Moving time  3 hours 21 minutes

Recorded December 2019

1.9
3.7

near Bugaya de Arriba, Valencia (España)

POU DE NEU DEL MAS DE SANT IGNASI - CIM DE LA CARRASQUETA - POU DE NEU DE LA CASETA MIRALLES - POU DE NEU DEL SURDO - SENDER ECOLÒGIC

Es desplacem fins el port de la Carrasqueta per anar a visitar 3 dels 5 pous de neu que hi han en la serra de la Carrasqueta. Els altres dos que no podem vore son el pou de neu del mas de la Castellana, per estar en un lloc intransitable i ple de brossa, on decidim tornar-se'n, i el del port de la Carrasqueta o Carrasco Baix, per estar en una propietat privada. També es el cas del pou del Surdo, que està en propietat privada, però al estar prop de la tanca, es pot vore bé.

Comencem la ruta en el mateix parquing que hi ha en el port de la Carrasqueta, a 1020 m. d'altitud, on agarrem una senda senyalitzada que ens porta vorejant la carretera fins arribar a un punt on creuem dita carretera, per anar per una pista de terra a visitar el primer pou de neu.

Es tracta del pou de neu del mas de Sant Ignaci. En primer lloc ens trobem en el mas, prou derruit, i on mes avant podem vore el pou i el aljub ben conservat. Mes avant divisem ja el pou de neu.

Tornem a la pista de terra on continuem i a pocs metres ens trobem en una bifurcació, on agarrem la pista de la dreta. Continuem i a poc metres es desviem cap a la dreta, per intentar trobar el segon pou de neu, però desistim i se'n tornem, ja que hi ha massa brossa i ens es impossible trobar-la.

Continuem cap amunt fins arribar a una senda ampla i empedrada, que es la linde entre les comarques de l'Alacantí i l'Alcoià, i que ens porta fins el vèrtex geodèsic de la Carrasqueta, a 1205 m. d'altitud. Tenim unes vistes molt boniques, on es pot divisar la serra de Migjorn, la Font Roja, la serra de Mariola, el Benicadell, i fins i tot el Monduber i un troç de la Serrella, Aitana i Puig Campana.

Seguim fins arribar al refugi de l'Esbarzerets i a pocs metres trenquem a l'esquerra, i un poc mes avant a la dreta, per una senda poc visible i que ens porta fins al pou de neu de la caseta de Miralles. Està prou derruida, i es troba en un lloc poc accesible però que no impedeix visitar-la. Continuem camp a traves fins arribar a la pista, on passem per la caseta de MIralles, un poc mes avant el mas de Brossa i abans de tornar a creuar la carretera, i a un desviament que porta al pou de neu de la Carrasqueta, però que no podem vore per estar en una propietat privada.

Creuem la carretera i aplegant al parquing es desviem per un camí asfaltat que puja fins el pou de neu del Surdo, molt ben conservat i que també està dins d'una propietat privada, i que al estar prop del camí, podem observar de prop. Tornem per la Senda Ecològica que es troba a la dreta del camí asfaltat cara cap avall, on ens porta finalment al parquing.
Parking

Parquing - Inici

Esquerra

Creuem la carretera, i continuem per la pista.

Mas de Sant Ignasi

Aljub

Aljub del mas de Sant Ignasi.

Pou

Pou de neu del Mas de Sant Ignasi

El Pou del Mas de Sant Ignasi o de Carrasco Alt es troba al municipi de Xixona, a la comarca de l’Alacantí. S’ubica a la Serra de la Carrasqueta en la zona alta del Port de la Carrasqueta i en les proximitats del Mas de Sant Ignasi. La data de construcció es sobre 1880 – 1890. Nevera de planta circular excavada en un vessant orientat al est. Els murs són de maçoneria regular i morter de calç, aconseguint una altura de 2,30 m i un gruix de 0,80 m.

Dreta

Trenquem cap a la dreta, per anar a buscar el pou de neu del Mas de la Castellana, però hi ha massa brossa i no es veu res, per lo que desistim i tornem arrere.

Monolito

Mollons

Vista a la serra de Migjorn.

Vistes al Puig Campana

Vèrtex Geodèsic de la Carrasqueta

Refuge

Refugi de l'Esbarzeret

Pou de neu de la Caseta de Miralles

El Pou de Caseta Miralles, de Dilluns o Pouet de Gasparó es una nevera de planta circular, i sobreïx el mur parcialment, fins els 2 m. d’alçada, amb una amplària de 0,70 m. Pou circular, 9 m. de diàmetre, la meitat inferior està excavada en la roca, i conserva una profunditat entre els 6,60 i 5,50 m. (nivell de la base de les portes). Actualment colmatat per derrocs i amb vegetació. Té una capacitat de 350 m3 i es distingeixen 4 portes d’1,20 m., No conserven la llinda superior de la porta. No resta cap indici de voltes i trespols i cal suposar que no seria amb volta de maçoneria. Tal vegada un sostre de bigues, canyís i teula. Possiblement la seua data de construcció fora al segle XIX.

Pou d'aigua

Caseta de Miralles

Pou

Encreuament

Si no s'haguerem desviat per anar a vore el pou de neu, haguerem eixit a este puesto.
Information

Mas de Brossa

Camí al pou de neu de la Carrasqueta

Este camí porta al pou de neu de la Carrasqueta. Però es propietat privada i no es pot passar.
Information

Informació

Pou de neu del Surdo

El Pou del Surdo es troba al municipi de Xixona, a la comarca de l’Alacantí. S’ubica a la Serra de la Carrasqueta / Els Plans. La data de la construcció es del segle XIX. El dipòsit es va excavar parcialment en el substrat calcari i va aconseguir major elevació gràcies a la construcció d’un aterrassament escalonat en la part sud. La fàbrica dels murs exteriors utilitza maçoneria regular amb morter i presenta una planta circular. L’interior del pou és igualment de planta circular, amb un diàmetre de 11,40 m i 11,20 m de profunditat. La seua capacitat es calcula en uns 1.100 m³. Les parets interiors i el fons de la nevera presenta un revestiment de ciment, atés que el pou es va utilitzar posteriorment com a cisterna a la qual es va incorporar una escala metàl·lica adossada al mur i el mecanisme d’una bomba manual per a l’extracció de l’aigua.

Sender Ecològic

Ruins

Pou de neu de la Carrasqueta

El Pou de la Carrasqueta o de Carrasco Baix es troba al municipi de Xixona, a la comarca de l’Alacantí. S’ubica a la Serra de la Carrasqueta. El pou va ser excavat en el substrat calcari i elevat de la superfície mitjançant un aterrassament de la pedra producte de l’excavació. L’obra aèria és de maçoneria de cadirer amb morter i els paraments adopten forma octogonal; els murs presenten una altura de 2,40 m i un ample de 0,70 m. L’interior és un pou de planta circular, amb un diàmetre de 12 m, sent la seua profunditat de 12,70 m. La seua capacitat és de 1.430 m³. El fons apareix amb un farciment de pedres i vegetació. Les parets del dipòsit es van excavar en la roca, sent apreciables les marques de les perforacions de barrinat. Només la part més elevada del pou presenta les parets construïdes amb maçoneria i morter, la prolongació del qual constitueix el mur perimetral del dipòsit.