal i esplèndides vistes cap a la Vall de Lord, Sant Llorenç de Morunys i el Port del Comte.

Per dirigir-nos cap al Capolatell des de la Guàrdia haurem de desfer part del camí, ara baixant pel dret sense cap dificultat per terreny amable decantant-nos cap al nord-est, fins connectar amb una pista que abandonarem més tard per seguir un corriol fitat que ens deixarà al camí cap al magnífic mirador del Capolat, amb grandioses vistes cap a la vall de Lord i el seguit de serralades que, d'est a oest, connecten visualment la Serra d'Ensija amb la Mola de Lord i la Llosa del Cavall. Seguint un fressat corriol cap a l'oest arribarem poc després al pont metàl·lic que ens permetrà endinsar-nos en l'espectacular Capolatell, l'antiga presó de Busa en la Guerra del Francès.

Retornant al mirador del Capolat pujarem en sentit nord-est cap a la part més alta de la Serra, llarg recorregut que farem seguint el marge de la cinglera nord, amb espectaculars vistes dels espadats i per un camí en alguns trams poc evident, tot i que sense cap dificultat d'orientació. En aquesta part del recorregut passarem pel punt culminant de la Serra, el Cogul, i seguirem la cinglera fins trobar la pista del Grau de les Collades. En aquest punt començarem a baixar per la pista fins arribar a un corriol bastant fressat (cal estar atents perquè es troba en una cruïlla de pistes i pot passar desapercebut) que, pel Grau de Sant Pere, baixa per bonics paratges boscosos i desemboca a la pintoresca esplanada on es troba el romànic monestir de Sant Pere de Graudescales.

Seguint des del monestir cap al sud per la riba oest de l'Aigua d'Ora, arribarem al pont del Molí del Solà, que travessarem per canviar de riba i, després de passar per l'ermita de Sant Lleïr, arribar a l'aparcament on havíem iniciat la ruta, 25'5 km i 1375 metres de desnivell positiu més tard (segons la ibp, més precisa que les dades aportades pel GPS).

Reportatge fotogràfic complet:

Grau de Sant Pere

Sant Pere de Graudescales

Font de l'Auba

Pont Molí del Solà (Cal Guirre)

Sant Lleïr

• jordi alay Nov 8, 2015

Extraordinari itinerari, amb uns paisatges fantàstics.
    Molt recomanable, la fare amb el meu centre excursionista. Gràcies per la descripció tant acurada.

• Photo of Germinal V.

Germinal V. Nov 8, 2015

Gràcies per l'opinió: socialitzar les bones experiències sempre és una satisfacció. La Serra de Busa, sovint poc coneguda, és realment extraordinària. Salut i bona muntanya.

• Photo of xampinyo

xampinyo Apr 21, 2019

Pujada amb punt aventurer, vistes fantàstiques, gràcies per la ruta ha estat un plaer

• Photo of Germinal V.

Germinal V. Apr 21, 2019

També és un plaer poder socialitzar la intensa vivència viscuda a la natura. Una gran i no gaire coneguda serra la de Busa, plena de magnífiques sorpreses!