Uploaded September 21, 2017

Recorded September 2017

2.7
5.3

near Sant Julià de Cerdanyola, Catalunya (España)

Sant Julia de Cerdanyola - Torrent de la Font del Castell - Torrent de la Coma Verda - Les deveses - Coll de Jou - Pas de la Tanca - Collada de Sobirana - Canals de Ventaiola - Pla de Sant Cristofol - Clot de la Fou - Camp de l´Ermita - Collet de Llobató - Collada de Sant Miquel - El Grapissot - Collada del Tosquer - Collada de la Taleia - La Taleia - Pas de Malanyeu - Serra del Mill - Pas de la Creueta - La Creueta - Balma dels Desertors - Mal Pas - Roc Blanc - Font dels Renocs - Font del Bullidor - Font de la Baga - Torrent de l´Albiol - Cap del Grau - La Creu - Ca l´Agusti - Sant Julia de Cerdanyola.

Sant Julià de Cerdanyola és un poble situat en una àmplia vall sobre Guardiola de què el separa un impressionant salt. Després de salvar el desnivell, amb les àmplies vistes que es van obrint de les serres de Berguedà, el primer que crida l'atenció a mesura que un s'acosta a el poble són les inacabables fileres de parets i darrere, espessos boscos. Aquests dos elements, camps abandonats i boscos, a més de les extenses panoràmiques, seran constants de la ruta que es proposa aquí, que més o menys segueix el perímetre del municipi.

La ruta comença al pont a l'entrada del poble, a la banda del que va ser en un temps l'antic molí. Però abans de posar-se en marxa, val la pena omplir les cantimplores a la Font de l'Castell, uns 100 metres per la carretera a Falgars, en un racó on hi ha taules i cadires de pedra en forma de bolets. L'aigua és boníssima!

Després de pujar per una aspra cresta, el camí baixa per buscar el llit de la riera. Veureu que el llit estava conreat, amb les típiques parets i, a peu de la paret a la dreta, hi ha un petit arc perquè baixés l'aigua pluvial sense espatllar els conreus. De fet, tot el torrent estava canalitzat per poder aprofitar la bona terra de la llera.

Ja a l'altre costat, el camí comença a pujar la costa i la vista es va obrint. Passem per antics camps i algunes barraques integrades en les parets. Aquests camps van ser vinyes, gràcies a un decret de mitjan el segle XIX que eximia d'impostos a les terres ermes si es dedicaven a la vinya. La fil·loxera a la fi de la mateixa segle va suposar la fi d'aquesta activitat i els camps es van reconvertir a altres cultius, per acabar abandonant.

Un cop a dalt, la ruta segueix la carena cap al Coll de Jou. El camí passa per zones de bosc però de tant en tant ofereix boniques perspectives de Puigllançada i Tossa d'Alp cap al nord i el poble i la seva àmplia vall cap al sud. Al Coll de Jou, creua la pista i puja la cresta per buscar un camí molt agradable que passa per un bosc de faigs fins a la Artigassa. Una "artiga" era una zona que es conreava de forma periòdica, cinc anys sí i deu anys no, i aquí de nou veiem les parets dels camps.

D'aquí, el camí baixa a la collada Subirana, creua la carretera i puja de nou pel bosc fins al Planàs de Baix, una zona plana on tornem a veure restes d'antics camps i avui convertida en bosc

La ruta voreja el pla i desemboca a una cruïlla de pistes enfront d'una altra zona de cultiu abandonada fa molt de temps, el Camp de l'Ermità. A partir d'aquí, emprèn una decidida pujada pel bosc. Torna a sortir a una pista al Collet Llobató. Des d'allà es veu el poble de Sant Julià baix, lluny, i darrere, Pedraforca i el Cadí. És un bon lloc per fer una parada i absorbir el panorama. A mà esquerra arriba un camí marcat com a PR que porta fins a la Pobla de Lillet per les crestes de la serra de el Catllaràs.

La ruta deixa la pista per buscar la Font de l'Llop, just sota la Collada de Sant Miquel i l'imponent Roc de la Clusa. La font pot assecar-se en èpoques de sequera però està arreglada. Per descansar, podeu pujar a la Collada de Sant Miquel. No és que hi hagi grans vistes però és una zona agradable i tranquil per reposar forces.

