Uploaded September 9, 2019

Recorded September 2019

4.0
7.9

near la Garriga, Catalunya (España)

Caminada des de la Garriga als Cingles de Bertí, passant pel Santuari de Puiggraciós i l’església de Sant Pere de Bertí i tornada per Figaró i el camí fluvial al costat del riu Congost.

Comencem al centre del poble creuant el riu Congost per seguir el PR C-33, passant pel costat de la Doma (cementiri i antiga església de la Garriga) pugem per la Serreta cap a les planes de can Miquel, on seguim amunt fins al serrat de l’Ocata on enllacem amb la pista que puja fins a Puiggraciós, on visitem l’església i la torre de comunicacions.

Seguim endavant per l’ample camí, passant primer pel coll de can Tripeta i el grau Mercader, passat el qual seguim un camí a l’esquerra que desprès de creuar el torrent del Traver, pugem al enrunat castell del Clascar, on seguim un corriol a l’esquerra que ens condueix ràpidament a l’antiga església romànica de Sant Pere de Bertí.

Deixem el PR, per seguir ara el GR-5, passant per un corriol al costat del Cingles de Bertí, que en permet arribar sobre de la Trona, un gran bloc de pedra que sobresurt de les parets rocoses, suspès damunt del Sot del Bac i amb una amplia panoràmica sobre la vall del Congost, part del Vallès Oriental amb la Garriga, Tagamanent i el Pla de la Calma.

Baixem pel grau de la Trona seguint altre cop el PR, fins al sot del Bac, clot emboscat del que sobresurten unes agulles anomenades “les germanes” on s’hi practica l’escalada, arribem a la població del Figaró, on deixem altre cop del PR, per seguir el camí fluvial del riu Congost, que ens permet arribar ràpidament al punt de sortida.

Santuari de Puiggraciós.-
Està situat al vessant oriental dels Cingles de Bertí, a una altura de 690 metres, sota el cim del Puiggraciós. Des del Santuari es pot gaudir d’unes bones vistes sobre tota la carena dels cingles de Bertí, la vall del Congost (la Garriga, Figaró i part de l’Ametlla del Vallès), la plana del Vallès cap a Granollers, així com, el cim del Tagamanent i el massís del Montseny.

Al Santuari s’hi venera l’imatge de la Mare de Déu de Puiggraciós, que data del segle XV, és d'estil gòtic, daurada i policromada i representa a Maria, dreta, alletant l'Infant. Aquesta Verge, ja és venerava a l’església de Sant Pau de Montmany, però el mal estat d’aquesta església va obligar a construir aquest Santuari per a traslladar-hi l’imatge.

Les obres varen començar a principis del segle XVIII i ja al 1711 és va obrir al culte i al 1737 ja s’havia construït el retaule de l’altar major. El cambril va ser construït més tard i s’en té constància a partir del 1771. També s’hi va construir la casa de l’ermità, hostatgeria en la que Raimon Caselles situa bona part de les baralles narrades en la seva novel•la, els sots feréstecs.