Moving time  42 minutes

Recorded October 2018

0.5
1.0

near Cahors, Occitanie (France)

Petit tram per fer baixar el dinar del GR65 francès, que sembla que correspon al Chemin de Saint Jacques.

Ofereix excel·lents panoràmiques sobre el nucli històric de Cahors, on destaca l'impressionant Pont Valentré, al costat de l'Alberg de Jeunesse de Cahors. Després de passar per ell, creuem la carretera D27 (km 0.3) i ens enfilem fortament al cingle que tanca el riu Lot i la vila de Cahors per un camí amb petits trams d'escales. Un cop s'acaben (km 0.5), pren la direcció sud i la pujada se suavitza, transitant per un bosquet que a la tardor presenta uns colors meravellosos. Més endavant trobem una bifurcació (km 0.7) i prenem el corriol de l'esquerra, que ens presenta diferents punts amb unes vistes panoràmiques de Cahors que fan merèixer l'esforç de la pujada. Seguint la mateixa direcció, retrobem més endavant la pista principal fons arribar a una pista asfaltada (km 1.2), que seguirem a l'esquerra en sentit descendent fins arribar a la Croix Magne (km 1.4), on hi ha una perspectiva global diferent de la ciutat de Cahors.

Desfem el camí per la pista principal fins a les escales (km 2.4). Si seguim un pèl avall, tenim un bonic replanet que domina el Pont Valentré. Desfem el camí, baixem per les escales i tornem a creuar el riu Lot pel pont. Una passejada per les vinyes que hi ha a l'altra banda del riu és una petita mostra de la quantitat de vinya que hi ha a la zona, que també destaca pel cultiu de la pomera.
L'alberg, per la seva arquitectura, és un volum senzill i mineral que es troba a pocs minuts del centre de Cahors i a tocar de l'estació del tren.
El pont Valentré o pont de Balandras és un antic pont de pedra medieval que creua el riu Òlt, per l'oest de Cahors. Ofereix avui, amb les seves tres torres fortificades i els seus sis arcs precedits de pics aguts, un exemple excepcional d'arquitectura de defensa medieval, convertit en el símbol de la vila de Cahors. Construït en els temps de les guerres franc-angleses, el pont Valentré, pel qual encara s'entra a la ciutat de Cahors, constitueix un rar exemple d'arquitectura militar francesa d'aquella època, i és un dels ponts medievals fortificats més bells que subsisteixen encara. La seva construcció va ser decidida pels cònsols de la vila en 1306, i la primera pedra va ser col·locada el 17 de juny de 1308. Tenia una funció de fortalesa, destinada a defensar la ciutat contra els atacs provinents del sud. No obstant, no va ser atacada ni pels anglesos, ni per Enric IV. En forma d'esquena d'ase o arc escarpat, amb 138 metres, de longitud, sis grans arcs gòtics de 16,50 m, perfectament conservats, amb uns avanços emmerletats i en forma de bec, dominat per tres torres emmerletades de planta quadrada i uns matacans que dominen l'aigua des d'una altura de 40 metres. Dues barbacanes protegien el seu accés, però la del costat de la ciutat ha desaparegut. La construcció havia de portar a la creació d'un segon eix comercial est-oest, doncs l'existent fins llavors estava orientat de nord a sud. Això va suposar una important modificació que anava a repercutir en tota la ciutat. El pont estava protegit espiritualment per una capella dedicada a la Verge a la fortalesa occidental. Fou acabat l'any 1378.
Cahors (en occità Caors) és un municipi d'Occitània. La ciutat també és coneguda per les seves vinyes. El lema de la ciutat, en occità, és : «Sèm de Caors, avèm pas paur», això és «Som de Caors, no tenim por». El creixement de la urbanització de la ciutat es veu condicionat per la topografia molt turmentada de la vall de l'Òlt. La barra de relleu constituïda per l'istme de l'Òlt, s'assembla de fet a un pont suplementari. D'altra banda les parets abruptes que constitueix el circ de les Cevenes que són vessants tibants, àrids, avui desertats per la vinya, que són límits naturals a la urbanització de la ciutat. La vall s'eixampla només per l'est amb les terrasses de Cabessut i de Terra Roja. A l'oest, amb la terrassa de La Beraudiá (Labéraudie en francès), l'expansió és limitada pels riscs d'inundació. Al sud, xoquem amb els vessants abruptes del Mont Sant Circ (Mont Saint-Cyr) i del Puèg d'en Geli ? (Pech d'Angély en francès). Malgrat tot, hi havia avantatges: una defensa fàcil, el riu navegable, sovint perillosa però més segura que els camins en l'Antiguitat, la situació de cruïlla, confluència del Bartassec, etapa fàcil sobre la via Tolosa de Llenguadoc-Rodés. El desenvolupament de la ciutat s'ha fet essencialment sobre un eix nord/sud.
El GR65 segueix a la dreta, la Creu es troba a l'esquerra.
Mirador sobre la ciutat de Caors. L'alçada de la vegetació impedeix una visió complerta, però tot i així, val la pena d'arribar-se fins aquí per gaudir de les vistes.
Coneguda també com la Maison d'Eau, es troba a prop del Pont de Balandras. Aquesta antiga estació de bombament d'aigua del segle XIX conserva la maquinària original. Es converteix en una zona d'interpretació a Caors i el seu país. Allotja exposicions permanents i temporals relacionades amb el tema de l'aigua.
Als peus del pont de Balandras, aquest jardí plantat de vinyes fa ressò del vi de Cahors. És la sortida del circuit dels Jardins secrets.