El camí emprèn la baixada sota les parets de l'Roc de la Clusa. A l'arribar a una zona més plana, anireu cap a l'esquerra per buscar la cresta àmplia que fa de divisòria entre les valls de Malanyeu i Sant Julià de Cerdanyola. Les clarianes al bosc ens permeten veure cap al sud i el nord i intuir, molt avall, el fons de les valls. El camí es converteix en una pista de desembosc que arriba a un coll i torça a la dreta. El nostre camí segueix recte, ara cada vegada més estret i exposat. Cal posar molta atenció a les marques ja que la ruta va buscant el millor pas, alternant entre el costat sud i nord de la carena o passant per la carena mateixa. Val la pena aturar-se en els punts més segurs i gaudir de les vistes; són realment impressionants.

Finalment, la ruta enllaça amb el camí que ve des de Malanyeu (anomenat el Mal Pas) i baixa cap a la dreta amb fort pendent. En alguns punts, veureu petites zones aplanades i semicirculars, amb terra més aviat negra i fragments de carbó vegetal. Són antigues places carboneres que aprofitaven els boscos per fer carbó. Més avall, es veuen parets d'antics camps, abandonats ja fa molt de temps.

La ruta entronca amb la pista que baixa de la collada de les Bassotes. Una mica més avall, la ruta gira per una pista a l'esquerra. Tant aquesta pista com la pista que segueix al davant marquen el traçat d'un antic ferrocarril de tracció animal construït als anys 20 per baixar troncs. El ferrocarril arrenca sota de la casa Cap d'en Pla (encara es veuen les quadres per als animals) i va baixant en suau pendent fins a un telefèric sobre de l'Collet, prop de l'túnel de Guardiola. A partir d'allí, la fusta es portava a les mines de Fígols. Actualment, gairebé tot el seu recorregut és una pista forestal. Tornem a veure les parets d'antics camps, ara totalment colonitzats pel bosc. La pista acaba i continua un camí que passa a la banda de la Font de la Baga, que és més aviat una surgència d'aigua.

El camí creua el fons de la vall i remunta la costa a l'altre costat. Gairebé a dalt, veiem una roca amb una curiosa forma. Es el Confessionari. Ja a dalt, sentim el so de l'aigua i el camí de baixada descendeix a la banda d'un canal que transporta l'aigua d'una font cap al poble, on és distribuïda per una complexa xarxa de canals de reg a tots els horts al voltant de poble. Mentre baixem, ja amb el poble a la vista, veurem una part d'aquesta xarxa. Arribem a la creu que marca l'entrada de la vila i baixem cap al punt de partida.

Aquesta ruta és bastant llarga i exigent, acumula un desnivell total de poc més de 1.000 metres. Si us canseu, hi ha diversos punts on es pot tallar la ruta i tornar a el poble: 1) Al Coll de Jou, baixant per la pista o, una mica més amunt de la cresta, l'antic camí (marcat amb pintura blava); 2) En la collada Subirana, baixant per la carretera; 3) Al Planàs de Baix, baixant cap a la dreta per la pista fins arribar a la carretera de Falgars; 4) I al Camp de l'Ermità, baixant cap a la dreta per una pista zigzaguejant, de nou fins arribar a la carretera de Falgars.

El tram més aeri de la cresta divisòria fins al camí de l'Mal Pas no és apte per a persones que pateixen de vertigen. Una alternativa és utilitzar la pista que ens arriba a la trobada a la part més àmplia de la cresta i baixa cap a la dreta en un coll. La seguim cap avall, sempre cap a la dreta (Est) i arribem a una pista principal, just abans de la Collada de les Bassotes. Aquí girem cap a l'esquerra, de nou cap avall, i seguim baixant fins a veure les marques de el camí que baixen des del Mal Pas.

Panoramica Pedraforca

Cap del Gran PR-C 129

Font dels Renocs

Panoramica Serra del Pedraforca

Pas de Malanyeu

Mountain pass

Collada del Tosquer 1475 mts.