Download

Be the first to clap
11,860 ft
7,491 ft

near Ammāmeh, Tehrān (Iran)

خط الراس اسپیدچال به مهرچال یک خط الراس نیم دایره شکل است که از ارتفاع ۲۵۰۰ متری شروع و در ارتفاع ۳۹۰۰ متری خاتمه پیدا میکند. با دو تن از دوستان اقلیم۴ام بعد از پارک ماشین در یکی از کوچه های امامه بالا در ارتفاع ۲۳۵۰ متری ساعت ۵:۳۰ صبح‌ شروع به پیمایش این مسیر کردیم. مسیر ابتدایی بسیار گنگ و پرشیب است طوریکه در ۷۵۰ متر حدود ۲۵۰ متر ارتفاع میگیریم. بعد بر روی ابتدای خط الراس قرار میگیریم که بسیار چشم نواز است. کوههای بلند و برف زده در اطراف از قببیل سرکچالها، کلون بستک، داراباد و توچال دلربایی می کنند. در ادامه در حدود ۲ کیلومتر۶۰۰ متر دیگر ارتفاع میگیریم تا به اسپیدچال اولین قله این خطالراس با ارتفاع تقریبی ۳۲۰۰ متر برسیم. پس از صرف صبحانه بر روی قله به مسیر ادامه میدهیم. تقریبا از این ارتفاع سمت چپ مسیر پوشیده از برف است در حالیکه سمت راست گرم و خشک است. در ادامه مسیر باید از چیدین تیغه بسیار محتاطانه عبور کنیم. البته به صلاحدید مسئول گروه دوتا از تیغه ها رو از مسیر برفی دور میزنیم. در مجموع حدود ۳ کیلومتر راه و ۵۰۰ متر صعود در پیش داریم. حدود ساعت ۱۱:۳۰ بعد از صعود ۱۳۰۰ متر به قله همهن میرسیم که اطرافش پوشیده از برف است. بعد از صرف تنقلات و میوه به مسیر ادامه میدهیم. یک تیغه بسیار بلند پیش روی ماست، که پس از عبور از تیغه تصمیم میگیریم بجای ادامه مسیر به دشت مهرچال رفته و نهار رو میل کنیم. بر روی نقشه مسیری از قله همهن به دشت مهرچال وجود ندارد. با مشورت های انجام شده یک مسیری که در برخی قسمتها امکان شن اسکی بود انجام میشود و نهایتا با یک فرود جانانه بعد از یک ساعت حدود ۵۰۰ متر ارتفاع کم کرده و ساعت ۱ به دشت مهرچال میرسیم. جالب اینکه این شاید تنها نقطه ای باشد که فرود امکان پذیر است. پس از استراحت یک ساعته و برای صرف نهار و لذت بردن از رودخانه، مسیر خود رو از دشت مهرچال به سمت امامه پیش میگیریم. یک کیلومتر انتهایی مسیر پاکوب مناسبی ندارد و باید با احتیاط و دنبال کردن علامتهایی که در راه قرار داده شده دنبال شود.